wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 157.15 149,29   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

UCHWAŁY I ZARZĄDZENIA ORGANÓW SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO DOTYCZĄCE SPRAW FINANSOWYCH + CD


WALCZAK P. RED.

wydawnictwo: C.H. BECK, 2016, wydanie IV

cena netto: 157.15 Twoja cena  149,29 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Uchwały i zarządzenia organów samorządu terytorialnego dotyczące spraw finansowych


Stan prawny: listopad 2016 r.

Publikacja zawiera ponad 30 najważniejszych uchwał i zarządzeń w sprawach finansowych – większość z nich związana jest z ostatnimi zmianami w przepisach prawa.

Od 1.1.2017 r. będą  obowiązywać:

  1. nowelizacja rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej – dokonuje ona szereg istotnych zmian dla struktury dochodów i wydatków budżetów JST. Nowe pozycje klasyfikacyjne dotyczą projektów budżetów JST na rok 2017 i projektu ustawy budżetowej na rok 2017;
  2. scentralizowany system rozliczeń VAT (tzw. centralizacja VAT). W związku z tym, organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego powinny w związku z centralizacją  wydać stosowne zarządzenie w sprawie określenia zasad centralizacji rozliczeń VAT (element polityki rachunkowości), w celu przygotowania się do wypełnienia nowych obowiązków;
  3. nowe zasady udzielania dotacji oświatowych. W związku z tym dotychczasowe uchwały wymagają zmian m.in. w zakresie wskazywanych w nich podstaw obliczania wysokości dotacji oraz danych o liczbie uczniów w dotowanej jednostce oświatowej;
  4. nowa, nieznana dotychczas polskiemu prawu, instytucja  zamówień bezpośrednich tzw. zamówienia in house;
  5. w pełnym zakresie (po okresie przejściowym) regulacje dotyczące wspólnej obsługi samorządowych jednostek organizacyjnych.  

W związku z zamówieniami in-house w niniejszej publikacji przedstawiamy wzory:

  1. uchwały w sprawie określenia sposobu prowadzenia gospodarki komunalnej w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi – od 1.1.2017 r. zaistniała prawna możliwość udzielenia zamówienia wewnętrznego na rzecz spółki komunalnej;

  2. zarządzenia w sprawie zatwierdzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;

  3. protokołu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki przy spełnieniu przesłanek in-house;

  4. ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w trybie z wolnej ręki przy spełnieniu przesłanek in-house;

  5. ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w trybie z wolnej ręki przy spełnieniu przesłanek in-house.

Na płycie CD znajdują się edytowalne wzory wszystkich dokumentów zawartych w publikacji.


Wykaz skrótów
O autorach
Wprowadzenie

Rozdział I. Uchwała w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego (Wojciech Lachiewicz)
1. Podstawa prawna
2. Uwarunkowanie prawne treści uchwały
2.1. Procedura budżetowa
2.2. Wymagana szczegółowość budżetu
2.3. Uzasadnienie i materiały informacyjne
3. Uwagi
3.1. Orzecznictwo Regionalnych Izb Obrachunkowych
3.2. Tryb prac nad budżetem obywatelskim
3.3. Budżet obywatelski
3.4. Tryb uchwalania
4. Wzór uchwały

Rozdział II. Uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego (Wojciech Lachiewicz)
1. Podstawa prawna i źródła prawa dotyczące uchwały budżetowej
1.1. Europejska Karta Samorządu Lokalnego
1.2. Konstytucja i ustawy samorządowe
1.3. Ustawa o finansach publicznych
1.4. Rodzaje norm dotyczących uchwały budżetowej
2. Treść uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego
2.1. Zasady dotyczące zakresu treści uchwały budżetowej
2.2. Rodzaje ustaleń uchwały budżetowej
2.2.1. Wyszczególnienie jednostek redakcyjnych ustawy o finansach publicznych, które wskazują na treści zamieszczone w uchwale budżetowej
2.2.2. Rodzaje zapisów tekstów i załączników uchwały budżetowej
2.3. Ustalenia uchwały określające budżet jednostki samorządu terytorialnego
2.3.1. Szczegółowość budżetu
2.3.2. Dochody budżetu
2.3.2.1. Realistyczność planowanych dochodów
2.3.2.2. Określanie źródeł dochodu
2.3.2.3. Zapisanie źródła dochodu poprzez posłużenie się klasyfikacją budżetową
2.3.2.4. Zwiększenie szczegółowości planowanych dochodów budżetu
2.3.3. Wydatki budżetu
2.3.4. Specyfika wydatków z tytułu rezerw budżetu
2.3.5. Szczególne dochody i wydatki budżetu z nich finansowane
2.3.6. Dodatkowe limity wydatków budżetu w praktyce samorządowej
2.4. Przychody i rozchody budżetu
2.5. Ustalenia o finansach prowadzonych w formach gospodarki pozabudżetowej
2.6. Limit dotyczący wysokości zaciąganych zobowiązań dłużnych
2.6.1. Jeden limit łączny
2.6.2. Dwa limity
2.7. Upoważnienia dla organu wykonawczego i inne postanowienia regulacyjne
2.7.1. Normy regulujące zamieszczane w uchwale budżetowej
2.7.2. Upoważnienie do dokonywania zmian w planie wydatków budżetu
2.7.3. Upoważnienia do zaciągania zobowiązań dłużnych
2.8. Regulacja zasad wykonania budżetu
2.9. Inne postanowienia uchwały budżetowej
3. Zapis uchwały budżetowej i źródła norm o legislacji
3.1. Źródła ogólnych norm dotyczących legislacji
3.2. Ustawa o finansach publicznych jako źródło norm legislacyjnych
3.3. Problem ustalenia nazwy dla uchwały budżetowej
3.4. Budowa uchwały oraz zapis ustaleń tekstu prawnego
3.5. Tabele - zestawienia norm planowych
4. Procedura opracowywania przedłożenia budżetowego i uchwalenia uchwały budżetowej
5. Nadzór izb obrachunkowych nad uchwałami budżetowymi jednostek samorządowych
6. Wzór uchwały budżetowej z załącznikami
7. Nowa struktura zapisu niektórych dochodów i wydatków budżetów samorządów na 2017 r. w związku ze zmianami w rozporządzeniu w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych
7.1. Zmiany w dziale 852 - Pomoc społeczna
7.2. Zmiany w dziale 853
7.3. Zmiany w zakresie pomocy dla uczniów w dziale 854
7.4. Pozycje rozdziałowe nowego działu 855 w budżetach JST
7.5. Nowy rozdział 92127

Rozdział III. Zmiany budżetu oraz zmiany innych ustaleń uchwały budżetowej (Wojciech Lachiewicz)
1. Uchwała w sprawie zmiany uchwały budżetowej
1.1. Podstawa prawna i uwarunkowania prawne treści uchwały
1.1.1. Zakres kompetencji organów JST do dokonywania zmian uchwały budżetowej
1.1.1.1. Organ właściwy do dokonywania zmian w budżecie JST
1.1.1.2. Odstępstwa od projektu zmiany uchwały budżetowej przedstawionego organowi stanowiącemu
1.1.2. Legislacja zmian budżetu i zmian uchwały budżetowej
1.1.3. Zmiana kwot dochodów i wydatków budżetowych
1.1.4. Zamiana zapisów regulacyjnych uchwały budżetowej
1.1.5. Zmiana limitu dla zobowiązań dłużnych
1.1.6. Problem dopuszczalności przyjmowania kolejnej, rocznej uchwały budżetowej z uwzględnieniem dokonanych zmian
1.1.7. Zapis i przekazanie do organu nadzoru uchwały budżetowej lub uchwały zmieniającej w formie elektronicznej
1.2. Uwagi
1.3. Wzór uchwały
2. Zarządzenie (uchwała) organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego o zmianie uchwały budżetowej (zmiana budżetu)
2.1. Podstawa prawna i uwarunkowania prawne
2.2. Uwagi
2.3. Wzór zarządzenia (uchwały)

Rozdział IV. Wieloletnia prognoza finansowa a zmiany w budżecie (Piotr Walczak)
1. Podstawa prawna uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej
2. Uwarunkowania prawne uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
2.1. Status uchwały
2.2. Kompetencje organów jednostek samorządowych w zakresie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
2.2.1. Zmiana zakresu lub wstrzymanie wykonywania przedsięwzięcia
2.2.2. Zgodność wartości
2.2.3. Elementy uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
2.2.4. Prognoza kwoty długu
2.3. Okres obowiązywania uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
2.4. Objaśnienia
2.5. Realistyczność prognozy
2.5.1. Dotacja na finansowanie świadczeń wychowawczych
2.5.2. Tytuły dłużne w wieloletniej prognozie finansowej
2.5.2.1. Rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczące przynależność danego zobowiązania do tytułów dłużnych
2.5.2.2. Symulacja prezentowania w WPF danych dotyczących długu wynikającego z umowy sprzedaży z ceną rozłożoną na raty
2.6. Budżet i wieloletnia prognoza finansowa
2.7. Zakres zgodności budżet-wieloletnia prognoza finansowa
2.8. Znaczenie prognozy długu dla relacji budżet-wieloletnia prognoza finansowa
2.8.1. Nierzetelna ocena okoliczności zachowania relacji
2.8.2. Podsumowanie
2.9. Zmiany wartości mających znaczenie dla oceny zachowania relacji spłaty zobowiązań w roku budżetowym
2.9.1. Zwiększenie wydatków na obsługę długu - symulacja
2.10. Zmiany wartości mające znaczenie dla oceny zachowania relacji spłaty zobowiązań w latach następnych
2.10.1. Przykład zwiększenia kwoty deficytu
2.11. Maksymalny wskaźnik spłaty zobowiązań
3. Uwagi do wzorów

Rozdział V. Uchwała w sprawie zasad udzielania dotacji na zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz trybu postępowania o udzielenie dotacji i sposobu jej rozliczania (Piotr Walczak)
1. Podstawa prawna uchwały
1.1. Zagadnienia ogólne
1.2. Finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji
2. Uwarunkowania prawne uchwały
2.1. Uwagi wprowadzające
2.1.1. Rozbieżne stanowiska organów nadzoru
2.2. Kwalifikacja dotacji
2.2.1. Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej i wojewódzkich sądów administracyjnych
2.3. Udzielenie dotacji i refundacja kosztów
2.4. Beneficjenci dotacji
2.5. Przeznaczenie dotacji
2.5.1. Zadania z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej
2.5.2. Koszty inwestycji
2.5.3. Opinia Ministra Środowiska
2.5.4. Opinia Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej
2.6. Kwota dotacji
2.7. Zasady udzielania dotacji, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczenia
2.7.1. Treść uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego
2.7.1.1. Zakres treści uchwały
2.7.1.2. Kryteria wyboru inwestycji
2.7.1.3. Tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji
2.7.1.4. Sposób rozliczenia dotacji
2.7.1.5. Rozliczenie dotacji - kwota niewykorzystana do końca roku budżetowego
2.7.1.6. Określenie rozliczenia dotacji w uchwale organu stanowiącego JST
2.8. Umowa w sprawie udzielenia dotacji
2.9. Tryb przekazywania dotacji
2.10. Uchwała jako podstawa rozstrzygnięć indywidualnych
2.11. Zagadnienia budżetowe
2.12. Pomoc publiczna
2.13. Projekt uchwały - obowiązek notyfikacji
3. Wzory
3.1. Wzór uchwały rady gminy w sprawie zasad udzielania dotacji celowej i trybu postępowania przy udzielaniu dotacji na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz w sprawie rozliczania dotacji

Rozdział VI. Uchwała w sprawie emisji obligacji przychodowych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu (Hubert Goska)
1. Podstawa prawna uchwały
1.1. Rozwój obligacji przychodów w Polsce
1.2. Podmioty uprawnione do emisji
1.3. Ustawy normujące obligacje przychodowe
1.4. Cel emisji obligacji
1.5. Wpływ na wskaźnik spłaty zobowiązań
2. Uwarunkowania prawne uchwały
2.1. Zabezpieczenie wierzytelności
2.2. Zapisy uchwały w sprawie emisji obligacji przychodowych
2.1.1. Podstawowe elementy uchwały
2.1.2. Pojęcie przedsięwzięcia
2.1.3. Rodzaje przedsięwzięć
2.1.4. Przychody z przedsięwzięcia
2.1.5. Harmonogram emisji i wykupu
2.1.6. Oprocentowanie obligacji
2.1.7. Wykonanie uchwały i wejście w życie
3. Uwagi
3.1. Inne uchwały
3.2. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej
3.3. Kryteria i tryb wyboru agenta emisji
4. Wzór uchwały rady gminy w sprawie emisji obligacji przychodowych Gminy oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu

Rozdział VII. Uchwała o dotacjach z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na cele publiczne z zakresu rozwoju sportu (Wojciech Lachiewicz)
1. Podstawa prawna podjęcia uchwały
1.1. Finansowane sportu
1.2. Wspieranie finansowe klubów sportowych w latach 1990-1998, dotacje, refakturowanie, wydatki bezpośrednie
1.2.1. Formy prawne finansowania sportu
1.2.2. Model wydatków bezpośrednich budżetu
1.3. Dotacje na zadania zlecane klubom sportowym w latach 1999-2004 oraz problem dotowania kosztów udziału w rozgrywkach ligowych
1.4. Dotowanie działalności pożytku publicznego w zakresie kultury fizycznej w latach 2004-2011
1.4.1. Wspieranie aktywności mieszkańców i rozgrywki na poziomie ligowym
1.4.2. Promocja samorządu przez klub sportowy
1.5. Dotacje na rozwój sportu kwalifikowanego od 1.9.2005 r. do 5.10.2007 r.
1.6. Dwie koncepcje dotacji na rozwój sportu kwalifikowanego w praktyce JST od 5.10.2007 r. do 16.10.2010 r.
1.6.1. Zagadnienia ogólne
1.6.2. Wejście w życie ustawy o finansach publicznych z 2009 r.
1.6.3. Wejście w życie ustawy o sporcie
1.7. Podstawa prawna do udzielania dotacji - według ustawy o sporcie
1.7.1. Definicja sportu
1.7.2. Nowe określenie zadań publicznych samorządów terytorialnych
1.7.3. Dwutorowość dotowania klubów sportowych
1.7.4. Dotacja na zadania celu publicznego inne niż działalność pożytku publicznego
1.7.5. Poglądy RIO oraz sądów administracyjnych
2. Treść uchwały
2.1. Beneficjenci dotacji
2.2. Przesłanka braku zysku
2.3. Przeznaczenie dotacji
2.3.1. Przykładowe wydatki, jakimi można rozliczyć dotację
2.3.2. Cel publiczny
2.3.3. Przeznaczenie dotacji według uchwał i umów
2.4. Tryb udzielania dotacji
2.4.1. Tryb przyznawania dotacji według uchwał prawa miejscowego
2.4.2. Regulacja w umowie trybu przekazywania środków z dotacji
2.5. Zasady i tryb rozliczania dotacji
2.6. Kontrola wykorzystania dotacji
2.6.1. Przepisy uchwały i ustalenia umowy
2.6.2. Do kiedy można przeprowadzić kontrolę
2.7. Warunki dopuszczalności udzielania dotacji jako pomocy publicznej dla podmiotu prowadzącego działalność sportową
2.7.1. Pomoc publiczna
2.7.2. Warunki dopuszczalności pomocy publicznej
2.7.3. Program pomocowy
3. Uwagi
4. Przykład uchwały prawa miejscowego - płyta CD

Rozdział VIII. Uchwały z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi (Anna Olejniczak, Barbara Pietrzak)
1. Uchwała w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki tej opłaty oraz ustalenia stawki za pojemnik o określonej pojemności
1.1. Podstawa prawna
1.1.1. Zagadnienia ogólne
1.1.2. Nowelizacje z 2013 i 2014 r.
1.1.3. Nowelizacja od 1.2.2015 r.
1.1.4. Rozbieżności w zakresie obowiązywania uchwał
1.2. Uwarunkowania prawne treści uchwały
1.2.1. Zakres przedmiotowy uchwały
1.2.2. Wybór metody ustalania wysokości opłaty
1.3. Określenie stawek opłaty
1.3.1. Czynniki wpływające na wielkość opłaty
1.3.2. Wykorzystanie środków z opłat
1.3.3. Ustawowe stawki maksymalne opłat
1.3.4. Nieselektywne zbieranie odpadów
1.3.5. Wskazanie części kwotowej lub procentowej
1.3.6. Odbiór odpadów z niezamieszkanych nieruchomości
1.3.7. Usługi hotelarskie
1.3.8. Nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjnowypoczynkowe
1.3.9. Różnicowanie stawek
1.4. Ustanowienie zwolnień podmiotowych
1.4.1. Wprowadzenie zmian zgodnie z wyrokiem TK
1.4.2. Zwolnienie na podstawie kryterium dochodowego
1.4.3. Zwolnienie rodzin wielodzietnych
1.4.4. Zwolnienie dotyczy opłaty
1.5. Uwagi
1.5.1. Termin wejścia w życie uchwały
1.5.2. Liczba uchwał
1.5.3. Określenie stawki opłaty za pojemnik określonej pojemności przy braku podjęcia uchwały wskazanej w art. 6c ust. 2 CzystGmU
1.5.4. Problem dookreślania parametrów naliczania opłaty
1.6. Wzór uchwały - płyta CD
2. Uchwała w sprawie sposobu określenia opłaty dla nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
2.1. Podstawa prawna
2.2. Uwarunkowania prawne treści uchwały
2.3. Uwagi
2.3.1. Wykorzystania nowej metody ustalania opłaty
2.3.2. Równoległe stosowanie kilku metod
2.3.3. Zwolnienia oraz różnicowanie stawek
2.4. Wzór uchwały - płyta CD
3. Uchwała w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
3.1. Podstawa prawna
3.2. Uwarunkowania prawne treści uchwały
3.3. Uwagi
3.3.1. Termin uiszczenia opłaty
3.3.2. Uiszczanie opłaty z góry
3.3.3. Częstotliwość uiszczania opłaty
3.3.4. Tryb uiszczania opłaty
3.4. Wzór uchwały - płyta CD
4. Uchwała w sprawie zarządzenia inkasa opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
4.1. Podstawa prawna
4.2. Uwarunkowania prawne treści uchwały
4.2.1. Zakres przedmiotowy
4.2.2. Sposób wyznaczenia inkasentów
4.3. Uwagi
4.3.1. Zakres zarządzenia inkasa
4.3.2. Zgody na wyznaczenie na inkasenta
4.4. Wzór uchwały - płyta CD
5. Uchwała w sprawie usług dodatkowych
5.1. Podstawa prawna
5.2. Uwarunkowania prawne treści uchwały
5.2.1. Zakres przedmiotowy
5.2.2. Rodzaje usług dodatkowych
5.2.3. Odpady zielone
5.2.4. Sposób świadczenia usług dodatkowych
5.2.5. Ceny za usługi dodatkowe
5.3. Uwagi
5.3.1. Zakres podmiotowy świadczenia usług dodatkowych
5.3.2. Podstawa świadczenia usług dodatkowych
5.3.3. Podmiot wykonujący usługi dodatkowe
5.4. Wzór uchwały
6. Uchwała w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości 
6.1. Podstawa prawna
6.2. Uwarunkowania prawne treści uchwały
6.2.1. Zakres przedmiotowy
6.2.2. Wzór deklaracji
6.2.3. Terminy składania deklaracji
6.2.4. Tryb i miejsce złożenia deklaracji
6.3. Uwagi
6.3.1. Okoliczności wymagające zmiany wzoru deklaracji
6.3.2. Objaśnienia
6.3.3. Pouczenie
6.4. Wzór uchwały - płyta CD

Rozdział IX. Uchwała i zarządzenie w sprawie udzielenia zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki (in-house) (Jakub Pawelec, Piotr Horelik)
1. Podstawa prawna
1.1. Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych
1.2. Dyspozycja ustawowa do wydawania uchwał i zarządzeń w przedmiocie udzielenia zamówienia publicznego
1.3. Źródła prawa dotyczące in-house
2. Uwarunkowania prawne treści uchwały/zarządzenia w sprawie zamówienia inhouse
2.1. Zagadnienia ogólne
2.2. Etapy na drodze do wydania zarządzenia/uchwały w przedmiotowej sprawie
2.3. Uchwała/zarządzenie w sprawie organizacji postępowania w trybie z wolnej ręki
2.4. Informacja o zamiarze zawarcia umowy
2.5. Protokół postępowania o udzielenie zamówienia
2.6. Uchwała/zarządzenie w sprawie zatwierdzenia postępowania o udzielenie zamówienia
2.7. Zawarcie umowy i informacja o udzieleniu zamówienia in-house w trybie z wolnej ręki
3. Uwagi
3.1. Mechanizmy kontroli
3.2. Środki ochrony prawnej
3.3. Obowiązki informacyjne zamawiającego
3.4. Legitymacja do wniesienia środków ochrony prawnej
3.5. Zakaz zawarcia umowy i przesłanki jej unieważnienia
3.5.1. Podstawy prawne zakazu zawarcia umowy
3.5.2. Zamawiający - definicja
4. Wzory
4.1. Zarządzenie w sprawie zatwierdzenia postępowania o udzielenie zamówienia in-house
4.2. Wzór protokołu postępowania o udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki przy spełnieniu przesłanek in-house
4.3. Wzór ogłoszenia o zamiarze zawarcia umowy w trybie z wolnej ręki przy spełnieniu przesłanek in-house
4.4. Wzór ogłoszenia o udzieleniu zamówienia w trybie z wolnej ręki przy spełnieniu przesłanek in-house

Rozdział X. Uchwała w sprawie wyboru sposobu prowadzenia gospodarki komunalnej i form tej gospodarki (Piotr Walczak)
1. Podstawa prawna uchwały
1.1. Gospodarka komunalna jako zadanie własne jednostki samorządu terytorialnego
1.2. Ograniczenia ustawowe w zakresie kształtowania sposobu wykonywania zadań własnych
1.2.1. Ograniczenia w zakresie realizacji zadań oświatowych
1.2.2. Ograniczenia w zakresie realizacji zadań z zakresu kultury
1.2.3. Ograniczenia w zakresie zadań dotyczących odbierania i zagospodarowania odpadów
1.3. Wybór sposobu prowadzenia gospodarki komunalnej i jej formy
2. Uwarunkowania prawne uchwały
2.1. Wybór sposobu prowadzenia gospodarki komunalnej i jej formy
2.2. Swoboda decyzji organu stanowiącego JST
2.3. Zamówienia wewnętrzne - in-house
2.4. Powierzenie prowadzenia gospodarki komunalnej - akt założycielski
2.4.1. Formuły powierzenia zadań
2.4.2. Koszta związane z działalnością - dotacje
2.5. Powierzenie zadań z zakresu gospodarki komunalnej - umowa
2.6. Powierzenie prowadzenia gospodarki komunalnej - zamówienia wewnętrzne (in-house)
2.6.1. Umowa w sprawie zamówienia publicznego
2.6.2. Orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości - TSUE
2.6.3. Zawarcie umowy o udzielenie zamówień publicznych między jednostką samorządową a jej spółką komunalną
2.6.3.1. Stan prawny
2.6.3.2. Problematyka zamówień publicznych na gruncie polskiego prawa
2.6.3.3. Kryteria określające zamówienia wewnętrzne zawarte w orzecznictwie TSUE
2.6.4. Zamówienia in-house w nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych z 2016 r.
2.7. Podsumowanie
3. Wzory uchwał
3.1. Wzór uchwały w sprawie określenia sposobu prowadzenia gospodarki komunalnej w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi przez jednostkę samorządową
3.2. Wzór uchwały w sprawie określenia sposobu prowadzenia gospodarki komunalnej w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków

Rozdział XI. Uchwała rady gminy w sprawie zasad udzielania bonifikat w zapłacie ceny sprzedaży lokali mieszkalnych zbywanych na rzecz dotychczasowych
najemców
(Piotr Walczak)
1. Podstawa prawna uchwały
1.1. Kompetencja rady gminy do podjęcia uchwały
1.2. Uchwała jako akt prawa miejscowego
2. Uwarunkowania prawne uchwały
2.1. Gminny zasób nieruchomości
2.2. Prawne ograniczenia w gospodarowaniu gminnym zasobem nieruchomości
2.2.1. Ograniczenia w zbywaniu oraz sposobie ustalania ceny sprzedaży
2.2.2. Zasady zbywania nieruchomości
2.3. Sposób ustalenia odrębnej własności lokalu mieszkalnego
2.4. Skorzystanie z prawa pierwszeństwa
2.5. Cena sprzedaży lokalu
2.5.1. Ustalenie ceny sprzedaży
2.5.2. Operat szacunkowy
2.5.3. Cena a wartość lokalu
2.5.4. Bonifikata przy sprzedaży
2.6. Udzielenie bonifikaty
2.6.1. Obowiązek udzielenia bonifikaty
2.6.2. Wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia
2.6.3. Cena niższa niż w wykazie
2.7. Zwrot bonifikaty
3. Wzór uchwały rady gminy w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze bezprzetargowej lokali mieszkalnych na rzecz najemców oraz ustalenia warunków udzielania bonifikat od ceny sprzedaży lokali i ich wysokości

Rozdział XII. Uchwały związane z wychowaniem przedszkolnym (Agnieszka Pawlikowska)
1. Uchwały w sprawie regulaminu otwartego konkursu ofert na prowadzenie niepublicznego przedszkola oraz niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego, a także oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej
1.1. Podstawa prawna
1.2. Uwarunkowania prawne treści uchwały
1.2.1. Warunki, które musi spełnić przedszkole niepubliczne realizujące zadania gminne - art. 90 ust. 1b ustawy o systemie oświaty
1.2.2. Warunki, które musi spełnić niepubliczna inna forma wychowania przedszkolnego realizująca zadania gminne - art. 90 ust. 1c ustawy o systemie oświaty
1.2.3. Warunki, jakie musi spełnić niepubliczna szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, realizująca zadania gminne - art. 90 ust. 1ba ustawy o systemie oświaty
1.2.4. Konkurs
1.2.4.1. Podmioty mogące przystąpić do konkursu
1.2.4.2. Otwarty konkurs ofert
1.3. Uwagi
1.3.1. Problematyka regulaminu konkursu ofert zawartego w uchwale
1.3.2. Dotacja dla podmiotu wyłonionego w konkursie
1.3.3. Rezygnacja z pobierania wyższej dotacji
1.4. Wzory dokumentów
1.4.1. Regulamin otwartego konkursu ofert
1.4.2. Zarządzenie w sprawie powołania Komisji Konkursowej
1.4.3. Informacja o wynikach otwartego konkursu ofert
1.4.4. Uchwała w sprawie określenia regulaminu otwartego konkursu ofert na prowadzenie niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego
1.4.5. Uchwała w sprawie określenia regulaminu otwartego konkursu
ofert na prowadzenie niepublicznej szkoły podstawowej, w której
zorganizowano oddział przedszkolny
2. Uchwała w sprawie podwyższenia dotacji dla podmiotu wyłonionego w konkursie ofert
2.1. Podstawa prawna
2.2. Uwarunkowania prawne treści uchwały
2.3. Uwagi
2.4. Wzory
2.4.1. Uchwała o udzieleniu dotacji w wysokości wyższej niż określona w art. 90 ust. 1b i 1c oraz art. 90 ust. 1ba OświatU
3. Uchwała w sprawie opłat w przedszkolach
3.1. Podstawa prawna
3.2. Uwarunkowania prawne treści uchwały
3.3. Uwagi
3.3.1. Opłaty w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne bądź prawne niezaliczane do sektora finansów publicznych
3.3.2. Opłata za wyżywienie i zajęcia dodatkowe
3.4. Wzór uchwały w sprawie opłat za świadczenia i czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolach

Rozdział XIII. Wspólna obsługa gminnych jednostek organizacyjnych (Agnieszka Pawlikowska, Piotr Walczak)
1. Podstawa prawna
1.1. Funkcjonowanie wspólnej obsługi przed 2016 r.
1.2. Okres przejściowy
1.3. Centra usług wspólnych
2. Uwarunkowania prawne uchwały
2.1. Jednostki obsługiwane
2.2. Jednostki obsługujące
2.2.1. Wyszczególnienie podmiotów mogących prowadzić wspólną obsługę
2.2.2. Jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej
2.3. Zakres przekazywanych zadań
2.4. Zmiany w innych ustawach
2.5. Kompetencje kierownika jednostki sektora finansów publicznych w zakresie gospodarki finansowej
2.5.1. Osoba odpowiedzialna - kierownik jednostki obsługującej, czy też obsługiwanej
2.5.2. Odpowiedzialność kierownika jednostki w świetle ustawy o finansach publicznych
2.5.3. Kompetencje zastrzeżone dla kierownika jednostki sektora finansów publicznych w zakresie gospodarki finansowej
2.5.4. Dzienne ośrodki wsparcia i placówki opiekuńczo-wychowawcze
2.5.5. Odpowiedzialność głównego księgowego
2.5.6. Kontrola zarządcza
3. Uchwała rady gminy
4. Samorządowe instytucje kultury
5. Samorządowe osoby prawne zaliczane do sektora finansów publicznych

Rozdział XIV. Uchwała dotycząca udzielania i rozliczania dotacji oświatowych oraz kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania (Wojciech Lachiewicz)
1. Podstawa prawna uchwały
1.1. Uwagi wprowadzające
1.2. Dotacje oświatowe w przepisach art. 80 i 90 ustawy o systemie oświaty
1.3. Miejsce dotacji oświatowych w prawie dotacyjnym
1.4. Odrębne podstawy obliczania wysokości dotacji
1.4.1. Podstawowa kwota dotacji
1.4.2. Metryczka oświatowa
1.5. Dotacja z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola niebędącego przedszkolem specjalnym
1.6. Dotacje na kwalifikacyjne kursy zawodowe
1.7. Wnioski
2. Treść uchwały
2.1. Zakres delegacji ustawowej
2.2. Tryb udzielania dotacji oświatowej
2.2.1. Podmioty uprawnione do otrzymania dotacji oświatowej
2.2.2. Wniosek o udzielenie dotacji
2.2.3. Miesięczna informacja o liczbie uczniów
2.2.4. Określenie mnożnika (współczynnika) procentowego wysokości dotacji
2.3. Tryb rozliczania dotacji oświatowej
2.3.1. Przeznaczenie dotacji
2.3.2. Termin i częstotliwość rozliczania dotacji oświatowej
2.3.3. Rodzaj danych służących rozliczeniu wykorzystania dotacji
2.3.4. Problem dopłat do dotacji rocznej
2.4. Tryb i zakres kontroli wykorzystania dotacji oświatowych
3. Objaśnienie do wzoru uchwały dotacyjnej
3.1. Komentarz do nazwy oraz podstawy prawnej projektu uchwały
3.2. Komentarz do § 1 i § 2 uchwały
3.3. Komentarz do § 3 uchwały
3.4. Komentarz do § 4 uchwały
3.5. Komentarz do § 5 uchwały
3.6. Komentarz do § 6 uchwały
3.7. Komentarz do § 7 uchwały
3.8. Komentarz do § 8 uchwały
3.9. Komentarz do § 9-12 uchwały
3.10. Komentarz do § 13 uchwały
3.11. Komentarz do § 14 uchwały
3.12. Komentarz do § 15 uchwały
3.13. Komentarz do § 16 uchwały
4. Wzór przykładowej uchwały dotyczącej dotacji oświatowych

Rozdział XV. Zarządzenie w sprawie zasad centralizacji rozliczeń VAT (Elżbieta Skurczak)
1. Podstawa prawna i źródła prawa dotyczące zarządzenia
2. Objaśnienia do wzoru zarządzenia
2.1. Podstawa wydania zarządzenia
2.2. Termin wprowadzenia scentralizowanych rozliczeń - § 1
2.3. Jednostki organizacyjne podlegające centralizacji
2.4. Obowiązki kierowników jednostek organizacyjnych po centralizacji - § 2
2.5. Dokumentowanie transakcji przez jednostki organizacyjne - § 3
2.6. Umowy cywilnoprawne zawierane przez jednostki organizacyjne - § 4
2.7. Dokumentowanie transakcji pomiędzy jednostkami organizacyjnymi - § 5
2.8. Nadzór nad poprawnością przygotowywanych przez jednostki rozliczeń - § 6
2.9. Szczegółowe procedury - § 7
3. Wzór zarządzenia w sprawie zasad centralizacji rozliczeń VAT w gminie


388 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022