Edukacja a nowe technologie w kulturze informacji i komunikacji
„[…] Ciągle zmieniająca się pod wpływem mediów rzeczywistość kulturowa i
edukacyjna skłania do podejmowania dogłębnych i wielopłaszczyznowych badań współczesnego
świata. Przedstawiona do recenzji książka podejmuje próby wyjaśnienia potencjału i
zagrożeń wynikających ze stosowania współczesnych technologii.
Zaistnienie potężnego narzędzia przekazu informacji, jakim jest przekaz cyfrowy,
zmienia tradycyjne sposoby opisywania zjawisk kulturowych i edukacyjnych. Zmiany mają
charakter dynamiczny, dlatego wymagają ciągle od nowa diagnozowania rzeczywistości i
poszukiwania rozwiązań edukacyjnych. Książka pod redakcją naukową Doroty
Siemienickiej wpisuje się w nurt otwierania kolejnych ważnych dla pedagogiki pól
problemowych związanych z przenikaniem nowoczesnych technologii do wszystkich sfer życia
człowieka.
Ogromną wartością tej książki jest to, że autorzy tekstów umieszczają swoje
rozważania w kontekście pedagogicznym, nawiązując w wielu miejscach książki do
edukacyjnych konsekwencji rozwoju nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych”.
Z recenzji dr hab. Grażyny Penkowskiej, prof. UG
Wstęp / 13
Kulturowe i społeczne aspekty mediów
Janusz Gajda
Kulturowe i społeczne aspekty mediów na przykładzie telewizji i Internetu (Refleksje
dotyczące aktualnych problemów szans i zagrożeń) / 19
Dorota Siemieniecka
Od konsumentów do twórców informacji / 35
Małgorzata Skibińska
Czy pokolenia cyfrowe potrzebują edukacji informacyjnej? / 49
Stanisław Juszczyk
Pedagogiczne refleksje na temat postmediów i kultury wizualnej / 69
Anna Brosch
Medialny wizerunek kobiecego ciała w percepcji dzieci w wieku przedszkolnym / 83
Bassam Aouil, Maria Kajdasz-Aouil
Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym / 97
Marlena Pieniążek
Wykorzystanie mediów w promowaniu zachowań prospołecznych na przykładzie wybranych
organizacji pozarządowych / 131
Andrzej Wołodźko
Rola mediów w aktywizacji społeczności lokalnych / 143
Media w edukacji – perspektywy, problemy i stan badań
Anna Kamińska
Czy nowe technologie w szkole zastąpią metody tradycyjne? / 153
Maria Kozielska
Wpływ Internetu na aktywność mózgu i procesy poznawcze człowieka / 167
Marcin Musioł
Alfabetyzacja medialna w świadomości kandydatów na nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
/ 179
Kamila Majewska
Problemy oraz oczekiwania pedagogów związane z wprowadzeniem tablicy interaktywnej do
procesu kształcenia / 193
Eunika Baron-Polańczyk
Osiągnięcia i niepowodzenia nauczycieli w obszarze wykorzystywania ICT (raport z badań)
/ 207
Wioletta Kwiatkowska
Trendy w badaniach nad edukacją na odległość. Przegląd wybranej literatury / 239
Magdalena Andrzejewska, Anna Stolińska, Władysław Błasiak, Paweł Pęczkowski, Roman
Rosiek, Bożena Rożek, Mirosława Ewa Sajka, Dariusz Wcisło
Zastosowanie badań eye-trackingowych w neurodydaktyce /273
Nowe technologie w dydaktyce i komputerowym wspomaganiu kształcenia
Małgorzata Bartoszewicz, Hanna Gulińska
Rola mobilnych technologii w nauczaniu chemii / 289
Jakub Czopek
140 znaków narzędziem do wszystkiego – „Twitter” jako idealne medium cyfrowej współczesności?
/ 307
Elżbieta Szala
E-learning w terapii pedagogicznej / 319
Krystyna Żuchelkowska
Edukacyjne programy komputerowe w kształtowaniu prawidłowej wymowy u dzieci
przedszkolnych / 329
Anna Waligóra-Huk
Programy multimedialne jako narzędzia wykorzystywane przez nauczycieli w terapii
logopedycznej / 343
Krzysztof Służewski, Grzegorz Karwasz
Multimedia online w dydaktyce fizyki / 355
Joanna Kandzia
Kompetencje informatyczno-komunikacyjne w rozwoju zainteresowań matematycznych uczniów
(część 1) / 375
Kamilla Wasilewska
Komputerowe wspomaganie matematyki w szkole ponadgimnazjalnej – minimalizowanie
niepowodzeń szkolnych uczniów / 389
Hanna Gulińska, Małgorzata Bartoszewicz
Przykład scenariusza lekcji chemii metodą wyprzedzającą z perspektywy ucznia szkoły
ponadgimnazjalnej / 399
Zbigniew Kruszewski
Walidacja nakładu pracy studenta z wykorzystaniem systemu informatycznego / 419
Edukacja medialna w kształceniu
Marek Sokołowski
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, czyli jak nowocześnie uczyć filmu / 437
Tomasz Huk
PR LAB – przykład działalności Związku Harcerstwa Polskiego w zakresie realizacji
treści edukacji medialnej / 461
Ewa Nowicka
Edukacja medialna w kształceniu wczesnoszkolnym / 475
Marek Hallada
Eye-tracking w badaniach nad edukacją medialną / 487
Varia
Kinga Szymańska
Związek diety z nastrojem człowieka w wybranych aspektach uczenia się / 501
Monika Delmanowicz
Innowacyjna jakość edukacji w środowisku rolnym / 515
522 strony, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka