Codzienność, performatywność, demokracja
Pedagogika wobec norm życiowych i problematyki nienormatywności
• Posthumanizm
• Gender studies
• Nienormatywność
„Tom ten jest osadzony w nurcie interdyscyplinarnych
badań przecinających pola socjologii, pedagogiki, antropologii kulturowej i filozofii.
Osią spinającą przedstawione analizy są nie tylko kategorie sygnalizowane w tytule
monografii, tj. problematyka normy, performatywności, codzienności i ich politycznych
kontekstów, ale także osadzenie na epistemologicznym tle rozwijanym we współczesnych
studiach społecznych i humanistycznych za sprawą poststrukturalnego przełomu i jego
przekroczenia w postaci poszukiwania podmiotu oporu oraz wyłonienia się podejścia
konstruktywistycznego w obszarze studiów społecznych, wraz z jego aktualnymi –
krytycznymi – rekonfiguracjami”.
prof. Astrid Męczkowska-Christiansen
„Poszczególnym autorskim projektom badawczym, których wyniki są relacjonowane
w tej pracy, przyświecało założenie zwyczajności kultury jako całości sposobu
życia oraz aktywnej, twórczej zdolności ludzi do konstruowania kulturowych znaczeń i
tożsamości. Kultura, w poszczególnych empirycznych odsłonach, oznacza rzeczywisty,
ugruntowany, ale i gwałtownie zmieniający się teren praktyk, reprezentacji i zwyczajów
badanych grup społecznych i osób oraz form wiedzy, które zakorzeniają się w ich
życiu codziennym i uczestniczą w jego kształtowaniu. Poszczególne projekty badawcze
odsłoniły znaczeniotwórcze praktyki nadawania sensów i reorganizacji światów społecznych,
w których to praktykach uwidocznia się społeczna zmiana”.
prof. Jan Papież
Tomasz Nowicki, Wstęp do dyskursywnej konstrukcji
podmiotu jako zwierzęcia
Przemysław Szczygieł, Zakaz jako warunek
(nie)możliwości kreowania tożsamości językowej. Katalonia w czasie dyktatury
frankistowskiej
Olga Śnieżko, Tożsamość społeczna muzułmanów
jako fenomen odmienności kulturowej w kontekście zróżnicowania etnicznego i
religijnego muzułmanów na Zachodzie
Hussein Bougsiaa, The women in Arab Spring
(Tunisia – Egypt)
Aneta Grygiel-Dorszewska, Kulturowe znaczenia męskości.
Analiza fenomenograficzna
Martyna Klaus, Kategoria „równości” i „różnorodności”
w koedukacji oraz edukacji zróżnicowanej ze względu na płeć
Sława Grzechnik, Pozycja aktów performatywnych
oraz językowej wrażliwości etycznej w zhierarchizowanym rodzajowo-dyskursywnym polu
klasy szkolnej. Krytyczna analiza dyskursu
Marta Jurczyk, Nie(pełno)normatywna seksualność
i (nie) uświadomiona władza. Seksualność niepełnosprawnych intelektualnie w
kontekście pytania o emancypację
Beata Simlat-Żuk, O nowych wzorach rodzinności.
Codzienność, rodzinność i nowy styl życia – od rodziny nuklearnej do rodziny
patchworkowej
Marcin Welenc, Homoseksualność w perspektywie
pytań o politykę widoczności i pułapki polityki tożsamości
Lucyna Wadlewska, Od „cioci” do „mamy” –
o otwartym kontinuum, nadpisywanych znaczeniach i językowym nieistnieniu roli
niebiologicznego rodzicielstwa w rodzinie lesbijskiej
Piotr Prósinowski, To, co męskie, to, co
kobiece. Konstrukty płci i seksualności w grach komputerowych
Hussein Bougsiaa, Małgorzata Cackowska, Lucyna
Kopciewicz, Technologiczne rekonstrukcje w rodzinnych polach socjalizacyjnych:
matki, dzieci i urządzenia mobilne
372 strony, Format: 12.0x19.5cm, oprawa miękka