Toyota pod ostrzałem
Wykorzystywanie możliwości, które niesie kryzys
Prawdziwa opowieść o akcjach serwisowych Toyoty
Przez kilkadziesiąt lat Toyota wyznaczała standardy, które
były przedmiotem zazdrości i wzorem do naśladowania dla organizacji z całego
świata. Jej legendarne zasady zarządzania i filozofia biznesu – po raz pierwszy
przedstawiona w popularnej książce Jeffreya K. Likera Droga Toyoty – zmieniły
w świecie biznesu pogląd na to, jak może wyglądać idealnie prowadzona
działalność.
Jeffrey K. Liker i Thimothy N. Ogden, mając bezprecedensowy
dostęp do fabryk Toyoty na całym świecie, zbadali od środka, w jaki sposób
korporacja podjęła wyzwania rzucone przez recesję i kryzys wywołany akcjami
serwisowymi w latach 2009–2010. W obydwu przypadkach przedsiębiorstwo
zostało wytrącone z równowagi, ale dzięki temu zrozumiano, że najważniejszą
przyczyną kłopotów było nieprzestrzeganie własnych zasad. Niemniej jednak Toyota
nadal posiadała silne fundamenty i w końcu wyszła znacznie wzmocniona
z największego kryzysu w swojej powojennej historii.
Szczegółowa relacja z wydarzeń związanych
z recesją i wezwaniami do serwisów zawarta w Toyocie pod ostrzałem
stanowią dla każdego lidera cenne lekcje, jak przetrwać i poradzić sobie
w choćby największym kryzysie:
• reakcja na kryzys musi zaczynać się od stworzenia
silnej kultury długo przed jego nadejściem
• kultura liczy się bardziej niż decyzje podejmowane przez dyrekcję
• inwestowanie w ludzi, nawet podczas głębokiej recesji, stanowi
najpewniejszą drogę do długotrwałej zyskowności
Ponieważ kultura Toyoty opiera się na takich właśnie zasadach,
firma nie musiała zatrudniać armii prawników, specjalistów od marketingu oraz public
relations do „gaszenia pożaru”. Zamiast tego zwiększyła wysiłki, aby przestrzegać
fundamentalnych zasad i wrócić do podstaw. Wychodzenie z kryzysu rozpoczęła
70 lat temu, gdy po raz pierwszy wprowadzono jej kulturę organizacyjną.
Zastosuj lekcje zawarte w Toyocie pod ostrzałem, a do każdego
nadchodzącego kryzysu będziesz podchodził spokojnie, odpowiedzialnie i skutecznie
– zgodnie z Drogą Toyoty.
Jeffrey K. Liker jest autorem bestsellera Droga Toyoty
i dziesięciu innych książek. Jest profesorem technik przemysłowych
i informacyjnych University of Michigan, a także doradcą i prelegentem we
własnej firmie konsultingowej The Toyota Way Academy.
Timothy N. Ogden jest współzałożycielem Sona
Partners oraz pisarzem i redaktorem, który przygotował prawie dwadzieścia
książek dla dużych wydawców. Jego teksty publikowano między innymi w „Harward
Business Review”, „Stanford Social Innovation Review”, „Strategy+Leadership”
oraz portalu Miller-McCune.
Spis treści:
Wstęp
Wprowadzenie
Podziękowania
Rozdział 1
Najbardziej podziwiana firma świata
Skromne początki
System produkcji i praktyki biznesowe Toyoty
Mocne fundamenty kulturowe
Rozwój oraz dążenie do czołowej pozycji w Stanach Zjednoczonych i na świecie
Rozdział 2
Kryzys paliwowy i wielka recesja
Global Vision 2020 i reakcja na recesję
Szansa dzięki recesji
Wychodzenie z recesji
Rozdział 3
Kryzys wywołany akcjami serwisowymi
Wypadek Saylora
Sprawa podłogowego dywanika
Krótka historia elektroniki pojazdów i nagłego przyspieszenia
Szaleństwo spekulacji
Opowieść o wadliwym pedale gazu
Hamulec Priusa podgrzewa atmosferę
Toyota i Toyoda wezwani przed Kongres
Rozdział 4
Reakcja i rehabilitacja
Faza 1: reakcja
Faza 2: opanowywanie
Faza 3: jak z kryzysu zrobić szansę
Rozdział 5
Lekcje
Lekcja 1: twoja reakcja na kryzys zaczęła się wczoraj
Lekcja 2: kultura odpowiedzialności zawsze będzie przewyższać kulturę spychania winy
Lekcja 3: nawet najlepsza kultura sprzyja rozwojowi jakichś słabych stron
Lekcja 4: globalizacja kultury oznacza stałe poszukiwanie równowagi
Co by było, gdyby
Lekcja końcowa
O autorach
272 strony, Format: 13.6x21.0cm, oprawa miękka