wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

ANALIZA FILMU


AUMONT J. MARIE M.

wydawnictwo: PWN, 2021, wydanie I

cena netto: 65.40 Twoja cena  62,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Analiza filmu


Znakomity wykład prowadzony w duchu tzw. teorii francuskiej, która charakteryzuje się dużą erudycyjnością i licznymi powiązaniami z teorią literatury.

Autorzy postrzegają analizę filmu jako szczególny rodzaj dyskursu o filmie, który należy odróżnić od teorii filmu, krytyki filmowej i interpretacji.

W syntetyczny sposób omawiają najważniejsze metody analizy filmu: analizę tekstualną, analizę narratologiczną, analizę dźwięku i obrazu oraz psychoanalizę.

W toku wykładu wskazują wady i zalety każdej z metod oraz omawiają historię jej powstania i rozwoju.

Książkę wzbogacają liczne ilustracje, a także bogata bibliografia po każdym rozdziale.


Jacques Aumont
Profesor na uniwersytecie Sorbonne Nouvelle Paris-III, kierownik Kolegium Historii Kina Francuskiego Filmoteka. Autor licznych publikacji o historii i teorii filmu.

Michel Marie
Profesor na uniwersytecie Sorbonne Nouvelle Paris-III, o bogatym dorobku naukowym, autor monografii o francuskiej Nowej Fali.


WPROWADZENIE 11

Rozdział 1 PRÓBA DEFINICJI ANALIZY FILMU 17
1.    Analiza i inne dyskursy o filmie  19
1.1.  Różne typy dyskursu o filmie  19
1.2.  Analiza i krytyka   22
1.3.  Analiza a teoria, analiza a wyjątkowość filmu 26
1.4.  Analiza i interpretacja   28
2. Różnorodność podejść analitycznych: rys historyczny  31
2.1. Filmowiec bada swoje dzieło, żeby skuteczniej go bronić: Eisenstein  33
2.2. Analiza filmów w perspektywie animacji kulturalnej: fiszki filmowe  40
2.2.1. Pała ze sprawowania (Jean Vigo, 1933) – fiszka Jean-Patricka Lebela  43
2.2.2. André Bazin ogląda Brzask (Marcel Carné, 1939)  46
2.3. Polityka autorska i analiza interpretacyjna  50
2.4. Zatrzymanie obrazu   54
3.Konkluzja: propozycja definicji analizy filmów  57
Bibliografia  61

Rozdział 2 NARZĘDZIA I TECHNIKI ANALIZY 67
1. Film i metafilm: niebezpośredniość tekstu filmowego  69
1.1. Film i jego zapis  69
1.2. Narzędzia analizy filmowej 72
2. Narzędzia  opisu 74
2.1. Scenopis 74
2.2. Segmentacja 83
2.3. Opis obrazów filmowych  94
2.4. Tabele,  wykresy, schematy 98
3. Narzędzia cytowania  104
3.1. Fragment filmu  104
3.2. Klatka filmowa  105
3.3. Inne narzędzia cytowania 111
4. Narzędzia kontekstowe  113
4.1. Materiały poprzedzające dystrybucję filmu  114
4.2. Materiały powstałe już po rozpowszechnieniu filmu  115
Bibliografia 118

Rozdział 3 ANALIZA TEKSTUALNA: KONTROWERSYJNY MODEL 123
1. Analiza tekstualna i strukturalizm  126
1.1. Kilka podstawowych pojęć  126
1.2 Analiza strukturalna  128
2. Film jako tekst  133
2.1. Metamorfozy pojęcia tekstu 133
2.2. Analiza tekstualna filmów 137
3. Analiza kodów w filmach 140
3.1. Znaczenie praktyczne pojęcia kodu 140
3.2. Analiza filmu, analiza kodów  141
4. Analiza skończona, analiza bez końca  148
4.1. Utopia wyczerpującej analizy 148
4.2. Analiza  fragmentu, analiza filmu 150
4.3. Analiza początków filmów, początki analizy 156
4.4. Obszerność przedmiotu, obszerność analizy 160
5. Krytyka analizy tekstualnej  163
Bibliografia  168

Rozdział 4 ANALIZA FILMU JAKO OPOWIADANIA  171
1. Analiza tematyczna, analiza treści  175
1.1.„Tematy” i „treść”  175
1.2. Analiza tematyczna  179
2. Analiza strukturalna opowiadania a analiza filmów  182
2.1. Propp i analiza bajki magicznej 182
2.2. Udoskonalenia analizy strukturalnej opowiadania 187
2.2.1.Funkcje według Barthes’a . 188
2.2.2. Działania według Barthes’a 189
2.2.3. Narracja według Barthes’a  190
2.3. Greimas i analiza semantyczna opowiadania  191
3. Analiza opowiadania jako procesu produkcji znaczeń: problematyka wypowiadania   200
3.1. Problematyka wypowiadania  200
3.2. Gérard Genette: opowiadanie i narracja. Zogniskowanie  202
3.3. Punkt widzenia postaci, punkt widzenia narratora  206
3.4. Problem „głosu” narracyjnego 211
Bibliografia 218

Rozdział 5 ANALIZA OBRAZU I DŹWIĘKU 223
1. Kino a malarstwo . 228
1.1. Analiza obrazów: kilka przykładów  229
1.1.1. Salony Diderota  230
1.1.2.Percepcja wzrokowa według Rudolpha Arnheima 231
1.1.3. Nocny połów w Antibes (Picasso, 1939) – analiza Rudolpha Arnheima  232
1.2.  Faust Murnaua poddany analizie przez Erica Rohmera  235
2. Analiza obrazu filmowego  238
2.1. Kadr i punkt widzenia: Człowiek z kamerą  239
2.2. Analiza obrazu i montaż, związek plan–kontrplan 245
2.2.1. Montaż w Październiku Eisensteina  246
2.2.2. Montaż i przestrzeń pozakadrowa w Chince Jean-Luca Godarda  249
2.3. Przestrzeń narracyjna: Reguły gry Jeana Renoira 253
2.4. Malarskość i retoryka obrazu: operowanie przysłoną w filmie Nosferatu – symfonia grozy  259
2.5. Obraz i figura: Wschód słońca Murnaua  267
3. Analiza ścieżki dźwiękowej  271
3.1 Przykład muzyki  272
3.2. Analiza dźwięku w filmie: pojęcie ścieżki dźwiękowej i związane z nim ograniczenia 274
3.3. Analiza muzyki w filmie  277
3.4. Analiza odgłosów, pejzaży dźwiękowych i słów  281
3.5. Analiza mowy i głosu  287
3.5.1. Analiza dialogów filmowych  287
3.5.2. Analiza głosu w filmach  291
Bibliografia  294

Rozdział 6 PSYCHOANALIZA A ANALIZA FILMU 297
1. Dlaczego psychoanaliza?  299
2. Niektóre problemy związane ze stosowaniem psychoanalizy do badania filmów  303
3.Psychoanaliza i tekstualność  308
3.1. Kompleks Edypa, kastracja, „blokowanie symboliczne” 310
3.2. Identyfikacja wtórna  315
3.3. Psychoanaliza a narratologia: narrator, postać, widz   318
3.4. Widz w tekście: pojęcie suture  321
3.5. Analizy feministyczne w USA  325
Bibliografia  329

Rozdział 7 ANALIZA FILMÓW A HISTORIA KINA: WERYFIKACJA ANALIZY  333
1. Analiza struktur immanentnych czy analiza zjawisk historycznych?  335
1.1. Analiza filmów a intertekstualność    336
1.1.1. Do utraty tchu , autentyczność i odwołania  337
1.1.2. Pogarda , grobowiec kina klasycznego  340
1.2. Analiza wielkich zbiorów  341
1.2.1. W poszukiwaniu źródeł: początki kina  345
1.2.2. Kino hollywoodzkie (D. Bordwell, J. Staiger, K. Thompson)  346
1.2.3. Kino lat trzydziestych  348
1.2.4. Czy 1895 filmów tworzy „western” lat dwudziestych?  351
1.2.5. Analiza wielkich zbiorów, historia i badanie kodów  351
2. Użyteczność i weryfikacja analizy  354
2.1. Kryteria „wewnętrzne”   355
2.2. Kryteria „zewnętrzne”  356
2.3. Analiza filmu a historia społeczna: Rzym, miasto otwarte Roberta Rosselliniego   364
Bibliografia  369

Rozdział 8 CELE ANALIZY: ZAMIAST KONKLUZJI  371
1. Analiza, alter ego teorii  . 374
1.1. Analiza  jako weryfikacja teorii  375
1.2. Analiza jako budowa teorii  376
1.3. Analiza jako sposób przedstawienia teorii  377
2. Analiza, stylistyka i poetyka  379
3. Analiza jako narzędzie odkrywania ideologii  385
4. Przyjemność płynąca z analizy 388
5. Analiza jako narzędzie edukacyjne 395
5.1. Analiza ustna  395
5.2. Analiza grupowa 398
6. Analiza filmu, analiza audiowizualna  400
Bibliografia  402
Bibliografia ogólna  403
Indeks filmów 418
Indeks nazwisk  424


437 stron, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022