Fundraising
Pierwszy polski praktyczny podręcznik
Organizacje pożytku publicznego w Polsce nie mają łatwego życia. Muszą wciąż
udowadniać, że ich działalność faktycznie przynosi korzyści, że wszystkie
pieniądze pozyskane od Darczyńców przeznaczane są na konkretne działania statutowe,
że pracują na 200% swoich możliwości. Czasem i to okazuje się zbyt mało, żeby
przekonać kogoś, kto ma sięgnąć do własnej kieszeni i wydać ciężko zarobione
pieniądze na... no właśnie, na co?
Odpowiedzi na to pytanie może udzielić tylko doświadczony fundraiser.
Autor tej książki, zajmujący się fundraisingiem od ładnych kilku lat, podpowie Ci,
czego oczekuje Darczyńca: on chce Twoimi rękami zmieniać świat. Musi też znaleźć w
Tobie cechy, które uwiarygodnią Twoje plany oraz zaciekawią go prywatnie, pozwolą
nawiązać osobisty kontakt i utrzymywać go. Jeśli chcesz poszerzyć własną wiedzę na
ten temat, a przede wszystkim znaleźć inspirację do działania, koniecznie przeczytaj
tę książkę — i potraktuj ją jako bazę dla swoich pomysłów! Działaj z rozmachem
i wiarą w misję Twojej organizacji, a uda Ci się zmienić świat!
Maciej Gnyszka
— z wykształcenia architekt i socjolog, członek Polskiego
Stowarzyszenia Fundraisingu. Obecnie jest fundraiserem, przedsiębiorcą i blogerem
(www.maciejgnyszka.pl). W 2009 r. założył Gnyszka Fundraising Advisors, pierwszą
polską agencją fundraisingową. Od tego czasu GFA zebrało prawie 5 000 000 zł dla
organizacji pozarządowych. W 2010 z inicjatywy Macieja Gnyszki powstały Towarzystwa
Biznesowe – sieć prężnych klubów networkingowych. Od 2011 r. Maciej wraz ze
wspólnikiem prowadzi agencję Pracownia Synergii. Prócz kampanii promocyjnych, firma
wspiera przedsiębiorców w nawiązywaniu aliansów strategicznych, zdobywaniu inwestorów
i innych form finansowania.
Podziękowania (7)
Przedmowa (9)
1. Definicja i paradygmat (13)
- Co to jest ten fundraising? (13)
- Paradygmat (14)
- Co mówią nam gen. Patton i Janina Ochojska? (15)
- Fundraising to relacje. Prawdziwe relacje (16)
- Ludzie dają ludziom, rzadko szyldom (17)
- Fundraising kosztuje (18)
2. Zasady (21)
- Przekaz skupiony na Darczyńcy (21)
- Nacisk na najwyższy ROI (22)
- Personalizacja (24)
- Ułatwiaj przekazanie darowizny (28)
- Konwersja przypadkowych Darczyńców w regularnych (29)
- Fundraiser to nie najemnik (31)
3. Przygotowania (33)
- Funkcje w zespole (33)
- Kluczowe procesy (35)
- Narzędzia (36)
- Rekonstrukcja zasobów (38)
- Minimalizacja ryzyk (41)
- Trening zespołu i małe radości (42)
- Narracja (43)
4. Idziemy w bój! (45)
- Social fundraising (45)
- Spotkania osobiste (46)
- Druk i direct mailing (48)
- Internet (50)
- Wydarzenia (52)
- SMS-y (54)
- Fundraising uliczny (56)
- Pamiętaj koniecznie! (57)
- Fundraising korporacyjny (58)
- Małe firmy (58)
- Średnie firmy (59)
- Sponsoring (61)
- Ważne są cele Sponsora (case study) (61)
- Jakie dajesz korzyści i dlaczego akurat Ty? (64)
- Reżim komunikacyjny (67)
- Gdzie tu jest CSR? (68)
5. Pięć zasad pisania (71)
6. Case study - naucz się na naszych doświadczeniach (75)
- Co daje silna społeczność? (75)
- Nieufność i frakcje w zespole (76)
- Rola celebryty (78)
- Wielka mobilizacja (79)
- Aukcje dobre na wszystko? (80)
- Dobrze zapowiadająca się współpraca... (81)
- Współpraca z kawiarnią to samograj (82)
7. Prowadzenie kampanii (85)
- Zarządzanie projektem (85)
- Motywacja - małe rzeczy i rytuały (88)
- Ewaluacja (89)
8. Polskie problemy (91)
- Prawo (91)
- Organizacje pozarządowe a fundraising (92)
- Opinia publiczna (94)
9. To nie zakończenie, to dopiero początek... (97)
A. Jak radzić sobie z mediami? (99)
B. Jak dobry jesteś? (103)
C. Jak bardzo Darczyńcy lubią Twoje publikacje? (105)
O nas (107)
108 stron, Format: 14.0x21.0cm, oprawa miękka