|

ZMIANY W USTAWIE O RACHUNKOWOŚCI PYTANIA I ODPOWIEDZI wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2015, wydanie Icena netto: 100.00 Twoja cena 95,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zmiany w ustawie o rachunkowości
Z dniem 23 września 2015 r. weszła w życie duża nowelizacja ustawy o
rachunkowości, która wprowadziła wiele zmian istotnych nie tylko dla najmniejszych
jednostek, lecz także dla wszystkich innych podmiotów zobowiązanych do stosowania jej
przepisów.
Są to uproszczenia dla małych jednostek, ale także zmiany dotyczące wzorów
sprawozdań finansowych, sporządzania sprawozdań skonsolidowanych, rozszerzenia
odpowiedzialności kierownika jednostki oraz członków rady nadzorczej, zasady
istotności, amortyzacji kosztów prac rozwojowych oraz wartości firmy, usunięcia z
przepisów ustawy zysków i strat nadzwyczajnych.
Na mocy nowych przepisów jednostki będą miały możliwość skorzystania z
wprowadzanych uproszczeń już w stosunku do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok
2015! Będzie to wymagało aktualizacji polityki rachunkowości oraz przeliczenia
sprawozdania finansowego za rok poprzedni w taki sposób, aby zmienione zasady były
stosowane także w latach poprzednich. Warto więc już dziś przygotować się o tych
zmian z naszą publikacją, z której dowiesz się:
jakie jednostki będą zaliczone do jednostek małych i z jakich uproszczeń będą
mogły skorzystać,
czy i kiedy warto z tych uproszczeń skorzystać,
w jaki sposób będzie prowadzona uproszczona ewidencja przychodów i kosztów,
co się zmieni w układzie bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji
dodatkowej,
jak ujmować skutki zdarzeń nadzwyczajnych po zmianach,
jak ujmować w księgach oraz bilansie udziały i akcje własne,
w jakim zakresie zmieniły się definicje podmiotów powiązanych po nowelizacji,
kto sporządza sprawozdania z płatności na rzecz administracji rządowej i jaki
jest ich zakres.
Książka zawiera praktyczne przykłady, odpowiedzi na pytania oraz wzory dokumentów.
Wykaz skrótów
CZĘŚĆ I KOMENTARZ
Rozdział 1
Uproszczenia dla małych jednostek i zmiany w sprawozdawczości finansowej od 1
stycznia 2016 r.
1. Wprowadzenie
2. Uproszczenia dotyczące małych jednostek
3. Zmiany dotyczące pozostałych jednostek
3.1. Zmiany w układzie rachunku zysków i strat, bilansu oraz informacji dodatkowej
3.2. Zmiany dotyczące powiązań kapitałowych
3.3. Pozostałe zmiany
4. Nowy obowiązek sprawozdawczy - sprawozdanie dotyczące płatności - na rzecz
administracji rządowych
5. Podsumowanie
Rozdział 2
Sprawozdawczość jednostek małych
1. Warunki uznania jednostki za jednostkę małą
2. Zakres i zawartość informacyjna sprawozdania finansowego jednostki małej
2.1. Bilans
2.2. Rachunek zysków i strat
2.3. Informacja dodatkowa
2.4. Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunek przepływów
pieniężnych
2.5. Sprawozdanie z działalności
3. Zasada istotności a obowiązki sprawozdawcze jednostek małych
4. Podsumowanie
Rozdział 3
Uproszczenia dla małych jednostek - kiedy warto z nich skorzystać?
1. Uzyskanie statusu małej jednostki
2. Uproszczenia w ujmowaniu umów leasingu
3. Uproszczone formy sprawozdawczości
Rozdział 4
Rachunkowość i sprawozdawczość organizacji pozarządowych po zmianach
1. Wstęp
2. Kto zdecyduje o uproszczonej ewidencji
3. Zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego
4. NGO uprawnione do stosowania ewidencji uproszczonej
5. Wzory ewidencji
6. Najważniejsze są informacje o przychodach i kosztach
7. Miejsce prowadzenia ewidencji
8. Zasady wypełniania ewidencji
9. Zestawienie przepływów pieniężnych
Rozdział 5
Zdarzenia losowe na przykładach
1. Wstęp
2. Ujmowanie skutków zdarzeń losowych po nowelizacji ustawy o rachunkowości
3. Pozostałe przychody operacyjne związane ze szkodą spowodowaną zdarzeniami losowymi
4. Rozliczenie pozostałych kosztów i przychodów operacyjnych związanych ze zdarzeniami
losowymi na przełomie roku obrotowego
5. Podsumowanie
Rozdział 6
Udziały i akcje własne - ewidencja i sprawozdawczość
1. Nabycie udziałów i akcji własnych przez spółki kapitałowe
1.1. Wyjątki od zakazu nabywania udziałów własnych przez spółki z o.o
1.2. Wyjątki od zakazu nabycia akcji własnych przez spółkę akcyjną
2. Ewidencja nabycia i sprzedaży udziałów własnych przez spółki kapitałowe
3. Umorzenie udziałów i akcji własnych
4. Prezentacja udziałów lub akcji własnych w sprawozdaniu finansowym spółki
Rozdział 7
Podmioty powiązane w świetle znowelizowanych przepisów bilansowych
1. Wprowadzenie
1.1. Jednostki powiązane
1.2. Strony powiązane
2. Przykłady praktyczne
CZĘŚĆ II PYTANIA I ODPOWIEDZI
1. Od kiedy będzie możliwe stosowanie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów dla
małych jednostek?
2. Czy zmiany pozycji sprawozdania finansowego w związku z nowelizacją ustawy o
rachunkowości należy wykazywać już w sprawozdaniu sporządzonym za 2015 r.?
3. Czy uproszczone sprawozdanie finansowe obejmuje również informację dodatkową?
4. Czy ilościowo-wartościowy spis strat dla firmy ubezpieczeniowej może być podstawą
do księgowania zniszczonych zapasów na koncie strat nadzwyczajnych?
5. Jak zaksięgować badania produktów, narzędzi oraz tworzenie programów
komputerowych?
6. Czy w informacji dodatkowej należy wpisać konkretną kwotę, jaka wynika ze zmiany
metody wyceny zapasów?
7. Jak należy określić próg istotności?
8. Jak zaksięgować i wycenić w spółce komandytowej wkład w postaci wniesienia
przedsiębiorstwa, które jest spółką z o.o.?
9. Czy wydatki na prace badawczo-rozwojowe można księgować bezpośrednio na kontach
zespołu 4?
CZĘŚĆ III WZORY
1. Sprawozdania jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady
reasekuracji
1.1. Bilans
1.2. Rachunek zysków i strat (wariant kalkulacyjny)
1.3. Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy)
1.4. Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym)
1.5. Rachunek przepływów pieniężnych (metoda bezpośrednia)
1.6. Rachunek przepływów pieniężnych (metoda pośrednia)
2. Sprawozdania jednostek małych korzystających z uproszczeń
odnoszących się do sprawozdania finansowego
2.1. Bilans
2.2. Rachunek zysków i strat (wariant kalkulacyjny)
2.3. Rachunek zysków i strat (wariant porównawczy)
3. Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów
3.1. Zawiadomienie o prowadzeniu uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów
3.2. Zawiadomienie o rezygnacji z prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i
kosztów
156 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękk
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|