|
INWENTARYZACJA W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH PRZEPROWADZANIE, ROZLICZANIE I DOKUMENTOWANIE
MOTOWILCZUK I. wydawnictwo: INFOR, 2015, wydanie Icena netto: 111.35 Twoja cena 105,78 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych
przeprowadzanie, rozliczanie i dokumentowanie
Każda jednostka należąca do sektora finansów publicznych musi przeprowadzić
okresową inwentaryzację wszystkich składników majątkowych.
W publikacji na licznych przykładach podano wskazówki prawidłowego przeprowadzenia
inwentaryzacji (obowiązkowych i doraźnych) – od zaplanowania, poprzez prowadzenie, po
rozliczenie i zakończenie, a także rozwiązania praktycznych problemów przeprowadzania
inwentaryzacji za pomocą technik informatycznych.
Ponadto zamieszczono wzory dokumentów inwentaryzacyjnych wraz z dokładną
instrukcją i przykładami ich wypełniania.
WSTĘP
1. Inwentaryzacja - definicja i rola w rachunkowości jednostek sektora finansów
publicznych
2. Rodzaje inwentaryzacji
2.1. Inwentaryzacja pełna okresowa
2.2. Inwentaryzacja ciągła
2.3. Inwentaryzacja doraźna pełna
2.4. Inwentaryzacja cząstkowa okresowa
2.5. Inwentaryzacja cząstkowa doraźna
3. Częstotliwość i terminy przeprowadzania inwentaryzacji
4. Metody przeprowadzania inwentaryzacji
5. Uregulowania wewnętrzne z zakresu zasad przeprowadzania i rozliczania
inwentaryzacji
5.1. Ogólne uregulowania opisujące procedury inwentaryzacyjne
5.2. Zarządzenia wewnętrzne wydawane w związku z przeprowadzaniem konkretnych
inwentaryzacji
6. Spis z natury jako podstawowa metoda inwentaryzacji
6.1. Prawa i obowiązki uczestników spisu z natury
6.1.1. Kierownik jednostki
6.1.2. Główny księgowy i komórka księgowości
6.1.3. Komisja inwentaryzacyjna
6.1.4. Zespoły spisowe
6.1.5. Kontrolerzy spisowi
6.1.6. Osoba materialnie odpowiedzialna
6.2. Obszar objęty spisem z natury
6.2.1. Przygotowanie pól spisowych do przeprowadzenia spisu z natury środków trwałych
6.2.2. Przygotowanie pól spisowych do przeprowadzenia spisu z natury środków pieniężnych
6.2.3. Przygotowanie pól spisowych do przeprowadzenia spisu rzeczowych środków
obrotowych
6.3. Oznakowanie składników majątkowych na polach spisowych
6.4. Warunki i technika prowadzenia spisu w polu spisowym
6.5. Czynności spisowe krok po kroku
6.6. Spis z natury obcych składników majątkowych
6.7. Udokumentowanie faktu przeprowadzenia spisu z natury i jego wyników
6.7.1. Arkusz spisu z natury (arkusz spisowy)
6.7.2. Protokół spisu z natury środków pieniężnych
6.7.3. Protokół spisu z natury papierów wartościowych
w formie materialnej
6.7.4. Kontrola arkuszy spisowych (protokołów spisu z natury) pod względem formalnym
6.7.5. Kontrola rzetelności spisu z natury
6.7.6. Wycena wyników spisu
6.7.7. Ustalenie różnic inwentaryzacyjnych
6.7.8. Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych
6.8. Ujęcie wyników spisu z natury w księgach rachunkowych
6.9. Postępowanie poinwentaryzacyjne przeprowadzane po zakończeniu spisu z natury
7. Inwentaryzacja materiałów bibliotecznych
8. Specyfika rozwiązań stosowanych przy przeprowadzaniu spisu z natury drogą
elektroniczną
8.1. Spis z natury środków trwałych z zastosowaniem techniki elektronicznej
8.2. Spis z natury zapasów magazynowych z zastosowaniem techniki elektronicznej
8.3. Inwentaryzacja księgozbiorów z zastosowaniem techniki elektronicznej
Komentarz praktyków z RFID Solutions
9. Potwierdzenie sald jako metoda inwentaryzacji
9.1. Uzgadnianie sald z bankami
9.2. Uzgadnianie sald z kontrahentami
9.2.1. Przygotowanie do uzgodnienia sald
9.2.2. Przeprowadzanie uzgodnień
9.2.3. Dokumentowanie faktu przeprowadzenia inwentaryzacji i wyników uzgodnień sald z
kontrahentami
9.3. Uzgadnianie stanu innych aktywów (papiery wartościowe w formie zdematerializowanej,
składniki mienia powierzone kontrahentom)
10. Weryfikacja sald
10.1. Przygotowanie do weryfikacji sald
10.2. Przeprowadzanie weryfikacji na podstawie przykładów wybranych aktywów i pasywów
10.2.1. Weryfikacja składników ewidencjonowanych na koncie 011 "Środki
trwałe"
10.2.2. Weryfikacja składników ewidencjonowanych na kontach:
011 "Środki trwałe", 013 "Pozostałe środki trwałe",
014 "Zbiory biblioteczne", 016 "Dobra kultury" - przypadki szczególne
10.2.3. Weryfikacja składników ewidencjonowanych na koncie 020 "Wartości
niematerialne i prawne"
10.2.4. Weryfikacja składników ewidencjonowanych na koncie 080 "Środki trwałe w
budowie (inwestycje)"
10.2.5. Weryfikacja składników ewidencjonowanych na koncie 141 "Środki pieniężne
w drodze"
10.2.6. Weryfikacja należności i zobowiązań ewidencjonowanych na kontach zespołu 2 -
"Rozrachunki i rozliczenia"
11. Postępowanie poinwentaryzacyjne po przeprowadzeniu uzgodnień sald z
kontrahentami i uzgodnieniu sald z dokumentacją źródłową
12. Szczególne zasady przeprowadzania inwentaryzacji nieruchomości w
samorządowych jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej
12.1. Problemy interpretacyjne związane ze stosowaniem § 6 ust. 6 rozporządzenia w
sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont
12.1.1. Definicja nieruchomości dla celów prowadzenia ewidencji księgowej oraz zasady
ich ewidencji i inwentaryzacji
12.1.2. Cywilnoprawna definicja nieruchomości oraz zasady tworzenia i ewidencjonowania
nieruchomości wchodzących w skład zasobów gminnych, powiatowych i wojewódzkich
12.1.3. Miejsce uregulowań z § 6 ust. 6 rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości oraz planów kont
w systemie zasad regulujących przeprowadzanie inwentaryzacji środków trwałych
12.2. Porównanie danych zawartych w ewidencji księgowej i zasobach nieruchomości -
aspekty praktyczne
13. Odpowiedzialność za naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie
inwentaryzacji w praktyce
13.1. Zaniechania przeprowadzenia inwentaryzacji z wymaganą częstotliwością bądź w
wymaganym terminie
13.2. Przeprowadzenie inwentaryzacji w sposób niezgodny ze stanem rzeczywistym
13.3. Przeprowadzenie inwentaryzacji danego rodzaju składnika majątkowego inną metodą
niż wskazana w przepisach
13.4. Zaniechanie rozliczenia inwentaryzacji bądź rozliczenie inwentaryzacji niezgodnie
z przepisami
13.5. Niewykonanie innych obowiązków w zakresie inwentaryzacji wynikających z przepisów
ANEKS - Ramowa instrukcja inwentaryzacyjna, wzory druków inwentaryzacyjnych
Wzór 1. Ramowa instrukcja inwentaryzacyjna
Wzór 1a. Alternatywne ramowe postanowienia instrukcji inwentaryzacyjnej odnoszące się
do przeprowadzania spisu z natury techniką komputerową
Wzór 2. Plan inwentaryzacji
Wzór 3. Zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji okresowej środków trwałych
wraz z harmonogramem inwentaryzacji
Wzór 4. Zarządzenie kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia spisu z natury i
powołania komisji inwentaryzacyjnej oraz wyznaczenia zespołów spisowych i przydzielenia
im pól spisowych - wersja I: wyznaczenie składu zespołów spisowych i przydzielenie im
pól spisowych należy do kompetencji kierownika jednostki
Wzór 5. Zarządzenie kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia spisu z natury i
powołania komisji inwentaryzacyjnej oraz wyznaczenia zespołów spisowych i przydzielenia
im pól spisowych - wersja II: wyznaczenie składu zespołów spisowych i przydzielenie im
pól spisowych należy do kompetencji przewodniczącego komisji
inwentaryzacyjnej
Wzór 6. Harmonogram spisu z natury
Wzór 7. Oświadczenie osoby materialnie odpowiedzialnej - składane przed rozpoczęciem
;pisu z natury
Wzór 8. Oświadczenie osoby materialnie odpowiedzialnej - składane po zakończeniu spisu
z natury
Wzór 9. Sprawozdanie zespołu spisowego z przebiegu spisu z natury
Wzór 10. Upoważnienie do pobierania arkuszy spisowych
Wzór 11. Rozliczenie arkuszy spisu z natury
Wzór 12. Arkusz spisu z natury
Wzór 13. Protokół kontroli prawidłowości spisu z natury - z kontroli przeprowadzanej
na bieżąco w czasie spisu w polu spisowym
Wzór 14. Protokół kontroli prawidłowości spisu z natury - z kontroli przeprowadzanej
po zakończeniu spisu
Wzór 15. Zestawienie zbiorcze arkuszy spisu z natury ze specyfikacją różnic
inwentaryzacyjnych
Wzór 16. Protokół rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych ujawnionych w wyniku spisu z
natury środków trwałych
Wzór 17. Zestawienie kompensat niedoborów i nadwyżek
Wzór 18. Protokół rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych ujawnionych w wyniku spisu z
natury zapasów materiałowych
Wzór 19. Potwierdzenie salda należności
Wzór 20. Potwierdzenie liczby i wartości papierów wartościowych w formie
zdematerializowanej
Wzór 21. Protokół cząstkowy inwentaryzacji przeprowadzonej metodą uzgodnień sald -
dla jednego konta syntetycznego
Wzór 22. Protokół inwentaryzacji przeprowadzonej metodą uzgodnień sald - papiery
wartościowe w formie zdematerializowanej
Wzór 23. Protokoły cząstkowe inwentaryzacji przeprowadzonej metodą weryfikacji sald -
dla konta: 240 "Pozostałe rozrachunki"
- pozostałe rozrachunki z tytułu sum depozytowych, 011 "Środki trwałe‘
- grunty oraz 020 "Wartości niematerialne i prawne" - licencje na użytkowanie
programów komputerowych
Wzór 24. Protokół zbiorczy inwentaryzacji przeprowadzonej w drodze weryfikacji sald -
dla kont bilansowych prowadzonych w jednostce budżetowej
Wzór 25. Protokół inwentaryzacji kasy - dla inwentaryzacji okresowych i doraźnych
Wzór 26a. Protokół inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej kasy przeprowadzonej pod
nieobecność osoby zdającej
Wzór 26b. Protokół inwentaryzacji zdawczo-odbiorczej przy przekazywaniu kasy pomiędzy
osobami materialnie odpowiedzialnymi
Wzór 27. Zarządzenie w sprawie przeprowadzenia skontrum i nadania regulaminu komisji
skontrowej
Wzór 28. Protokół skontrum
Wzór 29. Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych - zbiorczy dla inwentaryzacji
okresowej rzeczowych składników aktywów trwałych i obrotowych
Wzór 30. Protokół poinwentaryzacyjny dla inwentaryzacji przeprowadzonej metodą spisu z
natury
Wzór 31. Protokół potwierdzenia stanu środków na rachunkach bankowych jednostki
Wzór 32. Zarządzenie kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji
rocznej środków pieniężnych na rachunkach bankowych oraz należności od kontrahentów
wraz z harmonogramem
Wzór 33. Protokół końcowy inwentaryzacji przeprowadzonej metodą uzgodnienia sald z
kontrahentami i jej rozliczenie
Wzór 34. Protokół poinwentaryzacyjny dla inwentaryzacji przeprowadzanej metodami
uzgodnienia z kontrahentami i bankami oraz weryfikacji zapisów dokonanych w księgach
rachunkowych z dokumentacją źródłową
Wzór 35. Zarządzenie kierownika jednostki w sprawie przeprowadzania inwentaryzacji
metodą weryfikacji sald wraz z harmonogramem prac inwentaryzacyjnych
444 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|