Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych
Komentarz
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych,
uchylająca dyrektywę 2004/18/WE. Komentarz to jedyna publikacja na rynku, która w wyjątkowo
przystępny, a zarazem obszerny sposób dokonuje analizy poszczególnych przepisów
Dyrektywy 2014/24/UE.
Uchwalenie nowej dyrektywy dotyczącej zamówień publicznych oraz obowiązek jej
transponowania do polskiego porządku prawnego, jak również do porządków prawnych
pozostałych państw członkowskich UE do 18.4.2016 r. rodzi zapotrzebowanie na
opracowania przybliżające prawidłową wykładnię owych przepisów. Jednocześnie na
polskim rynku wydawniczym brak jest tego typu opracowań (dotychczas obowiązująca
Dyrektywa 2004/18/WE doczekała się tylko jednego komentarza), przy ewidentnie rosnącym
zapotrzebowaniu.
Prawidłowa implementacja przepisów Dyrektywy 2014/24/UE ma kluczowe znaczenie dla
wydatkowania i rozliczania środków pochodzących z budżetu UE. Jest to szczególnie
istotne w przypadku Polski, która jest lub raczej może być znaczącym beneficjentem
nowej perspektywy budżetowej UE na lata 2014–2020. Znaczna część tych środków
powinna być wydatkowana zgodnie z postanowieniami Dyrektywy 2014/24/UE i dlatego też
(poza aspektem czysto prawnym) konieczność jej prawidłowej implementacji do prawa
polskiego nabiera dodatkowego znaczenia.
Rosnące zainteresowanie unijnym prawem zamówień publicznych obserwujemy m.in. wśród
instytucji i organizacji biorących udział w tworzeniu nowych przepisów krajowych lub w
debatach na temat tych przepisów (różne organizacje biznesowe), instytucji
odpowiedzialnych za wykorzystywanie funduszy unijnych i ich beneficjentów (działania
sprzeczne z prawem europejskim grożą korektami finansowymi), jak również wśród
praktyków zajmujących się stosowaniem prawa zamówień publicznych (bardzo liczne grono
zamawiających, wykonawców, jak również prawników specjalizujący się w zamówieniach
publicznych).
Termin ich implementacji przez państwa członkowskie do systemu prawnego upływa, jak
już wspomniano, 18.4.2016 r. Nowe przepisy zastąpią obowiązujące dyrektywy:
sektorową 2005/17/WE oraz tzw. klasyczną 2004/18/WE, koordynujące dotąd procedury
udzielania zamówień w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Zakres przewidywanych zmian jest tak szeroki, że implementacja niektórych przepisów
do polskiego systemu prawnego może wymagać gruntownych przemian obowiązujących ustaw,
rozważa się choćby uchwalenie całkowicie nowej ustawy – Prawo zamówień
publicznych.
Komentarz szczegółowo analizuje poszczególne przepisy dyrektywy dotyczące m.in.:
zakresu stosowania (m.in. definicje, zamówienia mieszane),
progów (m.in. metody obliczania szacunkowej wartości zamówienia, korekta progów
i wykazu instytucji administracji centralnej),
wyłączeń (m.in. zamówienia w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu
i usług pocztowych, szczególne wyłączenia w dziedzinie łączności elektronicznej,
zamówienia publiczne udzielane i konkursy organizowane zgodnie z przepisami międzynarodowymi,
wyłączenia szczególne dotyczące zamówień na usługi),
sytuacji szczególnych (m.in. zamówienia subsydiowane oraz usługi badawcze i
rozwojowe, zamówienia subsydiowane przez instytucje zamawiające, usługi badawcze i
rozwojowe, zamówienia mieszane obejmujące aspekty obronności lub bezpieczeństwa),
zasad udzielania zamówień,
wyboru uczestników oraz udzielenia zamówień (m.in. kryteria kwalifikacji
podmiotowej, podstawy wykluczenia, jednolity europejski dokument zamówienia, kryteria
udzielenia zamówienia),
szczególnych reżimów udzielania zamówień (m.in. udzielanie zamówień na
usługi społeczne i inne szczególne usługi, zamówienia zastrzeżone w odniesieniu do
określonych usług),
przepisów dotyczących zamówień publicznych (m.in. procedury, techniki i
instrumenty w zakresie zamówień elektronicznych i zamówień zagregowanych,
przeprowadzenie postępowania),
ładu administracyjno-regulacyjnego (m.in. egzekwowanie przepisów, indywidualne
sprawozdania dotyczące postępowań o udzielenie zamówienia, współpraca
administracyjna),
przekazania uprawnień i uprawnień wykonawczych (m.in. wykonywanie przekazanych
uprawnień, tryb pilny, procedura komitetowa).
Autorzy omawiając poszczególne przepisy Dyrektywy 2014/24/UE oraz ich skutki w prawie
krajowym zwrócili również uwagę na podstawy jej przyjęcia, a co za tym idzie na
jej zakres przedmiotowy i podmiotowy oraz zagadnienia, które pozostają poza obszarem tej
regulacji.
Ponadto, Autorzy-praktycy, rozszerzyli kwestię istoty zamówień publicznych w
strategii „Europa 2020” zawartej w komunikacie Komisji z 3.3.2010 r. zatytułowanym
„Europa 2020, Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju
sprzyjającego włączeniu społecznemu” jako jeden z instrumentów rynkowych
wykorzystywanych w celu osiągnięcia inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego
sprzyjającego włączeniu społecznemu, przy jednoczesnym zagwarantowaniu najbardziej
efektywnego wykorzystania środków publicznych. Ma ona na celu zmianę i modernizację
przepisów dotyczących zamówień publicznych przyjętych na podstawie dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/17/WE oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i
Rady 2004/18/WE, tak aby zwiększyło to efektywność wydatków publicznych, ułatwiając
w szczególności udział małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w zamówieniach
publicznych, oraz aby umożliwić zamawiającym lepsze wykorzystanie zamówień
publicznych dla wsparcia wspólnych celów społecznych.
Komentarz z pewnością będzie przydatny w codziennej pracy adwokatów, radców
prawnych, sędziów, ekonomistów, pracowników administracji, a przede wszystkim osób
zajmujących się zamówieniami publicznymi w praktyce, także organów zaangażowanych w
kontrolę prawidłowości wydatkowania środków publicznych – NIK, Urzędy Kontroli
Skarbowej. Ponadto, będzie on również pomocny dla studentów prawa i administracji.
Przedmowa
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014
r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Tekst mający
znaczenie dla EOG)
Wstęp
Tytuł I. Zakres stosowania, definicje i zasady ogólne
Rozdział I. Zakres stosowania i definicje
Sekcja 1. Przedmiot i definicje
Art. 1–3
Sekcja 2. Progi
Art. 4–6
Sekcja 3. Wyłączenia
Art. 7–12
Sekcja 4. Sytuacje szczególne
Podsekcja 1 . Zamówienia subsydiowane oraz usługi badawcze i rozwojowe
Art. 13–14
Podsekcja 2 . Zamówienia obejmujące aspekty obronności lub bezpieczeństwa
Art. 15–17
Rozdział II. Przepisy ogólne
Art. 18–24
Tytuł II. Przepisy dotyczące zamówień publicznych
Rozdział I. Procedury
Art. 25–32
Rozdział II. Techniki i instrumenty w zakresie zamówień elektronicznych i zamówień
zagregowanych
Art. 33–39
Rozdział III. Przeprowadzenie postępowania
Sekcja 1. Przygotowanie
Art. 40–47
Sekcja 2. Publikacja i przejrzystość
Art. 48–55
Sekcja 3. Wybór uczestników oraz udzielenie zamówienia
Art. 56
Podsekcja 1. Kryteria kwalifikacji podmiotowej
Art. 57–64
Podsekcja 2 . Ograniczanie liczby kandydatów, ofert i rozwiązań
Art. 65–66
Podsekcja 3. Udzielenie zamówienia
Art. 67–69
Rozdział IV. Realizacja zamówienia
Art. 70–73
Tytuł III. Szczególne reżimy udzielania zamówień
Rozdział I. Usługi społeczne i inne szczególne usługi
Art. 74–77
Rozdział II. Przepisy dotyczące konkursów
Art. 78–82
Tytuł IV. Ład administracyjno-regulacyjny
Art. 83–86
Tytuł V. Przekazanie uprawnień, uprawnienia wykonawcze i przepisy końcowe
Art. 87–94
Indeks rzeczowy
816 stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa twarda