wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 118.80 112,86   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

JAWNOŚĆ I JEJ OGRANICZENIA TOM 8 POSTĘPOWANIE SĄDOWE


JACEK GOŁACZYŃSKI RED.

wydawnictwo: C.H. BECK, 2015, wydanie I

cena netto: 118.80 Twoja cena  112,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Jawność i jej ograniczenia Tom 8

Postępowanie sądowe


Tom VIII omawia zasadę jawności w postępowaniu sądowym.

Prezentowane są w nim poglądy wyrażone w referatach wygłoszonych na dwóch konferencjach. W szczególności analizowane są zagadnienia dotyczące jawności w prawie cywilnym, i czy jawność może być ograniczona przepisami prawa cywilnego. Podobnie przeanalizowano wpływ regulacji prywatnoprawnych na zasadę jawności w orzecznictwie sądowym i sądowoadministracyjnym. Ważnym zagadnieniem poruszanym w czasie konferencji, która dotyczyła publikacji orzeczeń sądowych i ich anonimizacji jest właśnie zagadnienie dopuszczalności publikacji orzeczeń sądów w Polsce i sądów innych państw. Zaprezentowano także raport zawierający informacje o podstawach publikacji orzeczeń sądów w wybranych państwach, jako realizacji prawa do informacji publicznej. Analizą są objęte także kwestie, czy publikować orzeczenia sądów powszechnych i administracyjnych w Polsce. Jaki powinien być zakres publikowanych orzeczeń, czyli czy publikować wszystkie orzeczenia, czy jedynie wybrane, a jeżeli wybrane, to kto powinien o tym decydować? W tomie tym zawarto również rozważania na temat samej anonimizacji: czym jest, czy należy zanonimizować orzeczenia sądowe, aby uniknąć naruszenia prywatności i innych dóbr osobistych stron postępowania, w których doszło do wydania wyroku. Modele są różne, ale dominuje przekonanie o konieczności anonimizacji. Dotyczy to w szczególności orzecznictwa Sądu Najwyższego, sądów powszechnych i sądów administracyjnych. Ryzyko naruszenia prawa do prywatności w orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego występuje w zasadzie jedynie w odniesieniu do skarg konstytucyjnych, oraz pytań prawnych. Oczywiście Trybunał dokonuje anonimizacji w dopuszczalnym przepisami prawa zakresie. Obowiązek publikowania wyroków w organie urzędowym sprawia jednak, że możliwości modyfikowania ich treści, np. poprzez dokonywanie anonimizacji danych osobowych, są istotnie ograniczone. Tom zawiera także analizę reguł anonimizacji stosowanych przez sądy powszechne. Reguły te są ujednolicone w załączniku do zarządzenia o biurowości sadowej. Nieco inaczej jest w przypadku anonimizacji orzeczeń sadow administracyjnych, gdzie zasady anonimizacji mogą się różnić w poszczególnych wojewódzkich sądach administracyjnych.

W tomie tym zreferowano dyskusję, jaka toczy się nad relacją pomiędzy swobodą wypowiedzi na prawem do być zapomnianym na tle wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 13 maja 2014 roku w sprawie Google (C-131/12 dalej orzeczenie TSUE; sprawa Google).


Autorzy
Wykaz skrótów
Wykaz literatury

Część I. Ograniczenie jawności w postępowaniu sądowym i sądowoadministracyjnym

Rozdział I. Orzecznictwo sądów powszechnych dotyczące ograniczeń jawności w sferze prywatnoprawnej
§ 1. Sfera prywatnoprawna oraz jawność. Propozycje terminologiczne
§ 2. Charakter podmiotu prawa prywatnego i jego wpływ na ograniczenie jawności
I. Uwagi wprowadzające
II. Prywatność jako dobro osobiste osoby fizycznej
III. Przykłady harmonizacji prawa do informacji i prywatności osoby fizycznej
IV. Osoby prawne i ich autonomia informacyjna na przykładzie tajemnicy przedsiębiorcy
§ 3. Podsumowanie

Rozdział II. Nowelizacja ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych w zakresie jawności postępowań sądowych i ich informatyzacji
§ 1. Tło wprowadzenia zmian dotyczących informatyzacji
§ 2. Jawność postępowania sądowego
I. Zasada jawności postępowania sądowego
II. Portal Informacyjny Sądów Powszechnych
III. Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych
§ 3. Zakres zmian w ustawie - Prawo o ustroju sądów powszechnych
I. Obowiązki dostarczania narzędzi informatycznych
II. Ochrona danych osobowych
III. Informatyzacja sądów
IV. Przekazywanie zadań do wyspecjalizowanej jednostki
§ 4. Wniosek Prezydenta do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją nowelizacji ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
I. Artykuł 175a § 3 PrUstrSP
II. Artykuł 175a § 2 w zw. z art. 175 § 4 i art. 175d § 1 i § 4 PrUstrSP
§ 5. Podsumowanie

Rozdział III. Jawność postępowania sądowego a publikacja orzeczeń sądów powszechnych w Portalu Orzeczeń
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Jawność w postępowaniu przed sądami powszechnymi
§ 3. Orzeczenia sądów powszechnych jako informacja publiczna
§ 4. Dostęp do orzeczeń sądowych za pośrednictwem Portalu Orzeczeń
jako element jawności postępowania
I. Zasady publikacji w Portalu Orzeczeń
II. Proces publikacji
III. Anonimizacja treści orzeczeń
§ 4. Portal Orzeczeń po nowelizacji PrUstrSP
I. Centralny Portal Orzeczeń
II. Proces publikacji orzeczeń i Reguły Anonimizacyjne w projekcie rozporządzenia MS
§ 5. Wnioski

Rozdział IV. Zasada jawności w działalności sądów administracyjnych

Rozdział V. Wolność wypowiedzi prasowej a prawo do bycia zapomnianym
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Wolność słowa w Internecie
§ 3. Prawo do bycia zapomnianym
§ 4. Odpowiedzialność administratorów wyszukiwarek za indeksowane treści
§ 5. Wolność wypowiedzi a usunięcie "niestosownych" linków
§ 6. Projekt ogólnego rozporządzenia
§ 7. Zakończenie

Rozdział VI. Analiza prawnoporównawcza reguł udostępniania informacji publicznej, publikacji oraz anonimizacji orzeczeń sądowych
§ 1. Wstęp
§ 2. Wprowadzenie
§ 3. Analiza stanu legislacji w poszczególnych krajach
I. Australia
II. Norwegia
III. Francja
IV. Hiszpania
V. Holandia
VI. Hongkong
VII. Malta
VIII. Niemcy
IX. Rumunia
X. Szwecja
XI. Wielka Brytania
§ 4. Podsumowanie

Część II. Anonimizacja orzeczeń sądowych

Rozdział VII. Wybrane problemy w przedmiocie anonimizacji danych
osobowych przy udostępnianiu informacji publicznej

Rozdział VIII. Anonomizacja orzeczeń Sądu Najwyższego - zagadnienia węzłowe
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Anonimizacja w praktyce działania SN - stan dotychczasowy
§ 3. Aksjologiczne i normatywne przesłanki anonimizacji orzeczeń SN
§ 4. Zakres danych objętych anonimizacją w orzeczeniach SN
§ 5. Wnioski

Rozdział IX. Reguły anonimizacji jako narzędzie umożliwiające realizację automatycznej anonimizacji orzeczeń sądowych
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Publiczny dostęp do baz orzeczeń sądowych
§ 3. Proces anonimizacji oraz jego granice
§ 4. Reguły anonimizacji zapewniające automatyzację procesu
§ 5. Konkluzje

Rozdział X. Publikacja i anonimizacja orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Ogłaszanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
§ 3. Anonimizacja orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego

Część III. Dostęp do informacji sądowej a zasada jawności

Rozdział XI. Wpływ protokołu elektronicznego na jawność i dostępność informacji sądowej
§ 1. Uwagi ogólne
§ 2. Sposób protokołowania rozpraw w wybranych państwach UE
I. Finlandia
II. Estonia
III. Wielka Brytania
IV. Niemcy
V. Włochy
VI. Hiszpania
§ 3. Rejestracja rozpraw w Polsce
§ 4. Nowe możliwości systemu cyfrowej rejestracji posiedzeń jawnych
§ 5. Stan wdrożenia systemu rejestracji rozpraw w Polsce
§ 6. Dostęp stron i pełnomocników do zapisów z przebiegu posiedzeń jawnych
§ 7. Transkrypcja protokołu elektronicznego
§ 8. E-protokół w sprawach o wykroczenia
§ 9. Podsumowanie

Rozdział XII. Dostęp do informacji sądowej za pośrednictwem Portalu Informacyjnego
§ 1. Wstęp
I. Dostęp do informacji sądowej w przepisach procesowych
1. Udostępnianie informacji sądowej w przepisach KPC
2. Udostępnianie informacji sądowej w przepisach KPK oraz w postępowaniu wykroczeniowym
3. Dostęp dla innych uprawnionych lub upoważnionych podmiotów
II. Podstawy prawne funkcjonowania Portalu Informacyjnego
1. Portale Informacyjne funkcjonujące w poszczególnych sądach
2. Portal Informacyjny w świetle nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego z sierpnia 2014 r. oraz projektu nowelizacji Prawa o ustroju sądów powszechnych
3. Portal Informacyjny a zasada równości stron
III. Funkcjonalności Portalu Informacyjnego
1. Rejestracja użytkownika
2. Dostępne rodzaje kont
3. Moduł do e-protokołu
4. Obowiązki i uprawnienia użytkowników Portalu Informacyjnego
5. Obowiązki i odpowiedzialność Administratora
6. Dalsze plany rozwoju Portalu Informacyjnego
§ 2. Zakończenie

Rozdział XIII. Dostęp do rejestrów publicznych w postępowaniu sądowym
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Obowiązek zapewnienia dostępu do rejestru publicznego innemu podmiotowi publicznemu
I. Sposób, zakres i tryb udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym
§ 3. Wykorzystanie rejestrów publicznych przez sądy powszechne
I. Wykorzystanie rejestrów publicznych w postępowaniu o wpis do księgi wieczystej
II. Wykorzystanie rejestrów publicznych w elektronicznym postępowaniu upominawczym
III. Wykorzystanie rejestrów publicznych w cywilnym postępowaniu ogólnym
IV. Wykorzystanie rejestrów publicznych w postępowaniu rejestrowym
V. Wykorzystanie rejestrów publicznych w postępowaniu karnym
§ 4. Udostępnianie rejestrów sądowych innym podmiotom
§ 5. Podsumowanie

Rozdział XIV. Portal e-justice - narzędzie usprawniające współpracę w Unii Europejskiej
§ 1. Powstanie portalu i cel e-justice
§ 2. "Nawigacja" po portalu e-justice
§ 3. Interaktywne formularze - narzędzie pracy w obrocie zagranicznym
§ 4. Europejska Sieć Sądowa w sprawach cywilnych i handlowych
§ 5. Europejski Atlas Sądowy w sprawach cywilnych i jego "migracja" do portalu e-justice
§ 6. Podsumowanie

Postulaty de lege ferenda konsorcjanta - Uniwersytetu Wrocławskiego,
dotyczące zadania I.5 "Opracowanie klasyfikacji prywatnoprawnych ograniczeń jawności i problemów stosowania prawa z uwzględnieniem orzecznictwa sądów powszechnych i Sądu Najwyższego"
§ 1. Zagadnienia terminologiczne
§ 2. Prawo do informacji publicznej a prawo do prywatności
§ 3. Tajemnica przedsiębiorcy a prawo do informacji publicznej
§ 4. Tajemnica korespondencji
1. Tajemnica korespondencji a prywatność - relacja
§ 5. Ograniczenie jawności w prawie prywatnym
§ 6. Wnioski de lege ferenda

Indeks rzeczowy


268 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022