Barth, Barthelme, Coover
John Barth, Donald Barthelme i Robert Coover to prekursorzy postmodernizmu, którzy w
latach 60. wytyczyli nowe granice refleksji nad relacją literatury z rzeczywistością i
kształtującymi ją ideologicznymi metanarracjami.
Niniejszy zbiór esejów ma na celu przybliżenie polskiemu czytelnikowi sylwetek twórców,
do których warto powracać, ze względu na ich szczególny wkład w to, co Jean-François
Lyotard określił mianem kondycji ponowoczesnej.
Postmodernizm to niewątpliwie zjawisko kluczowe dla zrozumienia kultury drugiej
połowy XX wieku.
Choć w niepamięć odeszły już gorące spory na temat sensu i zakresu samego
pojęcia, jego kariera zdaje się trwać w najlepsze.
W czasach, gdy eksperymentalne niegdyś strategie metafikcyjnego komentarza i
intertekstualnych zapożyczeń stosowane są masowo w kulturze popularnej, estetyka
postmodernizmu wydaje się najnaturalniejszą rzeczą na świecie.
Tym bardziej warto, jak przypominał Raymond Williams, a za nim Jacques Ranciere, powrócić
czasami do źródeł tej estetycznej formacji i spojrzeć na nią z dzisiejszej
perspektywy, by lepiej zrozumieć współczesność oraz rządzące nią schematy
myślenia i odczuwania.
Zuzanna Ładyga
Wstęp
„W poszukiwaniu straconej prawdy” 7
John Barth 17
Mikołaj Wiśniewski Nihilistyczna rewia: Bakunowy faktor Johna Bartha 19
Tomasz Basiuk „Ekler rozsunął się do krzyża”: Koniec drogi Johna Bartha 51
Jagoda Dolińska Labirynt teleskopowy – wersja kieszonkowa. Zagubiony w labiryncie śmiechu
Johna Bartha 64
Donald Barthelme 87
Tadeusz Pióro Poezja Donalda Barthelme’ego 89
Zuzanna Ładyga Królewna Śnieżka , Zmarły Ojciec i fenomenologia świata literackiego
według Donalda Barthelme’ego 98
Zuzanna Ładyga Powieść jako obiekt przejściowy: Raj i Król Donalda Barthelme’ego
117
Robert Coover 129
Marek Paryż Potencjalność rzeczywistości i potencjał metafikcji: wczesne powieści
Roberta Coovera (The Origin of the Brunists i The Universal Baseball Association, Inc.,
J.Henry Waugh, Prop.) 131
Justyna Kociatkiewicz The Public Burning 150
Patrycja Antoszek Pod maską postmodernistycznego eksperymentu – Impreza u Geralda 170
Zofia Kolbuszewska Posthumanistyczny realizm Roberta Coovera: ożywione obrazy, ekfraza i
materialność w powieści Pinocchio in Venice (Pinokio w Wenecji) 181
198 stron, Format: 13.5x21.0cm, oprawa miękka