Królowe PRL
Autorka analizuje wybrane role trzech wielkich aktorek na szerokim tle społecznym,
politycznym i kulturalnym, umieszczając każdą z ról w odpowiednim kontekście: utworów
artystycznych, wydarzeń historycznych oraz przemian społecznych.
Główny materiał badawczy stanowią receznje omawianych spektakli, które Dorota
Sosnowska analizuje nie tylko pod kątem rekonstrukcji przedstawienia i wybranej roli, ale
także używanych przez recenzentów skojarzeń, metafor i kontekstów.
Książka jest skierowana zarówno do środowiska teatralnego - badaczy i widzów
niejednokrotnie pamiętających jeszcze trzy wybitne aktorki, jak i do szerokiej grupy
czytelników zainteresowanych epoką PRL.
Książka ma charakter naukowy, jednak poruszana tematyka i metodologia sprawiają, że
jest przesycona także narracją biograficzną, wartką opowieścią o czasach PRL,
ówczesnym teatrze i jego twórcach.
Wstęp
Irena Eichlerówna
Fedra – w pułapce pożądania
O robotnicach, kokietkach i uwodzeniu
Maria Stuart i „wielkie torsje”
Maria Tudor w epoce „małej stabilizacji”
Zrewidowany melodramat
Maria Tudor, czyli kobieta
Agrypina i technika Królowej
O spojrzeniu
O głosie
Człowiek Racine’a
Spojrzeć w twarz Klitajmestry
Jabłko Kleopatry
Nina Andrycz
"J.C.”
„Izolat”
Kształtowanie mitu
Kobieta-maszyna
„Gratulacje z powodu rehabilitacji”
Sztanca
Gwiazda
Elżbieta Barszczewska
Mitologia i realizm
Narada w Belwederze
Diana i emancypacja
Tendencja schyłkowa
Cierpienie Salomei
Królowa histeryczek
Amelia w operze
Histeryczka
Marzec ’68
Roza Weneda – przebrzmiała bogini
Dwie królowe
Martwa Królowa
Bibliografia
Indeks osób
Spis ilustracji
284 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka