wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

SZTUKA BURGUNDII I NIDERLANDÓW 1380-1500 TOM 1 SZTUKA DWORU BURGUNDZKIEGO ORAZ MIAST NIDERLANDZKICH


ZIEMBA A.

wydawnictwo: WYD UW, 2022, wydanie I

cena netto: 69.00 Twoja cena  65,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500 Tom 1

Sztuka dworu burgundzkiego oraz miast niderlandzkich


Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500 to wyjątkowa seria trzech książek przedstawiających syntezę kultury artystycznej ważnego regionu dawnej Europy.

Napisana przez wybitnego znawcę tej problematyki, ukazuje najnowszy stan wiedzy oraz gwarantuje doskonały poziom merytoryczny i pasjonującą lekturę.

Pierwszy tom serii traktuje o sztuce i kulturze burgundzkiej, związanych głównie z dworem książęcym w Dijon i Paryżu, oraz o sztuce niderlandzkiej, powstającej w środowiskach mieszczańskich, przede wszystkim w zamożnych miastach Flandrii i Brabancji (burgundzko-niderlandzkich tapiseriach, złotnictwie i malarstwie książkowym, burgundzkim malarstwie tablicowym, burgundzkiej monumentalnej rzeźbie kamiennej i brązowej oraz niderlandzkiej mobilnej rzeźbie drewnianej).

To dzieło niezwykle istotne dla historii sztuki i historii kultury, które może być odbierane jako specjalistyczna rozprawa, cenna dla osób zajmujących się sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowożytnych, jako podręcznik dla studentów historii sztuki, historii i kulturoznawstwa oraz jako interesująca i zajmująca lektura dla szerokiego kręgu publiczności.


I. Temat

II. Metoda 
II.1. Historiograficzne mity. Postulat „nowej krytyki” historycznej 

III. Burgundia – dzieje kraju i cywilizacyjny model państwa 
III.1. Zarys historii państwa burgundzkiego  
III.1.1. Filip Śmiały 1363–1404 
III.1.2. Jan bez Trwogi 1404–1419 
III.1.3. Filip Dobry 1419–1467 
III.1.4. Karol Śmiały 1467–1477 
III.1.5. Maria Burgundzka (1477–1482) i Filip Piękny (1482–1506) 
III.2. Kultura dworu  
III.2.1. Idea rycerska 
III.2.2. Modele miłości dworskiej 
III.2.3. Idea krucjat i Zakon Złotego Runa
III.2.4. Paramenty Złotego Runa w Wiedniu 
III.3. Splendor dworski: uczty, entremets , turnieje, entrady  

IV. Miasto i Kościół w burgundzkich Niderlandach 
IV.1. Społeczna i polityczna struktura miast niderlandzkich XIV–XV wieku i jej odzwierciedlenie w architekturze  
IV.2. Mieszczanie na dworze burgundzkim i ich fundacje 
IV.3. Rynek rzemieślniczej produkcji towarowej i rynek sztuki  
IV.4. Religia i Kościół w Niderlandach XV wieku  

V. Sztuka dworu burgundzkiego: konteksty
V.1. Problem terminologii Sztuka burgundzka, franko-burgundzka, franko-flamandzka czy burgun- do-niderlandzka? 
V.2. „Międzynarodowy gotyk około 1400” a „styl miękki” i „styl piękny”   
V.3. Sieć dynastycznych i artystycznych powiązań między dworami europejskimi 
V.3.1. Dwór monarchów francuskich Karola V i Karola VI 
V.3.2. Dwór angielski w Londynie
V.3.3. Dwór książąt andegaweńskich 
V.3.4. Dwór Viscontich w Mediolanie i Pawii
V.3.5. Dwór Jeana de Berry: początek nowożytnego mecenatu artystycznego 
V.3.6. Dwór angielski w Paryżu 1422–1436 

VI. La grandeur portable – przenośny aparat dworskiego splendoru: burgundzkie i niderlandzkie tapiserie, złotnictwo i iluminatorstwo książkowe
VI.1. Tapiserie burgundzkie i niderlandzkie  
VI.2. Sztuka w drobnym formacie Złotnictwo w zbiorach książąt burgundzkich. Franko-flamandzkie pieces d’orfevrerie a małe obrazy tablicowe 
VI.3. Sztuka książki w służbie dworu burgundzkiego  
VI.3.1. Księgozbiór książąt burgundzkich 
VI.3.2. Malarstwo książkowe w czasach Filipa Śmiałego i Jana bez Trwogi 
VI.3.3. Flamandzkie malarstwo miniaturowe drugiej połowy XV wieku 
VI.3.4. Funkcje kodeksów i ich dekoracji 
VI.3.5. Kodeksy i malarze 
VI.3.6. Flamandzkie malarstwo miniaturowe – „rozwój” i „postęp”? 

VII. Burgundzkie malarstwo tablicowe około 1380–1420
VII.1. Konstrukcje historiograficzne
VII.2. Jean d’Arbois – nadworny malarz bez znanego oeuvre 
VII.3. Jean de Beaumetz – dworski malarz usługowy, dekorator i malarz obrazów tablicowych 
VII.4. Jean Malouel – dworski malarz obrazów, bez pewnego oeuvre 
VII.5. Henri Bellechose – dworski malarz-dekorator i malarz obrazów tablicowych, bez potwierdzonego oeuvre  
VII.6. Melchior Broederlam – miejski mistrz na usługach dworu 
VII.7. Malarstwo burgundzkie: zespół biografii artystów czy panorama jednostkowych dzieł?   

VIII. Monumentalna rzeźba burgundzka i niderlandzka 1380–1490 
VIII.1. Konstrukcje historii sztuki Paradygmat „postępu” i sekwencja rozwojowa: Jean de Marville – Claus Sluter – Claux de Werve. Claus Sluter i mit „przełomu” historycznego
VIII.2. Portal książęcy w Champmol 
VIII.3. Nagrobki książęce Kwestia „autorskiej inwencji” i kontynuacji warsztatowej (Marville – Sluter – de Werve) 
VIII.4. Studnia Patriarchów : rzeźbiarska monumentalizacja pieces de table i dzieł złotniczych  
VIII.5. Claux de Werve i nowa klientela warsztatu książęcego 
VIII.6. „Sluteryzm” czy „wervianizm”? Jean-Michel i Georges de La Sonnette, Jean de La Huerta i Antoine Le Moiturier 
VIII.7. Rzeźba w brązie – burgundzka „formuła antykizacji”?
VIII.8. Warsztaty rzeźby monumentalnej w miastach niderlandzkich Mistrz Ołtarza z Hakendover w Brukseli i Jean Delemer w Tournai. Niclaus Gerhaert van Leyden w Nadrenii i   Szwabii 

IX. Rzeźba mobilna: produkcja na zlecenia i na eksport 
IX.1. Książęcy warsztat rzeźbiarski a warsztaty miejskie Jacques de Baerze: ołtarze kartuzji Champmol – rzeźbiarskie pieces d’orfevrerie? Stereotyp „progresywnego rozwoju”: „postępowość” malarstwa Melchiora Broederlama – „konserwatyzm” rzeźby Jacques’a de Baerze
IX.2. Retabula jako towary handlowe i wyroby na eksport Bruksela, Antwerpia, Mechelen. Warsztat Janów i Passchiera Bormanów 
IX.3. Warsztaty północnoniderlandzkie Adriaen van Wesel, Mistrz Joachima i Anny, Arnt van Calcar 

X. Niderlandzkie malarstwo XV wieku a rzeźba burgundzko-niderlandzka
X.1. Iluzyjne posągi kamienne w obrazach niderlandzkich  
XI. Uwagi końcowe 

Przypisy 
Bibliografia  
Indeks osób i postaci
Spis ilustracji
Źródła ilustracji.
Tablice


602 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022