Aborygeni i konsumenci
O kibicowskiej wspólnocie komercjalizacji futbolu i stadionowym apartheidzie
Od końca lat osiemdziesiątych XX wieku futbol w Europie przechodzi głębokie
przemiany w wymiarze ekonomiczno-politycznym oraz społeczno-kulturowym, których fascynującą
złożoność przybliża ciekawa, a przy tym krytyczna książka autorstwa moich polskich
kolegów.
Lektura Aborygenów i konsumentów nie tylko pozwala zrozumieć istotę oraz szczególny
charakter przeobrażeń zachodzących w europejskim futbolu, ale również ulokować w ich
kontekście przemiany zachodzące w polskiej piłce nożnej.
Transformacja europejskiej piłki jest procesem niezwykle złożonym i w jego obrębie
można wyodrębnić szereg zjawisk społecznych, których analiza pozwala pełniej oddać
oblicze tych przemian.
[…] postępująca komercjalizacja futbolu napotyka również zainteresowanie, ale i
krytykę ze strony ludzi nauki, badaczy, ale również dziennikarzy. To oni są w stanie
najlepiej wskazać i ujawnić polityczne, ekonomiczne oraz społeczno-kulturowe procesy
kierujące współczesnym futbolem, a przede wszystkim demaskować ich negatywny wpływ na
społeczność i kulturę lokalną. Książka Aborygeni i konsumenci jest wspaniałym
przykładem tego, jak nauka może pomóc w zrozumieniu złożoności zjawisk oraz procesów
zachodzących we współczesnym futbolu.
Richard Giulianotti
Słowo wstępu od Richarda Giulianottiego
Wprowadzenie: kibice industrialni w turbokapitalizmie
Nota bibliograficzna i podziękowania
Rozdział I. Towar dla wybranych. O komercjalizacji futbolu
W stronę komercjalizacji życia (i piłki nożnej wraz z nim)
Kluby jak przedsiębiorstwa, piłkarze niczym marki
Supermarki i wieczni pretendenci. Centrum i peryferia w futbolu
Transnarodowe organizacje piłkarskie jako strażnicy komercjalizacji
Lepsi, gorsi, tyrania bezpieczeństwa
Ku zgodzie?
Rozdział II. Aborygeni na trybunach. Wspólnoty w reakcji na komercjalizację
Komunitaryzm w praktyce: społeczne źródła kibicowania
Dyskryminacyjny efekt komercjalizacji: peryferyjny kibic jako aborygen
Industrialny sprzeciw wobec modernizacji
Rozdział III. Maszyny do życia. Nowe stadiony i pluszowy apartheid
Rugowanie aborygenów kontra komercjalizacja przez uwspólnotowienie
Na stadion po bułki? Wielozmysłowe areny sportowe nowej generacji
Fani areny kontra pamięć minionej infrastruktury
Pluszowy apartheid? Zarządzanie zróżnicowaniem klasowym na stadionach nowej generacji
Rozdział IV. Kultura stadionów w gąszczu regulacji. Mapa kibicowskiej Europy
Koloryt
Droga życia
Kolonizacja Anglii
Szkocja: Stara Firma i cała reszta
W kraju piłkarskiego buta
W Niemczech kibice stoją
Holandia: półperyferia usłane tulipanami
Skandynawski TransnationalFundom
Iberyjskie paradoksy
Co z resztą Europy?
Ku zgodzie po raz wtóry: współzarządzanie i kreatywność
Rozdział V. Zaściankowy kapitalizm kontra aborygeni. Polski kibic na peryferiach
Kibicowanie jako zawód ludyczny
Sport telewizyjny
Zmagania z komercją w polskiej odsłonie
Do czego służy figura kibola? Mainstream kultury na wojnie z kibicami
Rozdział VI. Oswajanie rynkowego demona. Narracje o komercjalizacji kibiców FC
Twente i Lechii Gdańsk
Tarcze i barwy - świętość czy jeden z wymiarów klubowej marki?
Kibice wobec komercjalizacji klubów
Stosunek do nowych aren piłkarskich
Zamiast zakończenia: o dwóch kwestiach, o których w książce
nie ma mowy
Aneks metodologiczny
Obserwacja / stubylczenie / podwójna kotwica
Jak rozmawiać z kibicem?
Jak rozmawiać z architektem?
Literatura
322 strony, Format: 15.0x23.5cm, oprawa miękka