Czas internacjonalizacji
Wyzwania dla polskich uczelni
Książka próbuje zapełnić pewną istotną lukę na rynku wydawniczym.
Sytuacja szkolnictwa wyższego zmienia się dynamicznie i refleksja nad jego
umiędzynarodowieniem staje się konieczna.
Autorami są osoby które od wielu lat zajmują się rekrutacją, a następnie
edukacją i „prowadzeniem” studentów cudzoziemców w naszym .Ich wiedza i doświadczenie,
wsparte refleksją o charakterze naukowym, prawnym i organizacyjnym złożyły się na
zawartość niniejszej publikacji.
Jej odbiorcami mogą – i powinni – być pracownicy uczelni zajmujący się
marketingiem międzynarodowym, rekrutacją i opieką nad cudzoziemcami, którzy wybrali na
miejsce edukacji nasz kraj. Mogą nimi być także dydaktycy, w tym zwłaszcza ci, którzy
prowadzą specjalności związane z umiędzynarodowieniem wiedzy, nauką języka polskiego
jako obcego, socjologicznymi aspektami pobytu obcokrajowców w naszym kraju. I wreszcie
mogą – i powinni – sięgnąć po nią ci wszyscy urzędnicy różnych szczebli
administracji samorządowej, którzy coraz częściej stają w obliczu praktycznych i
teoretycznych problemów wynikających ze stopniowej zmiany struktury narodowościowej w
niektórych miastach i środowiskach.
Wstęp
INTERNACJONALIZACJA - NOWE PERSPEKTYWY DLA UCZELNI I NAUKI
Marek Kwiek
Produktywność w nauce w ujęciu ilościowym: badacze
"umiędzynarodowieni" i "lokalni"
Bianka Siwińska
Internacjonalizacja, której nie ma
ZARZĄDZANIE UCZELNIĄ UMIĘDZYNARODOWIONĄ
Grzegorz Mazurek
Zarządzanie uczelnią międzynarodową - perspektywa krajowa - Akademia Leona
Koźmińskiego
Łukasz Wojdyga
Zarządzanie z perspektywy międzynarodowej rekrutacji
Edyta Lachowicz-Santos
Znaczenie komunikacji i networkingu w kształtowaniu relacji z absolwentami
zagranicznymi
RYNKI I MODELE UMIĘDZYNARODOWIENIA
Waldemar Siwiński
Dotychczasowe doświadczenia w zakresie wymiany studentów pomiędzy Polską i
Ukrainą
Kazimierz Musiał
Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego po skandynawsku
Katarzyna Morchen
Luksemburg: mały kraj - wielki sukces internacjonalizacji
Arif Erkol
Szkolnictwo wyższe w Turcji i jego umiędzynarodowienie
Joanna Gocłowska-Bolek
Programy stypendialne w krajach Ameryki Łacińskiej - szansa na skuteczną
internacjonalizację polskich uczelni
Jacek Witkoś, Marcin Witkowski
KAIZEN w internacjonalizacji polskich uczelni, czyli jak wykorzystać ciągły
proces ulepszania oferty dla kandydatów z zagranicy?
PROMOCJA I MARKETING ZAGRANICZNY
Maurits van Rooijen
Międzynarodowe promowanie uczelni
Maurits van Rooijen
Zasady implementacji projektu promocji międzynarodowej
Izabela Gajda-Perek
Nowe media a nowoczesne działania promocyjne uczelni wyższych
Marek Zimnak
Międzynarodowe certyfi katy jako narzędzie promocji
REKRUTACJA MIĘDZYNARODOWA
Ewa Kiszka
Rekrutacja międzynarodowa - co w tym trudnego?
Liliana Lato
Agencje rekruterskie: pragmatyka współpracy
Vishal Sagar Agnihotri
Indie w perspektywie rekrutacyjnej polskich uczelni
Ewa Jurkiewicz-Sękiewicz, Karolina Jędrzejkowska
Rola centrów językowych w umiędzynarodowieniu uczelni wyższych
JĘZYK I ADAPTACJA KULTUROWA
Jolanta Tambor, Aleksandra Achtelik
Świadomość językowa z perspektywy studenta cudzoziemca
Joanna Laskowska
Mosty, a nie bariery - rzecz o komunikacji
Magdalena Łazarewicz, Bożena Werner
Rola uczelni w adaptacji kulturowej, integracji i wsparciu psychospołecznym
studentów zagranicznych
Autorzy
Summary
Indeks osób
308 stron, oprawa kartonowa foliowana