| 
  
 100 ODPOWIEDZI NA PYTANIA O ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
 ŚMIGULSKA-WOJCIECHOWSKA A. RED.   wydawnictwo: WIEDZA I PRAKTYKA, 2015, wydanie Icena netto: 56.15  Twoja cena  53,34 zł + 5% vat - dodaj do koszyka 100 odpowiedzi na pytania o zamówienia publiczne
 
Publikacja zawiera najważniejsze i najczęściej spotykane przez uczestników
postępowania o zamówienia publiczne problemy. 
Przystępna forma: pytanie- odpowiedź dostarcza konkretnych rozwiązań w danych
przypadkach. 
Natomiast obrazowe przykłady oraz orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej kompleksowo
wyjaśniają dane zagadnienie i rozwiewają wszelkie wątpliwości odnośnie poprawnego
stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
 
Wstęp  
 
Ogłoszenia, protokoły, siwz  
1. Do terminu na wyjaśnienia treści siwz nie wlicza się dnia przekazania
ogłoszenia o zamówieniu  
2. Niedzieli nie wlicza się do terminu na złożenie wniosku o wyjaśnienie specyfikacji  
3. Informacja o tym, kto ponosi koszty zwrotu próbek, powinna być wskazana w siwz  
4. Protokół z postępowania o zamówienie publiczne może być sporządzony w postaci
elektronicznej  
5. W ogłoszeniu o zamówieniu należy wypełnić wszystkie rubryki  
6. W przypadku liczenia terminu na zadawanie pytań do siwz nie stosuje się k.p.a  
7. Zamawiający może przewidzieć w siwz wzór oświadczenia w sprawie obowiązku
podatkowego  
8. Zamawiający może zostawić wniosek o wyjaśnienie treści siwz, który wpłynął po
terminie, bez rozpoznania  
9. Zamawiający nie może zastrzec, że w ofertach nie można określić ceny niższej
niż wskazana w siwz  
10. Ogłoszenie o zamówieniu zamieszcza się m.in. w siedzibie zamawiającego oraz na
stronie internetowej  
 
Opis przedmiotu zamówienia  
11. Dopuszczalne jest opisywanie przedmiotu zamówienia za pomocą norm i
rozwiązań równoważnych  
12. Opis przedmiotu zamówienia musi być określony przez dokumentację projektową  
13. Jednostka zamawiająca musi przestrzegać zasady uczciwej konkurencji  
14. Wykonawca może przeprowadzić prezentacje oferowanego przedmiotu zamówienia  
15. Wskazanie znaku towarowego jako danych wyjściowych dla przygotowania oferty jest
dozwolone  
16. Zamawiający ma obowiązek przyporządkować kod CPV do danego zamówienia  
17. Zamawiający musi opisać przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą
dokumentacji projektowej  
 
Szacowanie wartości zamówienia  
18. Istotny jest moment powzięcia wiedzy na temat konieczności udzielenia
przetargu  
19. Ważne jest, czy zakres i wartość zamówień są możliwe do ustalenia na cały rok
budżetowy  
20. Zamówienia tego samego rodzaju dostępne od jednego wykonawcy to jeden przetarg  
21. Jeżeli brak jest tożsamości przedmiotowej, to nie ma podstaw, aby zamówienia
szacować łącznie  
22. Powtórne udzielenie zamówienia, które wcześniej zostało unieważnione, wymaga
oszacowania  
23. Szacowanie zamówienia na usługi internetowe wymaga specjalnych zasad  
24. Przy pracach remontowych jednego obiektu budowlanego należy zsumować wartość
robót oraz materiałów  
25. Udzielenie zamówienia na czas nieoznaczony wymaga oszacowania okresu 48 miesięcy
jego realizacji  
26. Uwaga na błędy w szacowaniu wartości zamówień powtarzających się okresowo  
27. Wartość zamówienia finansowanego przez pracowników oraz przez zamawiającego
należy oszacować łącznie  
28. Uwaga na zarzut dzielenia zamówienia w celu uniknięcia stosowania odpowiednich
przepisów ustawy Pzp  
29. Zakup artykułów spożywczych na bieżące potrzeby zamawiającego to dostawy
powtarzające się okresowo  
30. Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania ustawy Pzp dzielić zamówienia
na części lub zaniżać jego wartości  
31. Zamówienia na pakiety usług medycznych dla pracowników i ich rodzin należy
szacować łącznie  
 
Ocena ofert  
32. Brak wystarczających wyjaśnień na temat rażąco niskiej ceny powoduje
odrzucenie oferty  
33. Ceny ofertowe muszą być obliczone z zastosowaniem tych samych reguł  
34. Dla zamówienia na usługi sprzątania można zastosować jedynie kryterium ceny  
35. Dobór kryteriów oceny ofert powinien być dokonany przez specjalistów
posiadających wiedzę merytoryczną  
36. Zamówienie na standardowy sprzęt komputerowy jest dostawą powszechnie dostępną  
37. Kryterium ceny wymaga uwzględnienia kosztów ponoszonych w okresie korzystania z
zamówienia  
38. Gdy zamawiający musi unieważnić postępowanie o zamówienie, bezcelowy jest wybór
oferty najkorzystniejszej  
39. Jeżeli wykonawca źle wpisał stawkę podatku VAT, ale prawidłowo skalkulował cenę
brutto, to oferta jest poprawna  
40. Kryteria oceny ofert muszą być związane z przedmiotem zamówienia, a nie odnosić
się do właściwości wykonawcy  
41. Mechanizm odwróconego obciążenia VAT zobowiązuje zamawiającego do doliczenia
podatku  
42. Merytoryczna treść oferty nie powinna być uzupełniana nawet w drodze wyjaśnień
wykonawcy  
43. Można łączyć potencjał wszystkich członków konsorcjum, aby potwierdzić warunek
udziału w postępowaniu  
44. Nie można ustalić kryterium promującego wykonawców, którzy wykonywali prace dla
zamawiającego  
45. Modyfikacja warunku udziału w postępowaniu na etapie oceny ofert jest
niedopuszczalna  
46. Omyłki powinny mieć taki charakter, aby ich poprawienia zamawiający mógł dokonać
samodzielnie  
47. Opis sposobu oceny spełniania warunków udziału nie może ograniczać dostępu do
zamówienia  
48. To zamawiający decyduje o formie wyjaśnień na temat rażąco niskiej ceny  
49. Warunki udziału w postępowaniu o zamówienie mogą dotyczyć potencjału
technicznego wykonawcy  
50. Wybór oferty najkorzystniejszej powinien nastąpić w terminie związania ofertą  
51. Wykonawca musi złożyć aktualny odpis z właściwego rejestru (KRS) lub z CEIDG  
52. Zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę do wyjaśnień w sprawie podejrzenia
rażąco niskiej ceny  
53. Zamawiający bada rażąco niską cenę dopiero po poprawieniu oczywistych omyłek
rachunkowych  
54. Można postawić warunek posiadania uprawnień, tylko gdy przepisy nakładają
obowiązek ich uzyskania  
55. Zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę do uzupełnienia dokumentu lub
oświadczenia  
56. Zamawiający może żądać od wykonawcy, aby ten dysponował osobami o określonych
specjalizacjach  
57. Zamawiający musi poprawić omyłki w ofercie, jeśli dysponuje informacjami
pozwalającymi na ich poprawienie  
58. Można wymagać dokumentów potwierdzających brak podstaw do wykluczenia
zaangażowanego podwykonawcy  
59. Zamawiający musi uszczegółowić warunki udziału, aby wykonawca mógł najpełniej
je potwierdzić  
 
Tryby i sposoby udzielania zamówień  
60. Dla zamówień "in-house" nie ma obowiązku stosowania ustawy Pzp  
61. Nagrodą w konkursie może być zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z
wolnej ręki  
62. Zamówienie usługi dotyczącej spektaklu o wartości nieprzekraczającej progów
unijnych nie wymaga ustawy Pzp  
63. Zamawiający musi udzielić odrębnego zamówienia na roboty budowlane, jeśli nie
były przewidziane w dokumentacji  
64. Jednostka zamawiająca powinna mieć zabezpieczone w budżecie odpowiednie środki na
udzielenie zamówień  
65. Istotny jest związek między zamówieniem udzielonym a nowym, którego potrzeba
pojawiła się później  
66. Sprzęt, który będzie wykorzystywany w różnych celach, powinien być zakupiony w
ramach jednego zamówienia  
67. Regulamin zakupów do 30.000 euro może przewidywać wykonanie zapytania ofertowego do
trzech wykonawców  
68. Udzielenie zamówienia uzupełniającego musi być przewidziane w ogłoszeniu o
zamówieniu  
69. Umowa o zamówienie dotyczy nabycia przez zamawiającego określonych usług, dóbr, a
nie ich sprzedaży  
70. Tryb licytacji elektronicznej powinien być stosowany do nieskomplikowanych zamówień
 
71. Wartość zamówienia uzupełniającego nie może przekraczać 50% wartości
podstawowego zamówienia  
72. Zamawiający może dopuścić składanie ofert częściowych w przetargu
nieograniczonym w celu zawarcia umowy ramowej  
73. Zmiana wymagań dialogu konkurencyjnego, przed zaproszeniem do składania ofert, jest
możliwa  
74. Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki z przyczyn związanych z
ochroną praw autorskich  
75. Organizator przetargu może w ramach jednego postępowania o zamówienie publiczne
nabyć kilka dostaw  
76. Zamówienia poniżej 30.000 euro muszą być zgodne z zasadą uczciwej konkurencji  
77. Zapytanie o cenę można stosować, gdy standardy jakościowe zamówienia nie są
ustalane indywidualnie  
78. Zamówienia w częściach udziela się w progach kwotowych poszczególnych zamówień  
79. Zamawiający powinien rozważyć, czy możliwe jest rozdzielenie dostaw i robót
budowlanych 
80. Zamówienie uzupełniające jest realizowane na podstawie odrębnej umowy  
81. Zlecenie wykonania robót naprawczych o wartości powyżej 30.000 euro wymaga
zastosowania procedur ustawy Pzp  
82. Zawieranie umów na czas nieokreślony jest możliwe tylko dla niektórych dostaw i
usług  
 
Umowa o zamówienie publiczne  
83. Analizując treść umowy o zamówienie publiczne, trzeba wziąć pod uwagę
cel i zamierzeniastron  
84. Wynagrodzenie ryczałtowe powoduje, że nie można rozliczać na podstawie kosztorysu
różnicowego  
85. Roboty zamienne to wykonanie prac przy wykorzystaniu innych materiałów czy
technologi 
86. Sposób rozliczenia na etapie realizacji umowy musi być zgodny z jej postanowieniami
i z siwz  
87. Zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy jest tożsamy z jego zobowiązaniem
zawartym w ofercie  
88. Zamawiający ma mniejszą kontrolę nad umowami o podwykonawstwo, których przedmiotem
są dostawy lub usługi  
89. Zamawiający nie może swobodnie dokonywać modyfikacji umowy na etapie realizacji
zamówienia  
90. Zmiana umowy o zamówienie publiczne w zakresie ceny musi być przewidziana przez
zamawiającego  
91. Termin płatności podwykonawcom może być krótszy niż 30 dni  
92. Modyfikacje świadczenia podwykonawstwa stanowią zmianę umowy o zamówienie
publiczne  
93. Zmiana kontraktu o udzielenie zamówienia publicznego jest zasadniczo zakazana  
 
Odwołania  
94. Instytucja przystąpienia do odwołania jest podobna do interwencji ubocznej  
95. Można wnieść odwołanie na opis warunków udziału w postępowaniu poniżej progów
unijnych  
96. Krajowa Izba Odwoławcza może nakazać zamawiającemu wykonanie, powtórzenie lub
unieważnienie danej czynności  
97. W przypadku podziału zamówienia na części wnosi się jedno odwołanie na wybór
najkorzystniejszej oferty  
98. Wykonawca może wnieść odwołanie do KIO bądź skierować sprawę do sądu  
99. Wykonawca, który nie ma interesu we wniesieniu odwołania, nie może go złożyć  
100. Odpowiedź na odwołanie przesyła się do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej  
 
O Autorach  
 
176 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka 
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |