Księga jakości według normy ISO 9001:2000. Przykład z komentarzem. Metodyka
opracowania (z suplementem elektronicznym)
Księga jakości jest jednym z dokumentów wymaganych normą ISO 9001:2000, która
wprowadziła nowe w systemie jakości podejście procesowe, tzn. system jakości ma być
dostosowany do specyfiki przedsiębiorstwa a nie do poszczególnych punktów normy.
Księga powinna zawierać dokładne informacje na temat zakresu systemu zarządzania
jakością danej organizacji, procedury lub ich listę oraz dane na temat realizowanych
procesów i powiązań, jakie między nimi istnieją.
Proponujemy Państwu prostą, skuteczną i oryginalną metodykę
opracowania księgi jakości oraz procesowego uporządkowania towarzyszącej jej
dokumentacji systemowej, na przykładzie małej firmy świadczącej usługi doradcze i
szkoleniowe z zakresu obowiązującego w Polsce systemu podatkowego.
Koncepcja ta jest uniwersalna, ale szczególnie powinna zainteresować mniejsze
firmy, których nie jest stać na duże wydatki związane np. z wynajęciem konsultanta, a
które pragną wdrożyć system efektywnie i uzyskać z niego coś więcej, niż tylko
certyfikat - chcą, by to był ich systemem jakości.
Podstawowymi zaletami proponowanej Państwu metodyki są:
przejrzystość procesu tworzenia systemu dokumentacji,
ścisłe powiązanie struktury dokumentacji ze strukturą procesową,
uproszczenie zasad nadzorowania dokumentacji i zapisów,
naturalne zaangażowanie wszystkich pracowników w proces budowania systemu,
możliwość zastosowania podstawowego, uniwersalnego oprogramowania biurowego,
bez konieczności inwestowania w drogie, nie w pełni wykorzystywane programy.
Suplement elektroniczny
(format MS Word) ułatwia nadzór nad dokumentami
poprzez ustanowienie do nich łącz hipertekstowych, które umożliwiają szybkie dotarcie
do dokumentu lub dowolnego fragmentu Księgi, a także łatwe dołączenie istniejącego
już lub nowego dokumentu i odpowiednie powiązanie go z Księgą.
Dr inż. Piotr Grudowski jest kierownikiem Zespołu Inżynierii
Jakości i Metrologii w Katedrze Technologii Maszyn i Automatyzacji Produkcji na Wydziale
Mechanicznym Politechniki Gdańskiej. Prowadzi zajęcia dydaktyczne, badania naukowe i
jest autorem wielu publikacji, w tym opracowań książkowych i skryptów z zakresu
zarządzania jakością, sformalizowanych systemów zarządzania jakością i
środowiskiem, ich integracji oraz metod statystycznych wykorzystywanych w zarządzaniu
jakością. Szczególnie interesuje się wdrażaniem i doskonaleniem sformalizowanych
systemów zarządzania w sektorze małych firm oraz w organizacjach sektora usług
publicznych. Czynnie uczestniczył w realizacji oraz kierował projektami krajowymi i
zagranicznymi (PHARE, TEMPUS), dotyczącymi problematyki jakości i ekologii. Jest m.in.
auditorem wiodącym systemów zarządzania jakością, zarejestrowanym w międzynarodowym
rejestrze IRCA. Konsultuje wdrażanie systemów zarządzania w różnego typu
organizacjach, w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Konsultantów Umbrella oraz
Projektem ONZ Umbrella z siedzibą w Warszawie.
- Wstęp
- Uwagi dotyczące korzystania z opracowania
- Przyjęty układ księgi oraz powiązania z innymi dokumentami
- Księga jakości z komentarzem
- Metodyka opracowania księgi i przyporządkowania związanej z nią dokumentacji
- Bibliografia
70 strony, A4, oprawa miękka