wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

INTERNACJONALIZACJA I GLOBALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTWA


RYMARCZYK J.

wydawnictwo: PWE, 2004, wydanie I

cena netto: 64.00 Twoja cena  60,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Autor rozpoczyna wyjaśnianie procesów umiędzynarodowienia od przedstawienia podstawowych pojęć, definicji i teoretycznych zagadnień. Następnie przechodzi do omówienia różnych strategii działania przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych i globalnym oraz zmian w ich organizacji dokonujących się w miarę postępu umiędzynarodowienia. Autor pokazał także, jak na tle tych ogólnoświatowych tendencji przebiegają procesy internacjonalizacji i globalizacji w polskich przedsiębiorstwach.

Podręcznik jest przeznaczony dla studentów ekonomii, zarządzania i międzynarodowych stosunków gospodarczych.


Jan Rymarczyk jest profesorem nauk ekonomicznych, specjalistą w zakresie międzynarodowych stosunków gospodarczych. Opublikował około 150 artykułów i wiele książek, w tym również jako redaktor i współautor. Pracował w Katedrze Makroekonomii na Uniwersytecie w Münster oraz odbył staże zagraniczne w Berlinie, Londynie, Nowym Jorku i San Francisco. Obecnie kieruje Katedrą Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Wypromował 11 doktorów i około 500 magistrów ekonomii. Kierował (lub był opiekunem naukowym) ponad 20 edycjami Studium Podyplomowego Handlu Zagranicznego AE we Wrocławiu. Pracę naukowo-dydaktyczną łączy z pracą popularyzatorską, działalnością konsultingową i szkoleniową dla różnych organizacji gospodarczych oraz działalnością społeczną, mającą na celu rozwój regionalny i odpowiednie wykorzystanie unijnych funduszy pomocowych.


Spis tresci:

 

Wstęp

Rozdział 1. Pojęcie internacjonalizacji i globalizacji
1.1. Uwagi wstępne
1.2. Internacjonalizacja i globalizacja jako proces
1.3. Statystyczne ujęcie internacjonalizacji i globalizacji
1.3.1. Wskaźniki i profile umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa
1.3.2. Charakterystyka internacjonalizacji i globalizacji ze względu na stopień samodzielności przedsiębiorstwa w ich realizacji
1.3.3. Internacjonalizacja i globalizacja jako zjawiska instytucjonalne
1.3.4. Behawiorystyczny sposób interpretacji internacjonalizacji i globalizacji

Rozdział 2. Teoretyczne podstawy internacjonalizacji i globalizacji
2.1. Uwagi wstępne
2.2. Próby objaśnienia internacjonalizacji i globalizacji na gruncie teorii makroekonomicznych
2.3. Mikroekonomiczne próby objaśnienia zagranicznych inwestycji bezpośrednich
2.3.1. Teoria monopolistycznej przewagi
2.3.2. Zagraniczne inwestycje bezpośrednie jako efekt oligopolitycznej reakcji
2.3.3. Teoria obszarów walutowych Alibera
2.3.4. Teoria lokalizacji
2.3.5. Teoria cyklu życia produktu Vernona
2.3.6. Teoria internalizacji
2.3.7. Eklektyczna teoria bezpośrednich inwestycji zagranicznych
2.3.8. Teoria portfela w odniesieniu do internacjonalizacji i globalizacji
2.3.9. Teoria systemów wzajemnych powiązań
2.3.10. Teoria opcji rzeczywistych
2.4. Uwagi ogólne dotyczące teorii internacjonalizacji i globalizacji

Rozdział 3. Motywy internacjonalizacji i globalizacji
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Rodzaje motywów
3.2.1. Motywy rynkowe
3.2.2. Motywy kosztowe
3.2.3. Motywy zaopatrzeniowe
3.2.4. Motywy polityczne
3.3. Uwagi ogólne

Rozdział 4. Strategie internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstwa
4.1. Pojęcie i elementy strategii
4.2. Czynniki wpływające na tworzenie strategii
4.3. Strategiczne orientacje internacjonalizacji i globalizacji
4.3.1. Zewnętrzne uwarunkowania strategicznych orientacji
4.3.2. Rodzaje strategicznych orientacji
4.4. Strategia rozwoju międzynarodowej pozycji przedsiębiorstwa
4.5. Strategia konkurencji
4.5.1. Przywództwo kosztowe
4.5.2. Różnicowanie
4.5.3. Analiza łańcucha tworzenia wartości
4.5.4. Konfiguracja czynności przedsiębiorstwa
4.5.5. Koordynacja czynności przedsiębiorstwa
4.6. Strategie funkcjonalne
4.6. Strategie marketingowe
4.6. Strategie w sferze produkcji
4.6. Strategia badań i rozwoju
4.6. Strategie zaopatrzenia
4.6. Strategie finansowe
4.6. Strategia w zakresie zarządzania kadrami
4.7. Strategie zarządzania otoczeniem politycznym

Rozdział 5. Formy internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstwa
5.1. Uwagi wstępne
5.2. Kryteria podziału form internacjonalizacji i globalizacji
5.3. Charakterystyka poszczególnych form internacjonalizacji i globalizacji
5.3.1. Eksport pośredni i bezpośredni
5.3.2. Handel tranzytowy
5.3.3. Obrót uszlachetniający
5.3.4. Handel wymienny
5.3.5. Import bezpośredni
5.3.6. Sprzedaż licencji
5.3.7. Franchising
5.3.8. Leasing
5.3.9. Kontrakt menedżerski
5.3.10. Budowa zakładu pod klucz
5.3.11. Zagraniczna filia handlowa
5.3.12. Zakład montażowy lub produkcyjny
5.4. Sposoby objęcia własności inwestycji bezpośrednich
5.5. Struktura własności inwestycji bezpośrednich
5.5.1. Wybór: oddział, joint venture czy spółka córka
5.5.2. Specyficzne problemy joint venture
5.6. Alianse strategiczne
5.6.1. Pojęcia i cele
5.6.2. Warunki powstania i funkcjonowania
5.6.3. Rodzaje aliansów strategicznych
5.6.4. Potencjalne konflikty
5.7. Uwagi końcowe

Rozdział 6. Wpływ internacjonalizacji i globalizacji na strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa
6.1. Czynniki wpływające na organizację przedsiębiorstwa
6.2. Czynniki wpływające na organizację handlu zagranicznego
6.2.1. Czynniki zewnętrzne
6.2.2. Czynniki wewnętrzne
6.3. Formy rozwiązań organizacyjnych
6.3.1. Handel zagraniczny realizowany przez dział sprzedaży krajowej
6.3.2. Wyodrębniona sekcja handlu zagranicznego
6.3.3. Samodzielny dział handlu zagranicznego
6.4. Zasady organizacji działu handlu zagranicznego w przedsiębiorstwie
6.4.1. Funkcjonalna organizacja działu handlu zagranicznego
6.4.2. Organizacja działu handlu zagranicznego według produktów
6.4.3. Organizacja działu handlu zagranicznego według kryterium geograficznego
6.4.4. Organizacja działu handlu zagranicznego według grup klientów
6.4.5. Organizacja działu handlu zagranicznego według projektów
6.4.6. Wielowymiarowa organizacja działu handlu zagranicznego (macierzowa i tensorowa)
6.5. Zewnętrzna organizacja handlu zagranicznego
6.6. Systemy kompetencji w organizacji handlu zagranicznego
6.6.1. System liniowy
6.6.2. System sztabowy
6.6.3. Kooperatywny system funkcjonalny
6.7. Organizacja międzynarodowego przedsiębiorstwa
6.7.1. Rodzaje struktur
6.7.2. Struktury zróżnicowane
6.7.3. Struktury zintegrowane
6.7.4. Włączenie córki-spółki do organizacji międzynarodowego przedsiębiorstwa
6.7.5. Nowe ujęcie rozwoju struktur organizacyjnych międzynarodowych przedsiębiorstw

Rozdział 7. Kierowanie międzynarodowymi funkcjami przedsiębiorstwa; controlling
7.1. Pojęcie i zadania controllingu
7.2. Międzynarodowy controlling strategiczny
7.2.1. Zadania i specyfika międzynarodowego controllingu strategicznego
7.2.2. Instrumenty międzynarodowego controllingu strategicznego
7.3. Międzynarodowy controlling operacyjny
7.3.1. Zadania controllingu operacyjnego
7.3.2. Instrumenty controllingu operacyjnego
7.3.3. Szczególne cechy międzynarodowego controllingu operacyjnego
7.4. Organizacja controllingu w międzynarodowym przedsiębiorstwie
7.4.1. Centralizacja lub decentralizacja controllingu
7.4.2. Usytuowanie controllingu w hierarchii przedsiębiorstwa
7.4.3. Uprawnienia decyzyjne controllera
7.4.4. Miejsce controllingu w organizacji przedsiębiorstwa
7.4.5. Wewnętrzna organizacja controllingu

Rozdział 8. Internacjonalizacja i globalizacja polskich przedsiębiorstw
8.1. Zmiany systemowe w gospodarce polskiej
8.2. Handel zagraniczny przedsiębiorstw międzynarodowych i polskich
8.3. Korporacje międzynarodowe w gospodarce polskiej
8.4. Bezpośrednie inwestycje polskich przedsiębiorstw za granicą
8.5. Perspektywy internacjonalizacji i globalizacji polskich przedsiębiorstw

Bibliografia


334 strony

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022