Publikacja jest obecnie niedostępna
Teoria zarządzania wiedzą jest nową koncepcją w naukach ekonomicznych. Głównymi
podmiotami gospodarczymi, które przyczyniły się do rozpowszechnienia koncepcji
związanych z zarządzaniem wiedzą były firmy konsultingowe. To one jako jedne z
pierwszych, które wprowadziły u siebie systemy zarządzania wiedzą, zaczęły
przenosić te rozwiązania do innych organizacji, a przede wszystkim wzbudzać potrzeby
badawcze u przedstawicieli nauki.
Celem publikacji było zbadanie stopnia wdrożenia i uświadomienia koncepcji
zarządzania wiedzą w polskich firmach, szcunek spodziewanych korzyści z zarządzania
wiedzą oraz rozpoznanie barier występujących przy wdrożeniu tego systemu.
SPIS TREŚCI
1. Istota zarzadzania wiedzą - Andrzej Pawluczuk
1.1. Pojęcie wiedzy
1.2. Rodzaje wiedzy
1.3. Cechy wiedzy
1.4. Zarzadzanie wiedzą, jako nowy kierunek w naukach zarządzania
1.5. Proces zarządzania wiedzą
1.6. Strategie zarządzania wiedzą
1.7. Wspólnoty praktyków
1.8. Historia zarządzania wiedzą na świecie i w Polsce
2. Korzyści z zarządzania wiedzą - Anna Błaszczuk
2.1. Przesłanki wprowadzenia zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach
2.2. Poziom przedsiębiorstwa
2.2.1. Poziom wewnątrzorganizacyjny
2.2.2. Otoczenie
2.3. Poziom pracowniczy
2.4. Poziom rynku
2.5. Determinanty sukcesu we wprowadzeniu koncepcji zarządzania wiedzą
3. Zarządzanie wiedzą a innowacyjność - Jakub J. Brdulak
3.1. Fazy procesu innowacyjnego
3.2. Strategie zarządzania wiedzą w procesie innowacyjnym
3.3. zarządzanie łańcuchami wiedzy (Knowledge Chain Management)
4. Pomiar wartości intelektualnych i zarządzania wiedzą - Marcin Guzik
4.1. Potrzeba mierzenia wartości intelektualnych wiedzy
4.2. Kapitał intelektualny
4.3. Audyt wiedzy
4.3.1. Definicja celów
4.3.2. Definicja ograniczeń i ustalenie stanu idealnego
4.3.3. Wybór metody audytu i aspektów audytowanych
4.3.4. Realizacja i dokumentowanie audytu
4.3.5. Wyniki audytu
5. Wyniki badań sondażowych nad zarządzaniem wiedzą w Polsce - oprac.
zespół
5.1. Założenia badawcze
5.2. Stopień wdrożenia systemów zarządznia wiedzą
5.3. Narzędzia wspomagające zarządzanie wiedzą
5.4. Rodzaje wiedzy
5.5. Korzyści z wdrożenia zarządzania wiedzą
5.6. Bariery w zarządzaniu wiedzą
6. Studia przypadków
6.1. Zarządzanie wiedzą w Vigo System - Jakub J. Brdulak
6.2. Zarządzanie wiedzą w firmie informatycznej - Marcin Guzik
Podsumowanie
Bibliografia
Załączniki
I. Lista organizacji uczestniczących w badaniu
II. Wzór ankiety
118 stron, miękka okładka