Publikacja jest obecnie niedostępna
"Opracowanie prezentuje wyniki badań dotyczących pomiaru kapitału
intelektualnego w przedsiębiorstwie. Jest to szczegółowa charakterystyka kryteriów
pomiaru, wzmocniona merytorycznym uzasadnieniem (ich) doboru. Przedstawiony raport stanowi
interesujący materiał źródłowy i wartościową bazę metodologiczną. Fakt, iż
prowokuje do dalszych pytań (i) dyskusji, świadczy o jego bogactwie intelektualnym, a
także olbrzymiej wadze poruszanej problematyki. Tematykę tę niezmiernie rzadko
podejmuje w Polsce środowisko ekonomiczne, a przecież zajmuje ona ważne miejsce w
literaturze światowej. Interesująca materia badawcza, brak dostatecznej liczby
publikacji na ten temat na naszym rynku wydawniczym, ale przede wszystkim bardzo dobre
przygotowanie merytoryczne autorów gwarantuje sukces książki i (świadczy o) jej
przydatności zarówno dydaktycznej, jak i badawczej".
prof. zw. dr hab. Krzysztof Opolski - recenzent książki
"Podjęta próba ujęcia modelowego stanowi niewątpliwie interesującą
propozycję pomiaru kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie. Na uwagę zasługuje
konsekwentnie stosowane przez autorów podejście, polegające na rozwijaniu sprawdzonej
formuły pomiaru stosowanej przez firmę Skandia, dotyczącej finansów, klientów,
procesów, rozwoju oraz ludzi. Szczegółowy dobór kryteriów wykazuje się
możliwościami dalszych ich modyfikacji, zależnie od potrzeb wynikających z
przeobrażeń w działalności przedsiębiorstwa".
prof. dr hab. Mirosław Kwieciński - recenzent badań
SPIS TREŚCI
Wstęp
Agnieszka Sopińska
Rozdział I. Przewaga konkurencyjna
1. Pojęcie i istota przewagi konkurencyjnej
2. Źródła przewagi konkurencyjnej
Piotr Wachowiak
Rozdział II. Wiedza jako źródło przewagi konkurencyjnej
1. Istota wiedzy
2. Zarządzanie wiedzą
Agnieszka Sopińska
Rozdział III. Istota kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
1. Pojęcie kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
2. Elementy składowe kapitału intelektualnego
Model kapitału intelektualnego firmy Skandia i jego modyfikacje
Model kapitału intelektualnego według M. Bratnickiego i J. Strużyny
Michał Jaworski
Rozdział IV. Problematyka pomiaru kapitału intelektualnego w literaturze
przedmiotu
1. Metoda księgowa
2. Metoda bezpośredniej identyfikacji kapitału intelektualnego
3. Metoda zrównoważonej karty wyników
Agnieszka Sopińska, Piotr Wachowiak
Rozdział V. Podstawowy model pomiaru kapitału intelektualnego w
przedsiębiorstwie
1. Kryteria dotyczące kapitału ludzkiego
2. Kryteria dotyczące kapitału organizacyjnego
3. Kryteria dotyczące kapitału rynkowego
4. Profil kapitału intelektualnego
5. Kostki kapitału intelektualnego
Agnieszka Sopińska, Piotr Wachowiak
Rozdział VI. Dodatkowe kryteria pomiaru kapitału intelektualnego
przedsiębiorstw w wybranych sektorach
1. Procedura dotycząca wyboru kryteriów pomiaru kapitału intelektualnego
przedsiębiorstwa wynikających z uwarunkowań sektorowych.
2. Przykładowe kryteria pomiaru kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa wynikających
z uwarunkowań sektorowych dla wybranych sektorów
Sektor sprzedaży motocykli w Polsce
Sektor piwowarski w Polsce
Sektor wyrobów tytoniowych w Polsce
Sektor ubezpieczeń na życie w Polsce
Michał Jaworski
Rozdział VII. Znaczenie kapitału intelektualnego dla uczelni wyższych.
Analiza rankingów szkół wyższych
1. Ranking "Wprost"
2. Ranking "Polityki"
3. Ranking "Newsweek"
4. Ranking a kapitał intelektualny
5. Metoda ksiegowa
6. Inne ujęcie kapitału intelektualnego
7. Inne podejście do rankingów
Agnieszka Sopińska, Piotr Wachowiak
Rozdział VIII. Kryteria pomiaru kapitału intelektualnego wyższych uczelni
o profilu ekonomicznym w Polsce wynikające z uwarunkowań sektorowych
1. Opis sektora
Wielkość i struktura sektora
Mapa grup strategicznych
Groźba pojawienia się nowych konkurentów
Groźba pojawienia się substytutów
Siła oddziaływania dostawców
Siła oddziaływania nabywców
2. Ocena atrakcyjności sektora
3. Dodatkowe kryteria pomiaru kapitału intelektualnego
4. Macierze kapitału intelektualnego
Agnieszka Sopińska, Piotr Wachowiak
Rozdział IX. Pomiar kapitału intelektualnego Szkoły Głównej Handlowej
1. Kryteria dotyczące obszaru kapitału ludzkiego
2. Kryteria dotyczące kapitału organizacyjnego
3. Kryteria dotyczące obszaru kapitału rynkowego
4. Kryteria dotyczące uwarunkowań sektorowych
5. Profil kapitału intelektualnego
6. Macierze kapitału intelektualnego
7. Kostki kapitału intelektualnego
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
167 stron, B5, miękka okładka