Przedmowa
Przedsiębiorstwo, które chce być konkurencyjne na globalnym rynku gospodarczym musi
umieć posługiwać się bogatym zestawem przyrządów i narzędzi do interaktywnej pracy
zespołowej, celem wypracowania skutecznej strategii działania. Duża samodzielność
przeprowadzenia diagnozy strategicznej w przedsiębiorstwie daje możliwość bieżącego
sprawdzania pomysłów poszczególnych członków zespołów roboczych. Możliwości i
umiejętności posługiwania się metodami i procedurami usprawniającymi zarządzanie
przedsiębiorstwem, szczególnie przy wykorzystaniu technik IT, prowadzą do wypracowania
strategii skutecznego działania przedsiębiorstwa.
Prognozowanie, jako jeden ze sposobów racjonalnego przewidywania przyszłych zdarzeń,
osiąga założony cel, jeżeli następuje zmniejszenie ryzyka w procesach podejmowania
decyzji w organizacjach. Umiejętność prognozowania sprowadzana jest niejednokrotnie do
szybkiego postrzegania zmian i trendów, pozwalając odpowiednio wcześnie rozpoznać
pojawiające się zagrożenia, możliwe szansę i nadarzające się okazje. Umożliwia
wybranie najodpowiedniejszych środków dostosowanych do zaistniałej sytuacji.
Prowadzenie symulacji procesów zachodzących w przedsiębiorstwie odbywa się
najczęściej poprzez wnioskowanie o zachowaniu się danych procesów rzeczywistych
poprzez obserwację działania programów komputerowych symulujących te procesy. Program
symuluje zachowanie się obiektu lub przebieg procesu produkcyjnego, gdy zbiór stanów, w
których może się znajdować komputer sterowany przez ten program obrazuje zmianę
odpowiedniego stanu w obiekcie. Symulacje, najczęściej przy użyciu programów
komputerowych, stosuje się np., gdy:
- bezpośrednie obserwowanie zachowania się obiektu jest niemożliwe lub trudne,
- przeprowadzenie eksperymentów x obiektem wymaga kosztownych urządzeń,
- metody matematyczne (modele matematyczne) nie dają zadowalających wyników,
- wyeliminowane jest ryzyko ponoszenia kosztów mogące zaistnieć podczas
eksperymentowania na obiektach rzeczywistych.
W celu zwiększenia konkurencyjności w dzisiejszym świecie biznesu ważna jest
bieżąca kontrola wachlarza czynników, które mogą wpływać na sukces
przedsiębiorstwa. Działania te mogą prowadzić osoby nie tylko teoretycznie znające
mechanizmy działania rynku poznane podczas studiów, ale i te, które miały możliwość
korzystania z mechanizmów i procedur prognozowania, symulujących rzeczywiste procesy
zachodzące przy realizacji strategii zarządzania. Dla osiągnięcia sukcesu,
przedsiębiorstwa powinny wdrażać rozwiązania pozwalające na przewidywanie,
wielowymiarową analizę i rozwiązywanie problemów pojawiających się w pracy. Takie
podejście wymaga systemu wspomagania (poprzez m.in. prognozowanie lub symulację)
umożliwiającego postrzeganie procesów biznesowych z wielu różnych perspektyw.
Przedstawione w książce metody, usprawniające zarządzanie w przedsiębiorstwach,
opisują m.in.: ocenę efektywności projektów inwestycyjnych;
zastosowanie systemów ekspertowych w zarządzaniu procesami produkcyjnymi;
strategię pracy grupowej; prognozowanie miesięcznego zapotrzebowania na energię
cieplną; wielowymiarową ocenę produktywności w przedsiębiorstwie czy Data Mining w
wybranych obszarach zarządzania przedsiębiorstwem.
Do ważniejszych opisywanych w książce procesów usprawnienia zarządzania w
przedsiębiorstwach należy zaliczyć: wspomaganie kontroli i sterowanie jakością;
optymalizację podejmowania decyzji z wykorzystaniem sieci neuronowych;
algorytm izacj ę realizacji przebiegów zdarzeń logistycznych; wykorzystanie grafiki
komputerowej przy tworzeniu systemów komputerowych w zarządzaniu;
zastosowanie wieloagentowego modelu procesu negocjacyjnego w wirtualnym środowisku
zarządzania przedsiębiorstwem; elektroniczne usługi finansowe.
Prezentowana książka jest rezultatem wieloletniej współpracy i licznych wspólnych
badań pracowników naukowych Katedry Informatyki Gospodarczej i Logistyki Wydziału
Zarządzania Politechniki Białostockiej oraz Katedry Informatycznych Systemów
Zarządzania Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Książka powstała
jako podsumowanie wspólnych badań przedstawionych w dn. 20-22 czerwca 2005 roku w
Hołnach Mejera.
Książka zgrupowana w czterech rozdziałach tematycznych zawiera 29 autorskich
opracowań. Spektrum zagadnień zawiera się w takich grupach tematycznych jak:
Komputerowe wspomaganie procesów prognostycznych i symulacyjnych w zarządzaniu,
Informatyczne narzędzia statystyczne, Optymalizacja procesów biznesowych w
organizacjach. Technologie informatyczne w zarządzaniu.
Celem prezentowanej książki jest przekazanie osobom zainteresowanym problematyką
metod i procesów usprawniających zarządzanie w przedsiębiorstwie podstawowych pojęć
i pewnych procedur dla różnych podejść przy formułowaniu "S-rozważaniu
wdrażania strategii. Książka daje podstawy do uskutecznienia możliwości praktycznego
wykorzystania niektórych programów komputerowych do wspomagania procesów zarządzania
wewnątrz przedsiębiorstwa. Autorzy żywią nadzieję, że będzie ona inspiracją do
zapoczątkowania własnych badań naukowych u młodych pracowników naukowych.
255 stron, miękka oprawa