"Autor w swojej książce stara się - na podstawie znakomitego połączenia
znajomości teorii i doświadczenia akademickiego z wieloletnią praktyką gospodarczą na
rynku amerykańskim - spojrzeć w nowoczesny, strategiczny sposób na proces zmian w
przedsiębiorstwie. (...) W spojrzeniu tym mocno podkreśla fakt, że w procesie
globalizującego się świata o pomyślności gospodarki, a zwłaszcza przedsiębiorstw,
decyduje ich zdolność do zdobywania przewag konkurencyjnych, poprzez skutecznie,
kompleksowe zarządzanie zmianą.
Książka (...) uświadamia źródła sukcesu współczesnego
przedsiębiorstwa głównie w procesie efektywnie przeprowadzonej zasadniczej zmiany.
Podkreśla, w jakich elementach tego procesu tkwi jej siła, a gdzie występują
ograniczenia, a także z czego one wynikają. Pokazuje, jak bogate jest spektrum
problemów i zagadnień oraz ich współzależności (...) . (...) jest kompleksowym i
rzetelnym studium tego obszaru (...).
(...) Książka posiada z jednej strony charakter monografii naukowej, z
drugiej zaś w wielu fragmentach przekształca się w podręcznik, a może nawet w
poradnik dla menedżerów. (...) powinna w szczególności zainteresować przedstawicieli
środowiska naukowego zajmującego się zarządzaniem zwłaszcza tych, którzy mogą w tym
obszarze znajdować inspirację do własnych poszukiwań badawczych. (...)".
Z recenzji prof. dr hab. Bogdana Nogalskiego
Prof. dr hab. Franciszek Krawiec przez wiele lat pracował w Katedrze
Zarządzania Innowacjami w Szkole Głównej Handlowej. Obecnie pracuje w Katedrze
Organizacji i Inżynierii Produkcji na Wydziale Inżynierii Produkcji Szkoły Głównej
Gospodarstwa Wiejskiego, gdzie wykłada zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem i
planowanie oraz zarządzanie energetyką lokalną.
Spis treści:
Od autora
Wprowadzenie
Rozdział 1. Kryzys korporacyjnej koncepcji przedsiębiorstwa
1.1. Wstęp
1.2. Globalizacja gospodarki
1.3. Nowi ludzie i nowa konsumpcja
1.4. Arogancja korporacyjna
1.5. Personalizacja produktów i usług
Rozdział 2. Potrzeba zasadniczej zmiany koncepcji przedsiębiorstwa kapitalizmu
menedżerskiego
2.1. Wstęp
2.2. Pojęcie zasadniczej zmiany
2.3. Ludzkie aspekty
2.4. Organizacyjne uwarunkowania
Rozdział 3. Modele zarządzania zasadniczą zmianą przedsiębiorstwa
3.1. Wstęp
3.2. Budowa modelu zasadniczej zmiany firmy
3.3. Modele zarządzania zasadniczą zmianą występujące w literaturze
3.4. Uwagi końcowe
Rozdział 4. Osiem kroków Kottera w procesie budowy modelu gotowości firmy do
zasadniczej zmiany
4.1. Wstęp
4.2. Tworzenie poczucia konieczności
4.3. Powoływanie zespołu sterującego
4.4. Budowa wizji, misji i celu zasadniczej zmiany oraz strategii jej realizacji
4.4.1. Wprowadzenie
4.4.2. Wizja firmy i proces jej tworzenia
4.4.3. Strategia firmy
4.4.3.1. Elementy strukturalne strategii
4.4.3.2. Imperatyw wszechstronnej strategii
4.4.3.3. Dynamiczny charakter strategii biznesowej
4.4.3.4. Opis strategii kompleksowej zmiany
4.4.3.5. Kilka uwag końcowych
4.5. Komunikowanie wizji
4.6. Przygotowywanie poparcia personelu
4.7. Osiąganie zysków krótkookresowych
4.8. Konsolidacja zysków krótkookresowych i podejmowanie inicjatyw dalszych zmian
4.9. Osadzanie nowego sposobu prowadzenia biznesu w kulturze przedsiębiorstwa
Rozdział 5. Przywództwo zasadniczej zmiany przedsiębiorstwa
5.1. Wstęp
5.2. Koncepcja przywództwa
5.3. Przywództwo wizjonerskie
5.4. Rola lidera
Rozdział 6. Implementacja zasadniczej zmiany przedsiębiorstwa - wskazania dla
przedsiębiorcy
6.1. Wstęp
6.2. Zapewnij poparcie i zaangażowanie głównego personelu
6.3. Opracuj plan implementacji
6.4. Powołaj zespół zarządzający
6.5. Ciągle informuj o planie zasadniczej zmiany
6.6. Wspieraj plan implementacji poprzez konsekwentne zachowania i wiadomości
6.7. Buduj odpowiednie programy, systemy i struktury wspomagające
6.8. Podejmuj inicjatywy zapewniające pozytywne wyniki
6.9. Świętuj pomyślnie zakończenie zadań objętych harmonogramem
Rozdział 7. Wskazania na przyszłość
7.1. Wstęp
7.2. Przedsiębiorstwo XXI wieku
7.3. Strategie przedsiębiorstwa przyszłości
7.3.1. Strategia firmy w erze Internetu
7.3.2. Potrzeba efektywnych strategii przedsiębiorstwa przyszłości
7.4. Przywództwo przedsiębiorstwa przyszłości
Bibliografia
196 stron, B5, miękka oprawa