W książce omówiono wiele nowych metod i systemów wspomagających zarządzanie
różnymi sferami działalności przedsiębiorstwa.
Opracowane przez zespół autorski rozwiązania metodyczne i informatyczne obejmują
cztery grupy zagadnień:
- wspomaganie decyzji logistycznych przedsiębiorstwa w zarządzaniu łańcuchem
dostaw,
- metody i systemy komputerowe wspomagające planowanie produkcji,
- zarządzanie jakością w usługach przemysłowych i przedsiębiorstwach
produkcyjnych,
- operacyjne prognozowanie popytu na rynkach docelowych.
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne poleca tę książkę studentom wszystkich uczelni, na
których są wykładane przedmioty z zakresu informatyki ekonomicznej oraz zarządzania,
przede wszystkim na kierunkach: zarządzanie i marketing oraz zarządzanie i inżynieria
produkcji. Powinna również posłużyć jako źródło wiedzy dla każdego, kto
profesjonalnie zajmuje się teorią lub praktyką projektowania systemów wspomagających
zarządzanie przedsiębiorstwem.
Prof. dr hab. inż. Ryszard Knosala zajmuje się naukowo metodyką
zarządzania przedsiębiorstwem, metodologią wspomagania podejmowania decyzji i
aplikacjami metod sztucznej inteligencji. Opublikował jako autor lub współautor ponad
czterysta artykułów naukowych, w tym około stu za granicą. Jest autorem lub
współautorem dziewiętnastu książek i podręczników akademickich, między innymi:
Bewerten technischer Systeme (Springer Verlag) i Zastosowanie metod sztucznej inteligencji
w inżynierii produkcji (WNT). Profesor Ryszard Knosala jest prezesem Polskiego
Towarzystwa Zarządzania Produkcją oraz redaktorem naczelnym ogólnopolskiego czasopisma
"Zarządzanie Przedsiębiorstwem", a także redaktorem rocznych wydań zbioru
prac Komputerowo zintegrowane zarządzanie.
Spis treści:
Od Autorów
Rozdział 1. Wspomaganie logistycznych decyzji przedsiębiorstwa w sferze
zarządzania łańcuchem dostaw
1.1. Wprowadzenie
1.2. Logistyka przedsiębiorstwa przemysłowego
1.2.1. Ujęcie systemowe logistyki w przedsiębiorstwie
1.2.2. Problemy decyzyjne w podsystemach logistycznych przedsiębiorstwa
1.2.3. Zarządzanie łańcuchem dostaw w przedsiębiorstwie wirtualnym
1.2.4. Metody obiektowe w komputerowym wspomaganiu zarządzania łańcuchem dostaw
1.3. Metoda wspomagania decyzji w konfigurowaniu zaopatrzeniowo-dystrybucyjnego systemu
logistycznego przedsiębiorstwa
1.3.1. Model zarządzania zaopatrzeniowo-dystrybucyjnym systemem logistycznym
przedsiębiorstwa
1.3.2. Metoda bieżącej konfiguracji zaopatrzeniowo-dystrybucyjnego systemu logistycznego
przedsiębiorstwa
1.3.3. Obiektowa reprezentacja danych oraz wiedzy z zakresu logistyki zaopatrzenia i
dystrybucji
1.4. Komputerowy system wspomagania logistycznych decyzji przedsiębiorstwa w sferze
zaopatrzenia i dystrybucji
1.4.1. Struktura komputerowego systemu wspomagania decyzji logistycznych przedsiębiorstwa
1.4.2. Bazy danych logistycznych
1.4.3. Baza wiedzy logistycznej
1.4.4. Moduł oceny wielokryterialnej systemu wspomagania decyzji logistycznych
przedsiębiorstwa
1.4.5. Zastosowanie systemu wspomagania logistycznych decyzji w przedsiębiorstwie
1.5. Podsumowanie
Literatura
Rozdział 2. Planowanie produkcji wspomagane komputerowo
2.1. Wprowadzenie
2.2. Wybrane metody planowania produkcji
2.2.1. Systemy eksperckie w planowaniu produkcji
2.2.2. Algorytmy ewolucyjne w planowaniu produkcji
2.2.3. Zastosowanie teorii ograniczeń w planowaniu produkcji
2.3. Zastosowanie nowych technik planowania produkcji i ich implementacja komputerowa
2.3.1. System ekspercki wspomagający planowanie produkcji jednostkowej i małoseryjnej
2.3.2. Komputerowo wspomagane planowanie realizacji projektów w warunkach zakłóceń
2.3.3. Metoda planowania produkcji oparta na teorii ograniczeń
2.4. Podsumowanie
Literatura
Rozdział 3. Zastosowania nowych metod zarządzania jakością w usługach
przemysłowych i przedsiębiorstwach produkcyjnych
3.1. Wprowadzenie
3.2. Wybrane zagadnienia zarządzania jakością
3.2.1. Koncepcja jakości w ujęciu tradycyjnym
3.2.2. Nowoczesne zarządzanie jakością
3.2.3. Ujęcie procesowe w zarządzaniu jakością
3.2.4. Problematyka jakości w zakresie usług przemysłowych
3.3. Implementacja w praktyce modelu luk do pomiaru jakości usług przemysłowych
3.3.1. Opis założeń przyjętych w modelu luk
3.3.2. Analiza możliwości i określenie perspektyw przeprowadzenia badań
3.3.3. Procedura pomiaru jakości usług
3.4. Praktyczne aspekty zarządzania jakością w ujęciu procesowym
3.4.1. Identyfikacja i analiza procesów
3.4.2. Metoda oceny jakości działania przedsiębiorstwa
3.5. Rachunek kosztów działań w zarządzaniu jakością
3.5.1. Przesłanki wykorzystania rachunku ABC
3.5.2. Wyznaczanie kosztów zapewnienia jakości
3.5.3. Rachunek ABC jako narzędzie doskonalenia procesu zapewnienia jakości w
przedsiębiorstwie
3.6. Podsumowanie
Literatura
Rozdział 4. Operacyjne prognozowanie popytu na wyroby gotowe uwzględniające
determinanty rynku
4.1. Wprowadzenie
4.2. Znaczenie prognozowania popytu i jego funkcje w zarządzaniu przedsiębiorstwem
4.2.1. Prognozowanie jako przesłanka planowania
4.2.2. Prognozowanie jako instrument konkurowania
4.2.3. Zapotrzebowanie na prognozy
4.2.4. Ograniczenia oraz aspekty utylitarne w procesach prognozowania popytu
4.3. Przegląd metod operacyjnego prognozowania popytu na wyroby gotowe
4.3.1. Proces prognozowania popytu na wyroby gotowe
4.3.2. Klasyczne metody prognozowania
4.3.3. Metody prognozowania oparte na zastosowaniu sieci neuronowych
4.3.4. Integracja metod operacyjnego prognozowania popytu
4.4. Determinanty rynku w metodach operacyjnego prognozowania popytu
4.4.1. Kompleksowe ujęcie instrumentów marketingu-mix w procesie operacyjnego
prognozowania popytu
4.4.2. Ujęcie działań konkurencji w procesie operacyjnego prognozowania popytu
4.5. Metoda ARIMA-MLP jako narzędzie operacyjnego prognozowania popytu
4.5.1. Charakterystyka metody
4.5.2. Organizacja procesu badawczego
4.6. Podsumowanie
Literatura
Indeks
333 strony, B5, miękka oprawa