Stwórz ramy, a system ruszy
Ludzie są dla nas najważniejsi - ta deklaracja zarządzających to często puste
słowa. Szara rzeczywistość jest taka, że pracownicy są słabo motywowani i mają
związane ręce. Stąd zwykle bierze się niesprawność organizacji.
Wąskie gardła firmy często bywają niewidoczne, zwłaszcza jeśli patrzy się na
nią z poziomu zarządzających. Jednak to wcale nie oznacza, że liderzy powinni brać
pod lupę wszystko, co dzieje się w przedsiębiorstwie. Ich celem powinno być tworzenie
systemu -- ram organizacyjnych, które zapewnią pracownikom swobodę i wymuszą
odpowiednie postawy oraz działania. W niniejszym zbiorze artykułów omawiane są
projekty techniczne dobrze i źle skonstruowanych firm. Można tu znaleźć następujące
zagadnienia:
- stymulowanie przedsiębiorczości wśród pracowników;
- określanie zakresów zadań, odpowiedzialności i kontroli dla różnych stanowisk
pracy;
- tworzenie takiej architektury organizacyjnej, która promuje pracę zespołową;
- przekładanie ogólnych strategii na zadania operacyjne;
- dzielenie organizacji na centra zysków i centra kosztów;
- walka z firmową biurokracją.
Niniejszy zbiór artykułów w wersji oryginalnej ukazał się w Harvard Business
Review - cenionym przez menedżerów, naukowców i przedsiębiorców czasopiśmie,
wydawanym przez jeden z najbardziej prestiżowych uniwersytetów na świecie. W
książkach z serii Harvard Business Review zawarte są wiodące myśli i przełomowe
koncepcje najlepszych autorów - wiedza, która nie jest jeszcze szeroko rozpowszechniona,
ale już teraz rewolucjonizuje nasze myślenie o sprawach biznesu.
Spis treści
Jak projektować stanowiska pracy o maksymalnej efektywności
Robert Simons
Droga od świetnej strategii do osiągania świetnych wyników
Michael C. Mankins i Richard Stele
Momenty wielkości. Fundamentalny stan przywództwa
Robert E. Quinn
Zdobywanie wiedzy w ferworze działań
Marylin Darling, Charles Parry i Joseph Moore
Reguły współpracy
Philip Evans i Bob Wolf
Human Sigma - zarządzanie jakością usług
John H. Fleming, Curt Hoffman i James K. Harter
Wirtuozerskie zespoły
Bill Fischer i Andy Boynton
Zarządzanie kreatywnością
Richard Florida i Jim Goodnight
O autorach
196 stron, A5, twarda oprawa z obwolutą