Książka zawiera wszechstronne omówienie procesów decyzyjnych w organizacji
włącznie z problematyką wprowadzania w życie decyzji wywołujących zmiany w jej
potencjale, strukturze i kulturze.
Decydowanie jest intelektualną stroną pracy każdego menedżera, polega na
dokonywaniu wyborów, które przesądzają o odniesieniu przez firmę sukcesu. Książka
zawiera refleksję nad procesami podejmowania decyzji w zarządzaniu, analizę barier
utrudniających racjonalne decydowanie i omówienie specyfiki narzędzi wspomagających
procesy decyzyjne. Jej lektura powinna ułatwić menedżerom profesjonalne zarządzanie
dzięki dochodzeniu do rozsądnych decyzji, czyli świadomemu wyborowi kierunku działania
z dostępnych alternatyw w celu osiągnięcia pożądanego rezultatu.
Prof. zw. dr hab. Józef Penc - profesor Politechniki Łódzkiej i Wyższej
Szkoły Studiów Międzynarodowych, członek Komitetu Nauk Organizacji i Zarządzania PAN.
Jego zainteresowania naukowo-badawcze obejmują takie dziedziny, jak: zarządzanie,
marketing, innowatyka, ekonomika pracy, ergonomia i ekologia. Jest autorem ponad 500
artykułów i 35 książek, z których najważniejsze to: Leksykon biznesu, AW
Placet, Warszawa 1997; Strategiczny system zarządzania, AW Placet, Warszawa
2001; Menedżer w działaniu, C.H. Beck, Warszawa 2003; Zarządzanie w
warunkach globalizacji, Difin, Warszawa 2003; Role i umiejętności menedżerskie,
Difin, Warszawa 2005 i Sztuka skutecznego zarządzania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
2005.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Zarządzanie i stawiane mu wymagania
1.1. Zarządzanie w kontekście zmian w otoczeniu
1.2. Zarządzanie w kontekście procesów integracji
1.3. Myślenie w kategoriach przyszłości - zarządzanie strategiczne
1.4. Zarządzanie w organizacji opartej na wiedzy
1.5. Zarządzanie zintegrowane
1.6. Kompleksowa ocena firmy
1.6.1. Koncepcja balanced scorecard
1.6.2. Warunki stosowania balanced scorecard
Rozdział 2. Menedżerowie i pełnione przez nich role
2.1. Praca i role menedżera
2.2. Autorytet i władza w firmie
2.3. Cechy i umiejętności wybitnego menedżera
2.4. Menedżerowie w organizacji przyszłości
Rozdział 3. Problemy w organizacji i ich rozwiązywanie
3.1. Problemy i ich rodzaje w organizacji
3.2. Rozpoznanie i sformułowanie problemu
3.3. Rozwiązywanie problemów i tworzenie koncepcji rozwiązania
Rozdział 4. Sztuka podejmowania decyzji
4.1. Rozwiązywanie problemów a przygotowanie decyzji
4.2. Bariery i warunki racjonalnego decydowania
4.3. System informacji w procesie decydowania
4.4. Systemy wspomagania decyzji i systemy eksperckie
4.5. Kontroling jako instrument wspomagania procesów zarządzania
Rozdział 5. Grupowe podejmowanie decyzji
5.1. Uczestnictwo pracowników w procesie decydowania
5.2. Pobudzanie zaangażowania i kreatywności
5.2.1 Osobowość i cechy kreatywnego pracownika
5.2.2. Sposoby pobudzania kreatywności
Uwagi końcowe
Rozdział 6. Realizacja decyzji, wprowadzanie zmian w organizacji
6.1. Imperatyw wprowadzania zmian
6.2. Rodzaje zmian i metody ich wprowadzania
6.3. Opór wobec zmian i jego pokonywanie
6.4. Taktyka wprowadzania zmian
6.5. Kształtowanie kultury wspierającej zmiany
6.6. Strategia wprowadzania zmian
Zakończenie
312 stron, B5, miękka oprawa