Cechą charakterystyczną książki jest prezentacja sformalizowanych
systemów controllingu, co znajduje swoje odbicie w zapisie proceduralnym postępowania na
etapie projektowania, wdrażania i eksploatacji.
W pierwszej części przedstawiono zagadnienia teoretyczne controllingu, takie
jak: idea, paradygmaty, dylematy, rodzaje oraz charakterystyka systemowego ujęcia
instrumentu wspomagającego zarządzanie. W ramach prezentacji teorii przedmiotu dużo
miejsca poświęcono modelowaniu controllingu.
W części drugiej zaprezentowano możliwości aplikacji poszczególnych rodzajów
controllingu w dwóch grupach - modeli operacyjnych i modeli strategicznych. Opisane
możliwe zastosowania controllingu są bardzo szerokie, obejmują takie dziedziny, jak:
finanse, marketing, logistyka, administracja, ochrona środowiska, zarządzanie rozwojem
regionalnym oraz zarządzanie procesami (projektami) w sytuacjach kryzysowych.
Spis treści:
Wstęp do wydania trzeciego
Tematyka książki
Część I. Teoria controllingu
Rozdział 1. Podstawy controllingu
1.1. Controlling - idea, cel cechy
1.2. Zarządzanie a controlling
1.3. Zasady controllingu
1.4. Zadania controllingu
1.5. Uniwersalizacja systemów controllingu
Rozdział 2. Dylematy controllingu
2.1. Controlling a spojrzenie na zarządzanie
2.2. Controlling a poziomy kontroli
2.3. Controlling a niepewność i ryzyko
2.4. Controlling a teoria miary
2.5. Controlling a procesy informacyjno-decyzyjne
2.6. Controlling a dobór metod i technik zarządzania
Rozdział 3. Charakterystyka controllingu
3.1. Rodzaje, typy i odmiany controllingu
3.2. Controlling struktur i controlling wyników
3.3. Controlling działalności gospodarczej
3.4. Controllingi dziedzinowe
3.5. Instrumentarium controllingu
Rozdział 4. Modele controllingu
4.1. System, model i moduł controllingu
4.2. Modelowanie modułów controllingu
4.3. Model statycznego modułu controllingu
4.4. Model dynamicznego modułu controllingu
Rozdział 5. Projektowanie systemów controllingu
5.1. Zasady projektowania controllingu
5.2. Tryby projektowania modelu controllingu statycznego i dynamicznego
5.3. Planowanie jako narzędzie budowy bazy controllingu
5.4. Procedury controllingu
5.5. Uwarunkowania projektowania controllingu
5.6. Informacja jako determinanta projektowania controllingu
5.7. Koncepcja zarządzania controllingowego a kultura organizacyjna przedsiębiorstwa
Część II. Zastosowania controllingu
Rozdział 6. Charakterystyka odmian controllingu
6.1. Podejście systemowe a zastosowania aplikacyjne controllingu
6.2. Controlling operacyjny (idea, cechy, projektowanie)
6.3. Controlling strategiczny (idea, cechy, projektowanie)
6.4. Obszary aplikacji controllingu (aplikacji modeli operacyjnych i strategicznych)
Rozdział 7. Zastosowanie modeli controllingu operacyjnego
7.1. Zarządzanie operacyjne a controlling operacyjny
7.2. Metoda zespolona jako narzędzie controllingu operacyjnego
7.3. Controlling w obszarze finansów z zastosowaniem metody budżetowania
7.4. Controlling w działalności marketingowej
7.5. Controlling kreowania i zabezpieczania wartości przedsiębiorstwa
7.6. Controlling w logistyce
7.7. Controlling w administracji
Rozdział 8. Zastosowanie modeli controllingu strategicznego
8.1. Zarządzanie strategiczne a controlling strategiczny
8.2. Zrównoważona karta wyników jako narzędzie controllingu strategicznego
8.3. Controlling konkurencyjności regionu
8.4. Controlling w zarządzaniu kryzysowym
8.5. Controlling w ochronie środowiska
8.6. Controlling zrównoważonego rozwoju
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tablic
269 stron, B5, miękka oprawa