Współcześnie przedsiębiorstwa obarcza się odpowiedzialnością nie tylko za
zanieczyszczanie środowiska, ale również za efekty społeczne, jak likwidacja miejsc
pracy, brak poczucia bezpieczeństwa, różnice społeczne. Oczekuje się, że
przedsiębiorstwa nie tylko będą dostarczać wyroby i usługi, ale też będą
uczestniczyć w rozwiązywaniu problemów społecznych. Autorka pokazała w książce
społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw wobec wymagań efektywności ekonomicznej
i wzrostu konkurencyjności. Zostały więc przedstawione: orientacja społeczna
przedsiębiorstw, rozwój i strategie społecznej odpowiedzialności, zarządzanie
relacjami społecznymi przedsiębiorstwa, działalność społeczna.
Książka jest przeznaczona dla praktyków zarządzania i studentów kierunków
ekonomicznych.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Przedsiębiorstwo jako obiekt społecznej odpowiedzialności
1.1. Przesłanki orientacji społecznej przedsiębiorstw
1.2. Aspekty społeczne w teorii przedsiębiorstwa
1.3. Przedsiębiorstwo jako organizacja społeczna
1.4. Cele społeczne w strukturze celów przedsiębiorstwa
1.5. Otoczenie społeczne przedsiębiorstw
Rozdział 2. Geneza i rozwój koncepcji społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstw
2.1. Ewolucja poglądów dotyczących społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstw
2.2. Podmioty społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
2.3. Obszary społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
2.4. Społeczna odpowiedzialność w koncepcjach pokrewnych
2.4. l. Zrównoważony rozwój a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
2.4.2. Corporate governance w społecznej odpowiedzialności
2.5. Społeczna odpowiedzialność jako przejaw kultury organizacyjnej
Rozdział 3. Zarządzanie relacjami społecznymi przedsiębiorstwa
3.1. Identyfikacja relacji społecznych przedsiębiorstwa
3.2. Typologia relacji przedsiębiorstwa z interesariuszami
3.3. Analiza relacji przedsiębiorstwa z interesariuszami
3.3.1. Etap l - tworzenie mapy relacji interesariuszy
3.3.2. Etap 2 - odwzorowanie porozumień interesariuszy
3.3.3. Etap 3 - identyfikacja oczekiwań interesariuszy
3.3.4. Etap 4 - ustalenie rodzaju władzy interesariuszy
3.3.5. Etap 5 - konstruowanie macierzy priorytetów
3.3.6. Etap 6 - monitorowanie interesariuszy
3.4. Zarządzanie relacjami w tworzeniu kapitału społecznego przedsiębiorstwa
Rozdział 4. Strategie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
4.1. Analiza otoczenia w procesie wyznaczania strategii społecznej
odpowiedzialności
4.2. Strategie przedsiębiorstw wobec społecznej odpowiedzialności
4.3. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa źródłem przewagi konkurencyjnej
4.4. Formułowanie i implementacja strategii społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstwa
4.5. Efektywność społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
4.5.1. Tworzenie wartości dla interesariuszy według kryterium efektywności
przedsiębiorstw
4.5.2. Społeczna odpowiedzialność w ekonomice przedsiębiorstwa
4.5.3. Raportowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
Rozdział 5. Działalność społeczna przedsiębiorstw
5.1. Zakres i formy działalności społecznej przedsiębiorstwa
5.2. Sponsoring w działalności społecznej przedsiębiorstw
5.3. Inne formy aktywności społecznej przedsiębiorstw
5.4. Wartość społecznego zaangażowania przedsiębiorstw
Rozdział 6. Systemy normalizacji i oceny społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstw
6.1. Działania normalizacyjne w zakresie społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstw
6.1.1. Inicjatywy normalizacyjne
6.1.2. Audyt społeczny i etyczny według standardu AA 1000
6.1.3. SA 8000 - - standard społecznej odpowiedzialności w zarządzaniu zasobami
ludzkimi
6.1.4. Poradnik społecznej odpowiedzialności według ISO 26000
6.2. Ocena społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
6.2.1. Global Reporting Initiative w raportowaniu społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstw
6.2.2. Dow Jones Sustainability Indexes w ocenie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw
6.2.3. Dobre praktyki corporate govemance w społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstw
Zakończenie
Literatura
217 stron, B5, miękka oprawa