W wieku XXI wiodącą rolę w przedsiębiorstwie będą odgrywać wysokiej
klasy fachowcy, charakteryzujący się m.in. wysokimi kompetencjami, efektywnością
działania, rzetelnością, uczciwością, chęcią ciągłego rozwoju, elastycznością
działania, samodzielnością, kreatywnością, łatwością adaptacji do zmian.
Autor - dostrzegając rosnące znaczenie tej grupy pracowników -
zaprezentował koncepcję zarządzania pracownikami wiedzy w przedsiębiorstwie, których
podzielił na cztery kategorie:
- pracownicy kluczowi,
- menedżerowie procesów wiedzy,
- dojrzali specjaliści,
- obiecujące talenty.
Każdą kategorią pracowników należy inaczej zarządzać, tylko więc
dobranie bardziej właściwych metod zarządzania pozwoli firmom rozwijać się na coraz
konkurencyjniejszych rynkach.
Książka jest przeznaczona dla przedsiębiorców, menedżerów, specjalistów w
zakresie zarządzania ludźmi, a także studentów kierunków ekonomicznych w wyższych
uczelniach różnych typów.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Przedsiębiorstwo w warunkach gospodarki postindustrialnej
1.1. Zarządzanie przedsiębiorstwem wobec aktualnych wyzwań
1.2. Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę
Rozdział 2. Pracownicy wiedzy - generacja profesjonalistów XXI wieku
2.1. Pracownik wiedzy - specjalista nowej generacji
2.2. Nowe podejście do zarządzania ludźmi. Od zasobów ludzkich do kapitału ludzkiego
Rozdział 3. Zarządzanie pracownikami wiedzy w ujęciu modelowym
3.1. Selektywne zarządzanie specjalistami
3.2. Warstwowy model zarządzania - podstawowe założenia
3.3. Proces zarządzania talentami
Rozdział 4. Praktyka zarządzania pracownikami wiedzy
4.1. Zarządzanie pracownikami wiedzy w świetle badań
4.2. Pracownicy kluczowi - elita intelektualna przedsiębiorstwa
4.3. Środowisko pracy dojrzałych specjalistów
4.4. Proces kreowania menedżerów procesów wiedzy
Literatura
152 strony, miękka oprawa