|
OCENY OKRESOWE PRACOWNIKÓW ZARZĄDZANIE PRZEZ OCENIANIE PORADNIK DOBRYCH PRAKTYK
JĘDRZEJCZAK J. wydawnictwo: ODDK, 2016, wydanie Icena netto: 151.20 Twoja cena 143,64 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Oceny okresowe pracowników
Zarządzanie przez ocenianie
Poradnik dobrych praktyk
System okresowych ocen pracowniczych jest już zadomowiony w wielu firmach w Polsce,
ale często nie działa prawidłowo. Równie wiele przedsiębiorstw nie zdecydowało się
go wprowadzić do tej pory. Dlaczego tak się dzieje? Brak wiedzy? Obawa? Złe
doświadczenia?
Warto zapoznać się z niniejszą publikacją i dzięki niej odnaleźć inspirujące
pomysły i rozwiązania, które pozwolą zmierzyć się z powyższymi wątpliwościami i
pytaniami.
Są sposoby, które pozwalają wypracować narzędzia do rzetelnej oceny pracowników
oraz odniesienia się przy tym do tego, co prawdziwe, ważne i aktualne w działaniu firmy
i ludzi, którzy ją tworzą.
Poradnik został napisany w taki sposób, aby przeprowadzić czytelnika przez cały
proces planowania, tworzenia, wdrożenia i utrzymania systemu ocen pracowniczych w firmie.
Każda faza koniecznych do podjęcia działań opatrzona została przykładami
konkretnych rozwiązań, opisami oraz uwagami dotyczącymi praktycznej strony ich
budowania i wdrażania.
W poradniku można odnaleźć inspiracje przydatne zarówno przy tworzeniu jak i
modyfikacji istniejących już rozwiązań w firmie.
Lektura niniejszej publikacji daje czytelnikowi:
konkretne propozycje pozwalające na sprawne przygotowanie i przejście przez proces
wdrożenia systemu ocen okresowych,
gotowe wzory i przykłady opisu kryteriów i skal ocen,
praktyczne uwagi wykorzystania wyników ocen na poziomie pracownika jak i całej
organizacji,
przykłady regulaminów i formularzy,
omówienie procesu wdrażania zmian,
konkretne wskazówki dotyczące sposobów zarządzania i administrowania systemem
ocen w taki sposób, aby pomagał, a nie przeszkadzał w zarządzaniu zasobami ludzkimi w
firmie,
ponad 50 tabel i rysunków pozwalających szybko zrozumieć omawiane zagadnienia.
Wstęp
1. Kluczowe mechanizmy i uwarunkowaniawdrażania i funkcjonowania systemu
okresowych ocen pracowniczych
2. Funkcje kontrolne i rozwojowe SOOP i ich znaczenie dla firmy
3. Elementy bazowe dla rozpoczęcia projektowania systemu ocen okresowych
3.1. Ustalenie celu stosowania SOOPwfirmie
3.2. Powiązania z innymi systemami wspierającymi ZZL w firmie
3.3. Przegląd zakresów obowiązków i sporządzenie opisów stanowisk
3.4. Określenie obowiązków menedżerów i działu personalnego w procesie opracowania,
wdrożenia i dalszego funkcjonowania systemu ocen
3.5. Informatyzacja procesu ocen i analizy ich wyników
4. Projektowanie procesu i narzędzi oceny
4.1. Proces-czyli kto, co, kiedy i jak robi?
4.2. Wybór typu skali ocen cząstkowych
4.3. Ustalanie wartości na skali ocen cząstkowych i końcowych
5. Wybór kryteriów ocen okresowych
5.1. Kompetencyjne kryteria ocen okresowych
5.1.1. Wybór kryteriów do puli kryteriów ocen okresowych
5.1.2. Wybór kryteriów przez przełożonego
5.1.3. Opracowanie profili ocenianych kompetencji dla grup stanowisk z poziomu całej
organizacji/firmy
5.1.4. Definiowanie kompetencyjnych kryteriów oceny
5.2. Miary efektywności w oparciu o wskaźniki - jako specyficzne kryteria oceny
okresowej (KPI)
5.2.1. Wykorzystanie komponentów ZPC w zarządzaniu i ocenie wszystkich działów firmy
5.2.2. Transponowanie misji, celów i strategii firmy na poszczególne działy
5.2.3. Określenie tzw. obszarów zadaniowych dla poszczególnych działów
5.2.4. Ustalenie wskaźników dla poszczególnych obszarów zadaniowych
5.2.5. Włączenie wypracowanych wskaźników do puli kryteriów oceny okresowej
6. Formularz i regulamin ocen okresowych
6.1. Formularze towarzyszące ocenie okresowej
6.2. Regulamin ocen okresowych
7. Wdrażanie SOOP w firmie
7.1. Projektowe aspekty wdrażania systemu ocen okresowych
7.2. Zachowanie kolejności działań w projekcie
7.3. Psychologiczne aspekty wdrożenia systemu ocen okresowych w organizacji
7.3.1. Źródła reakcji pracowników na zmianę
7.3.2. Proces wdrażania zmiany w systemie ocen okresowych w ujęciu psychologicznym
7.4. Sposoby postępowania w przypadku różnych reakcji pracowników firmy na wdrożenie
systemu ocen okresowych
7.4.1. Znaczenie kadry kierowniczej w okresie wprowadzania zmian
7.4.2. Ryzyko wystąpienia negatywnych postaw i zachowań pracowników w okresie wdrażania
SOOP a działania zaradcze
7.4.3. Pokonywanie barier i oporu wobec zmian w systemie ocen okresowych -podsumowanie
8. Kluczowe działania wspierające wdrożenie SOOP w firmie
8.1. Partycypacja pracowników różnych szczebli zarządzania w opracowaniu zmian
8.2. Kampania informacyjna
8.3. Szkolenia związane z wprowadzaniem zmian
8.4. Testowanie systemu przed wdrożeniem
8.5. Dalsze monitorowanie użyteczności i adekwatności narzędzi oceny
8.5.1. Monitorowanie sposobu prowadzenia ocen
8.5.2. Monitorowanie użyteczności i adekwatności narzędzi oceny
9. Oceniający i oceniany w procesie oceny okresowej
9.1. Przygotowanie do rozmowy
9.2. Jak nie należy przeprowadzać rozmowy oceniającej?
9.3. Jak dobrze przeprowadzić rozmowę oceniającą?
9.4. Rozmowa z "trudnym" pracownikiem
9.5. Błędy i zagrożenia w procesie rozmowy oceniającej z pracownikiem
9.5.1. Błędy w prowadzeniu rozmowy
9.5.2. Co może zagrozić efektywnej ocenie?
9.5.3. Bariery komunikacyjne w rozmowie oceniającej
9.5.4. Język oceny a język opinii jako przypadek szczególny w prowadzeniu rozmowy
okresowej
9.5.5. Styl prowadzenia rozmowy oceniającej
10. Wykorzystanie wyników rozmowy oceniającej
10.1. Informacja zwrotna dla pracownika i przełożonego
10.2. Wykorzystanie wyników rozmowy oceniającej w powiązaniu z innymi systemami
wspierającymi ZZL w firmie
10.2.1. Ścieżki kariery stanowiskowej
10.2.2. Ścieżki kariery indywidualnej
10.2.3. Powiązanie wyników ocen z wynagrodzeniami
Załączniki
Przykładowe plany szkoleń wspierających wdrażanie SOOP
Przykładowy regulamin ocen okresowych
Przykładowe kompetencyjne kryteria ocen wraz z zachowaniami wskaźnikowymi
Literatura
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|