wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

ILUZJA A REALIZM GRA Z WIDZEM W SZTUCE HOLENDERSKIEJ 1580-1660


ZIEMBA A.

wydawnictwo: WYD UW, 2016, wydanie I

cena netto: 68.60 Twoja cena  65,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Iluzja a realizm

Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660


Iluzja a realizm. to pierwsze panoramiczne opracowanie w języku polskim dotyczące sztuki holenderskiej XVII w., z uwzględnieniem najwybitniejszych artystów tego okresu: Hendricka Goltziusa, Hendricka Vrooma, Rembrandta, Johannesa Vermeera.

Celem pracy jest ukazanie integralnego związku (a nie, jak dotychczas przyjmowano, sprzeczności) między grą iluzji a realistyczną reprezentacją, zaś kluczem interpretacyjnym - koncepcja obrazu otwartego na widza: obrazu bezpośrednio odwołującego się do odbiorcy i wciągającego go do przestrzeni i treści przedstawienia.

Autor, wykorzystując swoje doświadczenia naukowca, wykładowcy akademickiego oraz muzealnika, prezentuje bogato ilustrowaną, ogólnohumanistyczną rozprawę, wychodzącą poza hermetyczny dyskurs naukowy, dostępną wszystkim zainteresowanym nie tylko sztuką holenderską Złotego Wieku (1580-1660), ale również historią sztuki i kultury europejskiej. Rodzaj publikacji: naukowa


I. Między opisem a iluzją rzeczywistości. Wprowadzenie do sztuki holenderskiej   9
I.1. Nowe społeczeństwo Republiki Zjednoczonych Prowincji i jego sztuka  9
I.2. Różne kategorie złudzeń w sztuce holenderskiej  14
I.3. Dawne i nowe interpretacje siedemnastowiecznej sztuki holenderskiej 17
I.4. Iluzja jako zasada sztuki  29
I.5. Optyka, perspektywa, iluzja  36
I.6. „Kultura ciekawości” w Holandii: kolekcjonerzy i koneserzy sztuki 42
Constantijn Huygens i dwór orański   43
Obce dwory europejskie  52
Mieszczańscy koneserzy i kolekcjonerzy: patrycjusze, humaniści, uczeni, artyści     63

II. Cuda sztuki i natury: prawda a złudzenie  77
II.1. Herkules i żaba. Między wzniosłą „historią” a ilustracją naukową: manieryści około 1600–1620  77
Karel van Mander     77
Cornelis Cornelisz. van Haarlem  81
Hendrick Goltzius  84
Herkules Farnese  93
Osobliwości sztuki: techniczne eksperymenty Goltziusa i Segersa   96
Penschilderijen Goltziusa  97
Penschilderijen : tradycje i kontynuacje  104
Ręka Goltziusa  107
Hercules Segers – eksperymentator  109
Przyroda osobliwa i zwykła: Segers, Savery, Goltzius, de Gheyn    116
Realizm wyspekulowany: górskie pejzaże Segersa i Saverya  116
Naturalia i mirabilia . Ryby, żaby i muszle: Goltzius, de Gheyn i inni  122
Wieloryby  126
II.2. Obrazy śmierci  132
Konterfekty zmarłych  132
Szubienice    136
Pierwsze Lekcje anatomii  138
Anatomia doktora Tulpa jako „mówiący obraz”   141
II.3. Przełamać barierę  149
Tradycje XV–XVI wieku: „pudełko” Albertiego i „przekraczanie bariery lica” w malarstwie niderlandzkim i weneckim    149
Obraz za kotarą: odsłanianie widoku    157
Zabawa dla podglądaczy: kasety perspektywiczne    174
Rembrandt: wyjście z kadru. Wizerunki w ramie, niszy, oknie, drzwiach lub za parapetem      176
Autoportret jako optyczna gra z widzem: prawda i fałsz lustra    186
Autoportret w lustrze i z lustrem: tradycja rozmowy obrazu z lustrem  194
Autoportrety Rembrandta: realizm czy fantazja? Problem stroju i kostiumu 198
Aemulatio  200
Trompe-l’oeil  210
Iluzja domowego sprzętu: ścienne wnęki, szafki, regały, kredensy Gerrita Dou i innych mistrzów  216
Quodlibet  220
Szczygieł Fabritiusa i inne ptasie trompe-l’oeil  225
Obraz obrazu, czyli Coś z Niczego  232

III. Nowa topografia. Realizm a fantazja. Gra konwencji 239
III.1. Morze  239
Hendrick Vroom i malarstwo marynistyczne . 242
Morskie bitwy Vrooma  244
Parady statków i ich „portrety grupowe”, „profile” portów  254
Poza morską „historią”: marina rodzajowa. Diuny, plaże i nabrzeża  262
Snelle techniek – „szybka maniera”: inwencja artystyczna i wytwór nowego gustu, pomysł na poszerzenie rynku sztuki czy rezultat kryzysu gospodar- czego?   265
Porcellis, de Vlieger, van Goyen, van de Cappelle  267
Marynistyczne penschilderijen  275
III.2. Miasto  279
Widok Delft Vermeera   279
„Profile” miast   283
Mapy i atlasy    290
Mapy i widoki Claesa Jansz.’a Visschera   . 297
Wnętrze miasta   303
Fortyfikacje  304
Miasto jako wnętrze publiczne  306
Miejskie zakątki i zaułki. Uliczki i podwórka  310
Kerkinterieurs : od imaginacji do dokumentu    312
III.3. Het Land– kraj między miastem a morzem  324
Geografia patriotyczna    324
Małe pejzaże  325
Schilderachtig : „malowniczość” rodzimego krajobrazu   327
Plaisante plaetsen
Claesa J. Visschera: dokument topograficzny, przewodnik turystyczny, manifest patriotyczny    329
Plaisante plaetsen : dialog z widzem   337
Holenderskie „kaprysy” Jana van Goyena, Salomona van Ruysdaela i Hermana Saftlevena     . 339
Konkluzje  343
Przypisy  348
Bibliografia  400
Indeks postaci historycznych  439
Spis ilustracji  466
Źródła ilustracji  476


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022