wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 55.10 52,35   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

KONSTRUOWANIE ZNACZEŃ RELIGII W SZKOLE


ZWIERŻDŻYŃSKI M.K.

wydawnictwo: NOMOS, 2014, wydanie I

cena netto: 55.10 Twoja cena  52,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Konstruowanie znaczeń religii w szkole

Analiza rzymskokatolickich, prawosławnych i zielonoświątkowych podręczników do katechezy w Polsce


Praca dotyczy bardzo ważnej problematyki, analizowanej w sposób innowacyjny, niebanalny i bardzo rzetelny. Innowacyjnością i rzetelnością charakteryzuje się zarówno jej część teoretyczna, jak i empiryczna.

Do wysokiej oceny studium przyczynia się w szczególności ostatni rozdział książki. Zawarte są w nim niezwykle ciekawe wnioski z badań empirycznych odniesione do tez teoretycznych pracy, omówione kluczowe strategie konstrukcjonistyczne oraz przeanalizowane najważniejsze różnice między znaczeniami religii w kontekście trzech głównych elementów procesu konstruowania: języka, władzy i wiedzy.

Z recenzji prof. dr hab. Grażyny Skąpskiej

To książka z pogranicza socjologii religii, socjologii wiedzy i ogólnych zagadnień teorii socjologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem teorii konstrukcjonizmu, problemów poznania i komunikowania.

Autor wykazał się dużą kulturą teoretyczną, erudycją i należytą skrupulatnością w analizie materiału empirycznego. Na uznanie zasługuje też zachowanie przez niego koniecznej dyscypliny językowej i neutralności aksjologicznej, o co wcale niełatwo, gdy w Polsce bada się tak drażliwy społecznie i politycznie temat, jak nauczanie religii w szkole.

Z recenzji dra hab. Wojciecha Pawlika, prof. UW


Marcin K. Zwierżdżyński (ur. 1982) – doktor nauk społecznych, socjolog, religioznawca, redaktor, tłumacz, autor książki Gdzie jest religia? Pięć dychotomii Thomasa Luckmanna (2009). Związany z Uniwersytetem Jagiellońskim oraz Akademią Ignatianum w Krakowie. Interesuje się socjologią religii, języka i wiedzy, edukacją religijną oraz współczesnymi teoriami socjologicznymi, zwłaszcza konstrukcjonizmem. Zajmuje się również zarządzaniem strategicznym. Mieszka na Górnym Śląsku.


Podziękowania                              . 13
Wprowadzenie
Modele edukacji religijnej w szkole                     15

Rozdział I
Religia w szkołach publicznych w Polsce: uwarunkowania i opinie      27
1. Makrospołeczne uwarunkowania nauczania religii w Polsce        27
1.1. Historia nauczania religii w okresie 1918–1990            28
1.2. Spory wokół nauczania religii w szkole po roku 1990         . 33
1.3. Nauczanie religii w szkole w świetle obowiązującego prawa      . 40
2. Opinie na temat nauczania religii w szkole               . 45
2.1. Ogólnopolskie badania opinii                   . 46
2.2. Opinia rodziców, uczniów i nauczycieli               50

Rozdział II
Optyka konstrukcjonizmu: ogólne założenia i koncepcja religii       . 57
1. Konstrukcjonizm — model rzeczywistości i strategia analityczna      57
1.1. Źródła filozoficzne i ogólne cechy konstrukcjonizmu         . 58
1.2. Konstrukcjonizm w socjologii                   . 61
2. Język, władza i wiedza w procesie konstruowania             63
2.1. Język jako narzędzie konstruowania                 63
2.2. Władza jako możliwość konstruowania               . 67
2.3. Wiedza jako efekt konstruowania                  69
3. Religia w perspektywie konstrukcjonizmu                72
3.1. Społeczne tworzenie religii                     73
3.2. Konstrukcjonizm w badaniu religii                 . 77

Rozdział III
Koncepcja znaczenia: działanie, poznanie i komunikacja          83
1. Język i znaczenie                           83
1.1. Przegląd wybranych koncepcji znaczenia              . 84
1.2. Znaczenie jako podstawa działania                 88
1.3. Znaczenie jako struktura poznawcza                . 92
2. Znaczenie w procesie komunikacji                   95
2.1. Dwa znaczenia języka                      . 96
2.2. Funkcje języka a typy znaczeń                   98
2.3. Przegląd wybranych typologii znaczeń               103

Rozdział IV
Metodologia badań własnych: problem, materiał i technika analizy     109
1. Konceptualizacja badań własnych                   109
1.1. Problem i pytania badawcze                   . 110
1.2. Podstawowe pojęcia analizy                   . 111
1.3. Specyfika materiału badawczego                 . 115
1.4. Przegląd dotychczasowych badań                 118
2. Dobór techniki i próby badawczej                   123
2.1. Jakościowa analiza tekstu                    . 124
2.2. Analiza danych zastanych                    . 126
2.3. Przebieg badań                         129
2.4. Dobór próby                          132

Rozdział V
Ustanawianie relacji: przekonania, działania i kluczowe dychotomie    . 139
1. Człowiek i Bóg — strony i charakter relacji               139
1.1. Religia jako naturalny, intymny i asymetryczny kontakt       . 140
1.2. Dominujące metafory relacji: droga i wymiana           . 145
2. Wiara i wiedza — dychotomia, dysonans, dylemat            149
2.1. Komplementarność i alternatywa: relacja między wiarą a wiedzą  . 149
2.2. Rozłożenie akcentów: od instrumentalizacji do wykluczenia wiedzy . 155
3. Obrzędowość, pobożność, łączność: formy religijnego działania      162
3.1. Status Kościoła i funkcja praktyk obrzędowych           . 163
3.2. Praktyki pobożnościowe a problem pośrednictwa          167
3.3. Niedziela i Biblia: obszary napięć wewnątrzznaczeniowych      172
3.4. Łączność przez naśladowanie: praktyka imitatio Dei         176

Rozdział VI
Ramy instytucjonalne: obiektywizacja, legitymizacja i symboliczne bazy znaczeń                        181
1. Od zróżnicowania do unifikacji — instytucjonalność religii        181
1.1. Struktura organizacyjna: hierarchiczny model Kościoła       . 182
1.2. Zróżnicowanie wewnątrzkościelne — mapa wspólnot        . 189
2. Historia, tradycja, przestrzeń, własność: symboliczne bazy znaczeń   . 196
2.1. „Zakotwiczanie” znaczenia religii w historii i tradycji grupy      196
2.2. Lokalizacja znaczeń: etniczny wymiar religii            . 203
2.3. Przestrzeń lokalna i stan posiadania jako identyfikatory grupy   . 208

Rozdział VII
Heterogeniczność znaczeń: tożsamość, różnica i „religijni inni”       . 217
1. Uniwersalizacja i partykularyzacja a zróżnicowanie wewnątrzreligijne  . 217
1.1. Poziom uniwersalny: struktura, typy i funkcje religii         218
1.2. Poziom generalny i partykularny: heterogeniczny charakter religii  223
2. Podziały religijne i zróżnicowanie wyznaniowe             231
2.1. Czynniki podziałów religijnych                  231
2.2. Wschód i Zachód — granice podziałów religijnych         . 238
3. „Znaczący inni” a wyjątkowy charakter religii własnej          244
3.1. Wyróżnianie religii własnej na tle „znaczących innych”        244
3.2. „Zamykające otwarcie”: między włączeniem a wykluczeniem    . 251
3.3. Spór o pośrednictwo — mariologia narzędziem ekskluzji       257

Rozdział VIII
W napięciu ze światem: zagrożenia, konfrontacja i etyka transformacji   . 265
1. Identyfikacja zagrożeń — religia w niebezpieczeństwie          265
1.1. Sekularyzacja i relatywizm: systemowi antagoniści religii       266
1.2. Kontrideologie jako światopoglądowe alternatywy religii       271
1.3. Media — „środki masowego zagrożenia”              278
2. Techniki kontestacji: sprzeciw jako odpowiedź religii          . 280
2.1. Napięcia na linii religia–świat                   280
2.2. Seksualność i rodzina — zagrożone i chronione           283
2.3. Świadectwo: inicjatywa po stronie religii              288
3. Etyczna propozycja religii i aksjologiczne modele działań        . 290
3.1. Miłość i wolność — wartości uniwersalne             . 292
3.2. Czystość, honor i uczciwość: wartości partykularne         . 296
3.3. Wartości egocentryczne a działania wobec siebie          . 300
3.4. Wartości allocentryczne a działania wobec innych          304
3.5. Wartości socjocentryczne a działania wobec świata         . 309
4. Funkcja transcendencji — dwa światy i etyka transformacji        315
4.1. Religijny dualizm: na granicy dwóch światów            315
4.2. Teodycea wobec śmierci i cierpienia — religia jako gwarant sensu  319

Rozdział IX
Język, władza, wiedza: analiza porównawcza strategii konstrukcjonistycznych                         . 325
1. Między „nami” a „nimi”                       325
1.1. Autocharakterystyka nadawcy a zawłaszczenia semantyczne    . 326
1.2. Dychotomizacja i dyferencjacja: rola „znaczących innych”      . 335
2. Między „dominacją” a „podporządkowaniem”             . 343
2.1. Walka o znaczenie: przemilczenia i sojusze międzywyznaniowe   343
2.2. W poszukiwaniu legitymizacji — status jako narzędzie uobecnienia . 346
3. Między „wiedzą” a „działaniem”                   . 352
3.1. Domeny wiedzy: profilowanie znaczeń a strategie poznawcze    352
3.2. Modele działań — strategie aktywizacji odbiorców przekazu    . 359
Zakończenie
Konstruowanie znaczeń religii w szkole a kształt rzeczywistości społecznej  . 367

Bibliografia                               . 381
Wykaz tabel                               415
Indeks nazwisk                              417
Summary
Constructing the Meanings of Religion in School:
Analysis of Roman Catholic, Orthodox, and Pentecostal Catechesis Textbooks in Poland                      . 423


428 stron, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022