|
CYBERDYSKREDYTACJA PRACOWNIKÓW UWARUNKOWANIA FORMY IMPLIKACJE
LIPKA A. KRÓL M. WASZCZAK S. WINNICKA-WEJS A. wydawnictwo: CEDEWU, 2016, wydanie Icena netto: 54.00 Twoja cena 51,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Cyberdyskredytacja pracowników
Uwarunkowania, formy, implikacje
„Podjęty problem ma dwojakiego charakteru znaczenie. Z jednej strony stricte
indywidualny: kompletne jego skutki ujawniają się wyłącznie w sferze jednostkowej. Z
drugiej zaś strony - poprzez ten wątek indywidualny - wpływa na kondycję organizacji,
obniżając wartość pozostającego w jego gestii kapitału ludzkiego. Wywołuje to
dalsze konsekwencje - w funkcjonowaniu organizacji na rynku, jej konkurencyjnej pozycji,
jej wizerunku i empoloyer brandzie. (...)
Przedstawiona do recenzji książka ma szereg walorów stanowiących o jej wartości. Z
punktu widzenia poznawczego prezentuje rozwijające się zjawisko dyskredytowania
pracowników organizacji z wykorzystaniem mediów internetowych. Istniejąca na ten temat
literatura, szczególnie wziąwszy pod uwagę perspektywę nauk o zarządzaniu jest
zdecydowanie uboga, a wobec skutków jakie tak wyrażana agresja przynosi - nie pozwala na
skuteczne jej ograniczenie. Tu Autorzy mają ogromną zasługę w przybliżeniu i
wyjaśnieniu omawianego zjawiska. Z punktu widzenia metodologicznego w książce
zaprezentowano sposób badania relacji pomiędzy atakami cyberdyskredytacyjnymi a pozycją
konkurencyjną organizacji. W warstwie praktycznej - zawarte w książce propozycje
pozwalają na wybór instrumentów oddziaływania (zmniejszenie lub eliminowanie) na
zakres natężenia agresji, tym samym poprawiając dobrostan organizacji. Atutem pracy
jest przystępnie napisana treść: bogactwo zagadnień, próby ich porządkowana,
terminologia zupełnie różnych dyscyplin naukowych (psychologia, zarządzanie,
socjologia) stanowiły bowiem realne wyzwanie. (...)
Bez wątpienia mogę powiedzieć, że monografia stanowi kompendium wiedzy o
cyberdyskredytacji pracowników traktowanych jako kapitał współczesnych organizacji.
Kompendium o charakterze nowatorskim z zamiarem usatysfakcjonowania czytelnika
poszukującego wiedzy i/lub rozwiązań praktycznych w omawianym zakresie".
Z recenzji dr hab. Alicji Miś, prof. UEK
Wstęp - Anna Lipka
Rozdział 1
Istota (cyber)dyskredytacji - Stanisław Waszczak
1.1. Dyskredytacja a krytyka i krytykanctwo
1.2. Psychologiczne uwarunkowania dyskredytacji pracowników
1.2.1. Emocje i agresja w relacjach międzyludzkich
1.2.2. Agresja językowa - mowa nienawiści i hejtu
1.3. (Cyber)dyskredytacja pracowników przez klientów na tle wybranych dysfunkcji w
środowisku pracy
1.4. Podsumowanie
Rozdział 2
Pozapsychologiczne uwarunkowania (cyber)dyskredytacji pracowników -
Alicja Winnicka-Wejs
2.1. Wykorzystywanie dyskredytacji w warunkach konkurowania
2.2. Dyskredytacja w przepisach prawnych
2.2.1. Zniesławienie i znieważenie jako środki wiodące ku dyskredytacji
2.2.2. Zniesławienie jako przestępstwo naruszające dobre imię
2.2.3. Znieważenie jako przestępstwo naruszające godność osobistą
2.2.4. Zniesławienie a znieważenie - różnice i podobieństwa w zakresie zastosowania,
przesłanek oraz sankcji
2.2.5. Naruszenie godności pracowników w stosunkach pracy
2.3. Kulturowe uwarunkowania dyskredytacji
2.4. Organizacyjne i techniczno-technologiczne uwarunkowania dyskredytacji
2.5. Środowisko zawodowe/branżowe a dyskredytacja
2.6. Powiązania pomiędzy uwarunkowaniami dyskredytacji
2.7. Podsumowanie
Rozdział 3
Formy cyberdyskredytacji pracowników (na przykładzie nauczycieli akademickich) -
Anna Lipka
3.1. Dezawuowanie tożsamości i autentyczności
3.1.1. Cyberdyskredytacja identyfikacyjna
3.1.2. Cyberdyskredytacja biograficzna
3.2. Podważanie osobistej pozycji i dorobku
3.2.1. Cyberdyskredytacja statusowa
3.2.2. Cyberdyskredytacja tezauryczna
3.3. Podważanie kwalifikacji i predyspozycji
3.3.1. Cyberdyskredytacja poznawcza
3.3.2. Cyberdyskredytacja dziedzinowa
3.3.3. Cyberdyskredytacja zawodowa
3.4. Dyskontowanie lub sugerowanie niekorzystnego wrażenia
3.4.1. Cyberdyskredytacja impresyjno-emocjonalna
3.4.2. Dyskredytacja estetyczna
3.4.3. Cyberdyskredytacja komunikacyjna
3.4.4. Cyberdyskredytacja charakterologiczna
3.4.5. Dyskredytacja psychiatryczna
3.5. Zachęta do izolacji i ostracyzmu
3.5.1. Cyberdyskredytacja alienacyjna
3.5.2. Cyberdyskredytacja socjometryczna
3.5.3. Cyberdyskredytacja "towarzyska"
3.5.4. Cyberdyskredytacja obyczajowa
3.6. Przypisywanie niechlubnych postaw
3.6.1. Cyberdyskredytacja wulgarnoekonomiczna
3.6.2. Cyberdyskredytacja ideowa
3.6.3. Cyberdyskredytacja moralna
3.7. Cyberdyskredytacja represywna
3.7.1. Cyberdyskredytacja pruderyjna
3.7.2. Cyberdyskredytacja prawna lub pseudoprawna
3.7.3. Dyskredytacja integrystyczna
3.8. Podsumowanie
Rozdział 4
Psychospołeczne skutki (cyber)dyskredytacji oraz możliwości ich ograniczania -
Stanisław Waszczak
4.1. Postawy wobec dyskredytacji
4.2. Wpływ dyskredytacji na poziom etyczny organizacji
4.3. Rodzaje skutków psychologicznych dla dyskredytującego i dyskredytowanego
4.4. Cyberdyskredytacja - prewencja i interwencja
4.5. Podsumowanie
Rozdział 5
(Cyber)dyskredytacja pracowników a wartość kapitału ludzkiego organizacji
- Anna Lipka
5.1. Formy (cyber)dyskredytacji a deprecjacja poszczególnych składowych kapitału
ludzkiego
5.2. (Cyber)dyskredytacja a wycena indywidualnego kapitału ludzkiego za pomocą metod
kosztowych, dochodowych i alternatywnych
5.3. (Cyber)dyskredytacja a ryzyko personalne
5.3.1. Rodzaje ryzyka personalnego na tle (cyber)dyskredytacji. Pomiar oraz
minimalizowanie ryzyka specyficznego i niespecyficznego
5.3.2. (Cyber)dyskredytacja a ryzyko wizerunkowe i ryzyko innowacyjnego zarządzania
kapitałem ludzkim
5.3.3. Strategiczny wymiar oddziaływania na ryzyko (cyber)dyskredytacji
5.3.4. Prewencja wystąpienia oraz zmniejszanie skutków (cyber)dyskredytacji poprzez
koszty jakości
5.5. Podsumowanie
Rozdział 6
Cyberdyskredytacja wykładowców w uczelniach o różnej pozycji w rankingu
szkół wyższych - Małgorzata Król
6.1. Dobór materiału badawczego i metodyka badawcza
6.2. Różnice w formach dyskredytacji w organizacjach o różnej pozycji rankingowej
6.3. Różnice w nasileniu dyskredytacji a pozycja rankingowa organizacji
6.4. Podsumowanie
Rozdział 7
Znajomość form cyberdyskredytacji oraz percepcja narzędzi jej niwelowania
- Małgorzata Król
7.1. Opis narzędzia i próby badawczej
7.2. Identyfikacja zachowań posiadających znamiona działań dyskredytujących według
respondentów
7.3. Przykładowe narzędzia zapobiegania dyskredytacji i ocena ich skuteczności przez
respondentów
7.4. Aktywność respondentów w zakresie wyrażania opinii o pracownikach w Internecie
7.5. Podsumowanie
Zakończenie - Anna Lipka
Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów i rysunków
182 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|