|
SŁUŻBA CYWILNA STOSUNEK PRACY ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
JEZIERSKA-MARKOCKA A. wydawnictwo: C.H. BECK, 2016, wydanie Icena netto: 145.10 Twoja cena 137,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Służba cywilna
Stosunek pracy, zarządzanie zasobami ludzkimi
Stan prawny: marzec 2016 r.
Praktyczny poradnik, dzięki któremu osoby pracujące w
kadrach lub departamencie prawnym w urzędach służby cywilnej zgodnie z prawem
wypełnią wszystkie obowiązki wynikające z procesu zatrudnienia członków korpusu służby
cywilnej od nawiązania stosunku pracy do jego rozwiązania
Publikacja zawiera najnowsze zmiany wynikające z ustawy z 30.12.2015 r. o zmianie
ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza m.in.
gruntowne zmiany w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z członkami
korpusu służby cywilnej na wyższych stanowiskach oraz w ich statusie. Książka
obejmuje również wszystkie zmiany przepisów, które weszły w życie w drugiej połowie
2015 r. w wyniku znowelizowania czterech aktów wykonawczych do ustawy o służbie
cywilnej: rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie warunków i sposobu
przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej, rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków i sposobu dokonywania
pierwszej oceny w służbie cywilnej, zarządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego
zarządzenie w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w
służbie cywilnej oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych
warunków organizowania i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej. Książka omawia
wynikające z tych zmian okresy przejściowe oraz zawiera przepisy ustawy o służbie
cywilnej w nowym brzmieniu (oprócz tych wynikających z ustawy z 30.12.2015 r. o zmianie
ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw), które wejdą w życie w
pierwszym kwartale 2016 r.
Książka ma charakter poradnikowy – w sposób syntetyczny, kompleksowy i przystępny
wyjaśnia problematykę zatrudnienia w służbie cywilnej.
Opracowanie koncentruje się na kwestiach praktycznych stosunku pracy w służbie
cywilnej. Każdy rozdział opatrzony jest odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania
dotyczące stosunku pracy i zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. W
publikacji znajdują się liczne wskazówki dla służb kadrowych i prawnych w urzędach
służby cywilnej, które bezpośrednio uczestniczą w procesach związanych z
zatrudnieniem członków korpusu służby cywilnej. Część opisowa jest poparta licznymi
wzorami pism, dokumentów i aktów prawnych związanych ze służbą cywilną. Atutem
publikacji są również liczne odwołania do orzecznictwa sądowego. Opracowanie ma w
dużej mierze charakter komentarza – przedstawia przepisy dotyczące służby cywilnej,
pomaga zrozumieć ich brzmienie i wyjaśnia, jak je stosować. Publikacja nie ogranicza
się wyłącznie do analizy przepisów ustawy o służbie cywilnej i wydanych na jej mocy
aktów wykonawczych, ale także odwołuje się do dokumentów będących strategiami,
rekomendacjami i wytycznymi dotyczącymi tej grupy zawodowej. Problematyka opracowania
została ujęta w sposób interdyscyplinarny – występują w niej liczne odwołania do
innych dziedzin niż prawo, którymi na co dzień posiłkuje się służba cywilna (m.in.
zarządzanie). Dodatkową zaletą jest fakt, że publikacja została napisana w
przystępny sposób, zrozumiały również dla osób niebędących prawnikami, a kluczowe
przepisy lub istotne wnioski zostały opatrzone znacznikiem „Ważne”.
Książka uwzględnia ostatnie zmiany w ustawie o służbie cywilnej!
Dzięki niniejszej publikacji Czytelnik dowie się, jakie zmiany wprowadza ustawa z
30.12.2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw.
Faktycznie od momentu wejścia w tej ustawy zatrudnieni na stanowiskach wyższych stają
się oddzielną kategorią w korpusie służby cwyilnej. Poniżej zestawienie
najważniejszych zmian wprowadzonych ustawą o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz
niektórych innych ustaw, która wchodzi w życie 23.1.2016 r.:
Wykaz skrótów
O Autorach
Wprowadzenie
Rozdział I. Służba cywilna - podstawowe informacje, organizacja, funkcjonowanie
1. Szef Służby Cywilnej
2. Rada Służby Publicznej
3. Dyrektorzy generalni
4. Ogólna struktura służby cywilnej
Rozdział II. Obowiązki i uprawnienia członka korpusu służby cywilnej
1. Struktura korpusu służby cywilnej
2. Obowiązki członka korpusu służby cywilnej
3. Obowiązki urzędnika służby cywilnej i osoby zatrudnionej na stanowisku wyższym w
służbie cywilnej
4. Prawa członka korpusu służby cywilnej
4.1. Uprawnienia delegowanego do pracy poza siedzibą urzędu
4.2. Czas pracy
4.3. Dodatkowy urlop wypoczynkowy
4.4. Ochrona przewidziana dla funkcjonariuszy publicznych
4.5. Uprawnienia szczególne
5. Oświadczenia majątkowe w służbie cywilnej
6. Pytania i odpowiedzi
6.1. Sankcje, z jakimi może spotkać się członek KSC łamiący przepis podejmowania
dodatkowego zatrudnienia
6.2. Urzędy lub instytucje, które uważa się za organy bezpieczeństwa państwa
6.3. Sposób, w jaki należy rekompensować pracę w godzinach nadliczbowych
członka korpusu służby cywilnej
6.4. Sposób, w jaki należy udzielić czasu lub dnia wolnego z tytułu wykonywania pracy
w godzinach nadliczbowych
6.5. Dopuszczalność telepracy w administracji rządowej
6.6. Rekompensata pracy w godzinach nadliczbowych w przypadku ustania stosunku pracy
6.7. Dodatek z tytułu pracy w porze nocnej
6.8. Czas wolny za czas poświęcony na dokształcanie się
6.9. Osoba oddelegowana do pracy w służbie cywilnej a członek korpusu służby cywilnej
6.10. Zaliczenie okresu pracy za granicą do okresu zatrudnienia w Polsce
6.11. Sankcje za łamanie ograniczeń wskazanych w ustawie o ograniczeniu prowadzenia
działalności gospodarczej
6.12. Sankcje za niezłożenie oświadczenia majątkowego
6.13. Informacje wymagane w oświadczeniu majątkowym
6.14. Ochrona informacji w oświadczeniu majątkowym
6.15. Pracownik na stanowisku "równorzędnym płacowo"
6.16. Sytuacja, w której pracownik niemnożnikowyjest objęty obowiązkiem składania
oświadczenia majątkowego
Rozdział III. Nawiązanie stosunku pracy w służbie cywilnej
1. Wymagania warunkujące zatrudnienie
1.1. Obywatelstwo polskie
1.2. Korzystanie z pełni praw publicznych
1.3. Niekaralność
1.4. Posiadanie kwalifikacji wymaganych na danym stanowisku pracy
1.5. Nieposzlakowana opinia
2. Warunki zatrudnienia cudzoziemca
3. Zasada pierwszeństwa w zatrudnieniu osób niepełnosprawnych w służbie cywilnej
4. Prawidłowe przygotowanie naboru
4.1. Czynności poprzedzające sformułowanie ogłoszenia
4.2. Powołanie komisji do przeprowadzenia naboru
4.3. Analiza własnych zasobów kadrowych
4.4. Analiza opisu stanowiska
4.5. Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych
4.6. Warunki pracy
4.7. Dokumenty wymagane od kandydatów
4.8. Wzory formularzy
4.9. Wybór metod i technik naboru
4.10. Ogłoszenie o naborze
4.11. Elementy ogłoszenia określone w ustawie o służbie cywilnej
4.12. Publikacja ogłoszenia o naborze
4.13. Ogłoszenie o naborze - przykład
4.14. Składanie dokumentów
4.15. Ochrona danych osobowych podczas naboru
4.16. Protokół
4.17. Wynik naboru
4.18. Podanie informacji o wynikach naboru
4.19. Informacja zwrotna
4.20. Sposób postępowania z aplikacjami kandydatów
4.21. Nabór wewnętrzny
4.22. Zalecenia wynikające ze standardów zarządzania zasobami ludzkimi w służbie
cywilnej w obszarze naboru
4.23. Odwołanie się od wyniku naboru
4.24. Kompetencje Szefa Służby Cywilnej i Rady Służby Publicznej w obszarze naborów
5. Obsadzanie wyższych stanowisk
6. Wyjątki od zastosowania procedury otwartego i konkurencyjnego naboru w przypadku
stanowisk nie-wyższych
7. Zawiązanie umowy o pracę z pracownikiem służby cywilnej i ponowne zatrudnienie
urzędnika mianowanego
7.1. Pracownik służby cywilnej
7.2. Urzędnik służby cywilnej
8. Pytania i odpowiedzi
8.1. Umowa na zastępstwo w służbie cywilnej po trzech latach pracy
8.2. Utrata przez członka korpusu służby cywilnej przymiotów określonych w rygorach
selekcyjnych
8.3. Przepisy dotyczące rozwiązania umowy o pracę członków korpusu służby cywilnej
niebędących urzędnikami służby cywilnej
Rozdział IV. Zmiana i ustanie stosunku pracy
1. Zmiana treści stosunku pracy w służbie cywilnej
1.1. Przeniesienie służbowe urzędnika służby cywilnej
1.2. Przeniesienie służbowe za zgodą pracownika służby cywilnej i urzędnika służby
cywilnej
1.3. Przeniesienie służbowe poza korpus służby cywilnej
1.4. Zmiana stosunku pracy zatrudnionego na stanowisku wyższym - przepisy przejściowe po
23.1.2016 r
1.5. Odwołanie zatrudnionego na stanowisku wyższym
2. Zawieszenie stosunku pracy
2.1. Zawieszenie stosunku pracy pracownika służby cywilnej i urzędnika służby
cywilnej z mocy prawa
2.2. Fakultatywne zawieszenia członka korpusu służby cywilnej w pełnieniu obowiązków
3. Wygaśnięcie stosunku pracy w służbie cywilnej
4. Rozwiązanie stosunku pracy
4.1. Obligatoryjne rozwiązanie stosunku pracy z zachowaniem okresu wypowiedzenia
4.1.1. Dwukrotna, następująca po sobie negatywna ocena okresowa
4.1.2. Stwierdzenie przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trwałej
niezdolności do pracy uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków urzędnika służby
cywilnej
4.1.3. Utrata nieposzlakowanej opinii
4.1.4. Likwidacja urzędu oraz brak możliwości przeniesienia do innego urzędu w tej
samej lub innej miejscowości
4.2. Fakultatywne rozwiązanie stosunku pracy z zachowaniem okresu wypowiedzenia
4.3. Rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia z przyczyn niezawinionych po stronie
urzędnika
4.4. Rozwiązanie stosunku pracy w drodze porozumienia stron oraz na skutek rezygnacji
urzędnika ze służby cywilnej
4.5. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia z winy
urzędnika
4.5.1. Ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków członka korpusu służby cywilnej
4.5.2. Popełnienie przestępstwa
4.5.3. Utrata uprawnień koniecznych do wykonywania pracy
5. Zalecenia wynikające ze standardów zarządzania zasobami ludzkimi w służbie
cywilnej w obszarze rozwiązywania stosunku pracy
6. Pytania i odpowiedzi
6.1. Roszczenia przysługujące urzędnikowi przeniesionemu z naruszeniem prawa
6.2. Zaskarżenie decyzji o przeniesieniu urzędnika do innego urzędu
6.3. Zakwestionowanie przez urzędnika decyzji o przeniesieniu na inne stanowisko w tym
samym urzędzie
6.4. Przeniesienie zatrudnionego na stanowisku wyższym
Rozdział V. Służba przygotowawcza
1. Organizacja służby przygotowawczej
2. Zwolnienie z obowiązku odbywania służby przygotowawczej
Rozdział VI. Oceny pracownicze w służbie cywilnej
1. Pierwsza ocena - istota i cel
1.1. Procedura dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej
1.1.1. Rozmowa wstępna
1.1.2. Sprawozdanie
1.1.3. Rozmowa oceniająca
1.1.4. Dokonanie oceny
1.1.5. Podsumowanie
1.2. Konsekwencje dokonania pierwszej oceny w służbie cywilnej
2. Ocena okresowa - istota i cel
2.1. Procedura sporządzania oceny okresowej
2.1.1. Rozmowa wstępna
2.1.2. Rozmowa oceniająca
2.1.3. Sporządzenie oceny
2.1.4. Porównanie
2.2. Konsekwencje oceny okresowej
2.2.1. Ocena pozytywna
2.2.2. Ocena negatywna
2.2.3. Odwołanie od oceny okresowej
3. Pytania i odpowiedzi
3.1. Przedłużenie umowy na czas określony osoby, której usprawiedliwiona nieobecność
trwała dłużej niż trzy miesiące
3.2. Prawo do dokonywania modyfikacji kryteriów wyboru oceny okresowej przez nową osobę
na stanowisku oceniającego
3.3. Przeprowadzenie oceny okresowej w sytuacji nieobecności osoby na stanowisku
oceniającego
3.4. Ponowne zatrudnienie osoby, która, będąc pracownikiem służby cywilnej,
otrzymała negatywną pierwszą ocenę
3.5. Przekształcenie stosunku pracy z umowy o pracę na czas nieokreślony w mianowanie w
służbie cywilnej
3.6. Ocena okresowa członka korpusu służby cywilnej zatrudnionego na stanowisku radcy
prawnego
Rozdział VII. Opisy i wartościowanie stanowisk pracy
1. Zastosowanie opisów stanowisk pracy i wartościowania stanowisk pracy
2. Opis stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej
3. Opis stanowiska pracy będącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej
4. Przykłady opisów stanowisk pracy
4.1. Wzór opisu stanowiska niebędącego wyższym w służbie cywilnej
4.2. Opis stanowiska będącego wyższym w służbie cywilnej
4.3. Przykładowy opis stanowiska pracy w służbie cywilnej
5. Wartościowanie stanowisk pracy
5.1. Wewnętrzny zespół wartościujący
5.2. Metody wartościowania
5.3. Wartościowanie a mnożnik
6. Pytania i odpowiedzi
6.1. Obowiązek powoływania zespołu wartościującego w małym urzędzie
6.2. Określanie poziomu wykształcenia w opisie stanowiska pracy
6.3. Opis stanowiska pracy dla kilku stanowisk na różnych poziomach hierarchii
6.4. Zapoznanie pracownika z wynikiem wartościowania jego stanowiska pracy
6.5. Opis "warunków pracy" w opisie stanowiska pracy
6.6. Doprecyzowanie w opisie stanowiska wymaganego wykształcenia
6.7. Możliwość obniżenia wymagań niezbędnych i dodatkowych wynikających z opisu
stanowiska pracy
6.8. Dopuszczalność sformułowania "staż pracy" w opisie stanowiska pracy
niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej
6.9. Termin "niezwłocznie" w przepisach zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w
sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej
6.10. Obowiązek określenia przez dyrektora generalnego urzędu zakresów mnożników
kwoty bazowej
6.11. Obowiązek dyrektora generalnego związany z uzgodnieniem faktu określenia w
urzędzie zakresów mnożników z zakładową organizacją związkową
Rozdział VIII. Wynagrodzenia
1. Wynagrodzenie zasadnicze
2. Dodatek za wieloletnią pracę w służbie cywilnej
3. Dodatek służby cywilnej
4. Dodatek funkcyjny
5. Dodatek zadaniowy
6. Nagroda jubileuszowa
7. Nagroda za szczególne osiągnięcia
8. Dodatkowe wynagrodzenie roczne
9. Jednorazowa odprawa
10. Pytania i odpowiedzi
10.1. Zaokrąglenie mnożnika kwoty bazowej
10.2. Dodatek SC przysługujący urzędnikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze
Rozdział IX. Rozwój zawodowy pracownika
1. Proces tworzenia indywidualnego programu rozwoju zawodowego
2. Arkusze indywidualnego programu rozwoju zawodowego
3. Typowe błędy w ustalaniu i monitorowaniu indywidualnego programu rozwoju zawodowego
4. Szkolenia
4.1. Kategorie szkoleń
4.2. Organizacja szkoleń
4.3. Źródła finansowania
5. Pytania i odpowiedzi
5.1. Ustalenie indywidualnego programu rozwoju zawodowego członka KSC
5.2. Indywidualny program rozwoju zawodowego w sytuacji, gdy dyrektor generalny jest
jednocześnie bezpośrednim przełożonym członka korpusu służby cywilnej
5.3. Regulacja kwestii dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego
Rozdział X. Krajowa Szkoła Administracji Publicznej - ważne ogniwo w procesie
edukacji służby cywilnej
1. Kształcenie ustawiczne
2. Kształcenie stacjonarne
2.1. Nabór do Krajowej Szkoły Administracji Publicznej
2.2. Status słuchacza Krajowej Szkoły Administracji Publicznej
2.3. Kształcenie słuchacza
3. Pytania i odpowiedzi
3.1. Zaliczanie okresu kształcenia w Krajowej Szkole Administracji Publicznej do stażu
pracy
3.2. Sankcje przewidziane w przypadku przerwania kształcenia lub niepodjęcia
zatrudnienia przez absolwenta
3.3. Proces zatrudniania absolwenta Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w służbie
cywilnej
3.4. Obowiązek podjęcia zatrudnienia w urzędach administracji rządowej absolwenta
Krajowej Szkoły Administracji Publicznej
3.5. Stypendium słuchacza Krajowej Szkoły Administracji Publicznej
3.6. Fakt zajścia w ciążę i urodzenia dziecka a ukończenie kształcenia w Krajowej
Szkole Administracji Publicznej
3.7. Dostosowanie Krajowej Szkoły Administracji Publicznej dla osób niepełnosprawnych
Rozdział XI. Postępowanie kwalifikacyjne i mianowanie
1. Wymogi formalne i zgłoszenie
2. Organizacja postępowania
3. Zakres tematyczny postępowania
4. Mianowanie
4.1. Ścieżka mianowania absolwenta Krajowej Szkoły Administracji Publicznej
4.2. Konsekwencje uzyskania mianowania
4.3. Odwołanie się od wyników postępowania kwalifikacyjnego
5. Pytania i odpowiedzi
5.1. Potwierdzenie znajomości języka obcego przez pracownika SC ubiegającego się o
mianowanie
5.2. Uznawalność dokumentu potwierdzającego znajomość języka obcego
5.3. Posiadanie przez pracodawcę dokumentu potwierdzającego znajomość języka obcego
5.4. Zasady, według których określany jest staż pracy w służbie cywilnej
5.5. Wynik pozytywny sprawdzianu w ramach postępowania kwalifikacyjnego
5.6. Mianowanie pracownika służby cywilnej w sytuacji wygaśnięcia jego stosunku pracy
5.7. Przystąpienie do postępowania kwalifikacyjnego pracownika na urlopie wychowawczym
lub bezpłatnym
Rozdział XII. Odpowiedzialność dyscyplinarna
1. Kary dyscyplinarne
2. Upomnienie na piśmie
3. Komisje dyscyplinarne
4. Rzecznik dyscyplinarny
5. Postępowanie dyscyplinarne
6. Pytania i odpowiedzi
6.1. Odwołanie się strony postępowania dyscyplinarnego od orzeczenia drugiej instancji
6.2. Osoba ponosząca koszty wynikłe w trakcie postępowania dyscyplinarnego
6.3. Pojęcie "zatarcia kary"
6.4. Korzystanie z elektronicznych środków rejestrujących przebieg posiedzeń
6.5. Korzystanie z urządzeń umożliwiających komunikację na odległość podczas
postępowania dyscyplinarnego
6.6. Liczba kar dyscyplinarnych w służbie cywilnej
Rozdział XIII. Wzory i formularze
1. Wzór opisu stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej
2. Wzór opisu stanowiska pracy będącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej
3. Wzór arkusza pierwszej oceny w służbie cywilnej z 2015 r
4. Wzór arkusza pierwszej oceny w służbie cywilnej z 2009 r
5. Wzór arkusza B oceny okresowej w służbie cywilnej z 2015 r
6. Wzór arkusza C oceny okresowej w służbie cywilnej z 2015 r
7. Wzór arkusza A oceny okresowej w służbie cywilnej z 2009 r
8. Wzór arkusza preferencji dotyczących rozwoju zawodowego
9. Wzór wniosku o wszczęcie procedury naboru na stanowisko w służbie cywilnej
10. Wzór protokołu z przeprowadzonego naboru na stanowisko niebędące wyższym w
służbie cywilnej
11. Wzór w sprawie przeniesienia pracownika w służbie cywilnej
Rozdział XIV. Akty prawne
1. Ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
2. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 24 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych
warunków organizowania i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej
3. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 23 lipca 2015 r. w sprawie szczegółowych
warunków i sposobu dokonywania pierwszej oceny w służbie cywilnej
4. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 23 lipca 2015 r. w sprawie warunków i
sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej
5. Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad
dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej
6. Ustawa z 14 czerwca 1991 r. o Krajowej Szkole Administracji Publicznej
286 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|