Dostęp do informacji publicznej
Pytania i odpowiedzi
Wzory pism
Książka stanowi syntetyczne zestawienie najważniejszych zagadnień dotyczących
realizacji prawa do informacji publicznej - przedstawionych w formie pytań i odpowiedzi.
Poruszone tematy są odzwierciedleniem praktycznych problemów sygnalizowanych w
trakcie licznych szkoleń prowadzonych przez autor oraz szeroko odnoszą się do
orzecznictwa sądów administracyjnych.
Drugie wydanie zostało uzupełnione o kilkadziesiąt nowych pytań i odpowiedzi,
najnowsze orzeczenia sądowe, a także wzory dokumentów (wnioski, wezwania,
powiadomienia, informacje) związane z realizacją prawa do informacji publicznej.
Autor wyjaśnia, co stanowi informację publiczną, a ponadto omawia:
zakres podmiotowy i przedmiotowy prawa do informacji publicznej,
formy wniosku o udostępnienie informacji publicznej,
formę i sposób udostępnienia informacji publicznej,
tryby udzielenia informacji publicznej,
zasady udzielania odpowiedzi na wniosek,
zagadnienia opłat i kosztów.
Publikacja jest przeznaczona dla osób, które są zobowiązane do stosowania ustawy o
dostępie do informacji publicznej i - w tym zakresie - do udzielania informacji
publicznych będących w ich posiadaniu. Będzie przydatna w szczególności pracownikom
urzędów administracji publicznej, administracji sądów, administratorom Biuletynu
Informacji Publicznej, radcom prawnym, adwokatom oraz sędziom sądów powszechnych i
administracyjnych.
Wykaz skrótów
Słowo wstępne
Rozdział 1
Zakres podmiotowy prawa do informacji publicznej
Pytanie 1. Czy wnioskodawca może pozostać anonimowy?
Pytanie 2. Kiedy możemy żądać, by wnioskodawca się ujawnił? W jakim zakresie
powinien ujawnić swoje dane?
Pytanie 3. Czy dziennikarze posiadają specjalne uprawnienia w zakresie prawa do
informacji publicznej?
Pytanie 4. Czy podmiot zobowiązany może badać uprawnienia do reprezentacji po stronie
wnioskodawcy, jeżeli wnioskodawcą jest osoba prawna?
Pytanie 5. Czy organy administracji publicznej mogą składać wnioski o udostępnienie
informacji publicznej?
Pytanie 6. Czy fakt, że wnioskodawcą jest radny, ma wpływ na sposób rozpatrzenia
wniosku?
Pytanie 7. Jak należy postępować z wnioskami składanymi przez osoby małoletnie?
Rozdział 2
Formy wniosku o udostępnienie informacji publicznej
Pytanie 8. Czy istnieje obowiązujący formularz wniosku?
Pytanie 9. Jak postąpić w sytuacji, gdy wnioskodawca nie wskazał żadnej podstawy
prawnej swojego wniosku?
Pytanie 10. Czy wniosek może zostać złożony w formie elektronicznej?
Pytanie 11. Czy podmiot zobowiązany może wskazać wyłączny adres e-mailowy, na który
można składać wnioski drogą elektroniczną?
Pytanie 12. Jak należy postępować z wnioskami złożonymi w języku obcym?
Pytanie 13. Czy wniosek może zostać złożony w języku Braille‘a?
Pytanie 14. Czy wnioskodawca może żądać udostępnienia informacji w sposób
polegający na wypełnieniu przygotowanego przez wnioskującego formularza
elektronicznego?
Pytanie 15. Czy wnioskodawca może fotografować dokumenty w siedzibie urzędu?
Pytanie 16. Czy wniosek może zostać złożony drogą telefoniczną?
Pytanie 17. Jak postąpić w sytuacji, gdy wnioskodawca składa wniosek ustnie w trakcie
wizyty w urzędzie?
Rozdział 3
Termin rozpoznania wniosku
Pytanie 18. Jak należy rozumieć określenia "bez zbędnej zwłoki"
(art. 13 ust. 1 u.d.i.p.) oraz "niezwłocznie" (art. 10 ust. 2 u.d.i.p.)?
Pytanie 19. W jaki sposób należy dokonać przedłużenia terminu rozpatrzenia sprawy?
Pytanie 20. Od jakiego momentu należy liczyć termin rozpatrzenia wniosku, gdy wpłynął
on za pośrednictwem poczty elektronicznej?
Pytanie 21. Od jakiego momentu liczy się termin rozpatrzenia sprawy przy wnioskach
wpływających pocztą tradycyjną?
Pytanie 22. Czy podmiot zobowiązany może przedłużyć termin rozpatrzenia wniosku z
uwagi na formę żądanych dokumentów, tj. dokumentów w formie skanu?
Rozdział 4
Przebieg postępowania
Pytanie 23. Jak postępować, gdy żądana informacja publiczna znajduje się na
stronie BIP?
Pytanie 24. Czy podmiot zobowiązany może uzależnić wydanie kopii dokumentów od ich
poświadczenia za zgodność z oryginałem?
Pytanie 25. Jak postąpić, gdy żądana informacja znajduje się na stronie BIP, ale
jednostki podległej?
Pytanie 26. Kto w imieniu podmiotu zobowiązanego ma prawo udostępniania informacji
publicznej?
Pytanie 27. Czy wnioskodawca może żądać, by odpowiedzi na złożony wniosek udzielała
konkretna osoba w urzędzie?
Pytanie 28. Na czym polega anonimizacja dokumentu i kiedy ją stosujemy?
Pytanie 29. Czym się różni tzw. anonimizacja od odmowy dostępu do informacji
publicznej w drodze decyzji?
Pytanie 30. Czy anonimizację dokumentu można uznać za przetworzenie w rozumieniu art. 3
ust. 1 pkt 3 u.d.i.p.?
Pytanie 31. Kiedy mamy do czynienia z niemożnością udostępnienia informacji
publicznej?
Pytanie 32. Czy urząd ma obowiązek udostępniać posiadaną informację publiczną,
której nie wytworzył?
Pytanie 33. Czy bezpłatność dostępu do informacji oznacza bezkosztowe jej
udostępnianie?
Pytanie 34. Jak postępować w razie potrzeby obciążenia kosztami przekształcenia
informacji?
Pytanie 35. Jak postępować, gdy z jednego pisma wynika potrzeba zastosowania kilku
różnych trybów, np.: ustawy o dostępie do informacji publicznej, skargi w trybie skarg
i wniosków z kodeksu postępowania administracyjnego, ponownego wykorzystywania
informacji publicznej?
Pytanie 36. Czy podmiot, który nie posiada żądanej informacji, ma obowiązek
przekazania wniosku wedle właściwości?
Pytanie 37. Czy podmiot musi uwiarygodnić fakt nieposiadania żądanej informacji?
Pytanie 38. Jak odróżnić sytuację odmowy dostępu do informacji w drodze decyzji od
poinformowania, że żądanie nie obejmuje informacji publicznej?
Pytanie 39. Czy w przypadku wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej
zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego należy powiadomić
wnioskodawcę o możliwości zapoznania się z dokumentacją w sprawie przed wydaniem
decyzji?
Pytanie 40. Jak postąpić w sytuacji, gdy wniosek wpłynął pocztą elektroniczną ze
zwykłego e-maila, a istnieje potrzeba wydania decyzji odmownej?
Pytanie 41. Jak postępować, gdy uznajemy, że wnioskodawca żąda informacji publicznej
przetworzonej w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p.?
Pytanie 42. Jak traktować wnioski składane w trybie ustawy o dostępie do informacji
publicznej przez radnego?
Pytanie 43. Czy przygotowywanie pracy naukowej stanowi wystarczającą podstawę ubiegania
się o uzyskanie informacji przetworzonej?
Rozdział 5
Forma i sposób udostępnienia informacji publicznej
Pytanie 44. Czym są forma i sposób udostępnienia informacji publicznej (art.
14 u.d.i.p.)?
Pytanie 45. Czym się różni treść informacji od treści i postaci informacji
publicznej?
Pytanie 46. Czy wnioskodawca może skutecznie wnioskować o wysłanie odpowiedzi w kilku
równorzędnych formach i sposobach?
Pytanie 47. Czy można żądać udostępnienia informacji przez zamieszczenie odpowiedzi
na stronie BIP?
Pytanie 48. Czy sposób prowadzenia strony BIP podlega kontroli sądów administracyjnych?
Rozdział 6
Co stanowi informację publiczną?
Pytanie 49. Jak zdefiniować dokument wewnętrzny (orzeczenie TK)?
Pytanie 50. Czy dokument prywatny jest informacją publiczną?
Pytanie 51. Czy można ujawnić wysokość wynagrodzenia wszystkich osób zatrudnionych w
jednostce publicznej?
Pytanie 52. W jakim zakresie analizy eksperckie stanowią informację publiczną?
Pytanie 53. W jakim zakresie dane o kandydatach do urzędu stanowią informację
publiczną?
Pytanie 54. Jak odróżnić dostęp do akt postępowania od realizacji prawa do informacji
publicznej?
Pytanie 55. Czy umowy cywilnoprawne zawierane z osobami fizycznymi przez jednostkę
publiczną stanowią informację publiczną?
Pytanie 56. Jaka jest relacja między prawem do informacji publicznej a tajemnicą
przedsiębiorstwa?
Bibliografia
Wzory
1. Wniosek o udostępnienie informacji publicznej (art. 2 ust. 1
u.d.i.p.)
2. Notatka służbowa z przyjęcia ustnego wniosku o udostępnienie informacji publicznej
(art. 10 ust. 2 u.d.i.p.)
3. Notatka służbowa z przyjęcia telefonicznego wniosku o udostępnienie informacji
publicznej (art. 10 ust. 2 u.d.i.p.)
4. Notatka służbowa z niezwłocznego udzielenia informacji publicznej na ustny wniosek o
udostępnienie informacji publicznej (art. 10 ust. 2 u.d.i.p.)
5. Notatka służbowa z niezwłocznego udzielenia informacji publicznej na telefoniczny
wniosek o udostępnienie informacji publicznej (art. 10 ust. 2 u.d.i.p.)
6. Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych we wniosku, ze względu na potrzebę
wydania decyzji administracyjnej (art. 16 ust. 1 w zw. z art. 2 ust. 1 u.d.i.p.)
7. Wezwanie do wykazania szczególnej istotności dla przetworzenia informacji publicznej
(art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p.)
8. Powiadomienie o potrzebie wyznaczenia nowego terminu do załatwienia sprawy (art. 13
ust. 2 u.d.i.p.)
9. Powiadomienie o niemożności zadośćuczynienia wnioskodawcy co do formy lub sposobu
udostępnienia informacji publicznej (art. 14 ust. 2 u.d.i.p.)
10. Powiadomienie o wysokości kosztów przekształcenia informacji (art. 15 ust. 2
u.d.i.p.)
11. Poinformowanie, że złożony wniosek nie obejmuje informacji publicznej (art. 1 ust 1
u.d.i.p.)
12. Poinformowanie, że podmiot nie jest w posiadaniu żądanej informacji publicznej
(art. 4 ust. 3 u.d.i.p.)
13. Poinformowanie, że dostęp do żądanej informacji jest regulowany odmiennym trybem
(art. 1 ust. 2 u.d.i.p.)
300 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka