|
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ NOWE WYMAGANIA SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA NORMY ISO I STANDARDY AKREDYTACYJNE
TRELA A. wydawnictwo: OFICYNA PRAWA POLSKIEGO, 2016, wydanie Icena netto: 100.00 Twoja cena 95,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zarządzanie jakością w działalności leczniczej
Nowe wymagania systemów zarządzania - normy ISO i standardy akredytacyjne
Książka + płyta CD ze wzorami
Książka omawia najważniejsze problemy związane z wdrożeniem systemów zarządzaniem
jakością w placówce medycznej.
Uwzględnia zmiany organizacyjne i systemowe, które spowodowały, że jakość stała
się przedmiotem całościowego zarządzania organizacją.
Poradnik omawia nową strukturę, podejście oraz wymagania najpopularniejszych
standardów zarządzania w ochronie zdrowia: system zarządzania jakością ISO z
uwzględnieniem najnowszej normy 9001:2015 i 14001:2015 oraz akredytację ministra zdrowia
oraz standardy międzynarodowe.
Do publikacji dołączona jest płyta CD zawierająca
przykładowe szablony dokumentów, które mogą zostać wykorzystane podczas
planowania, wdrażania i utrzymania systemów zarządzania jakością wg ISO w placówkach
medycznych. Szablony stanowią jedynie wzorzec możliwy do zastosowania.
Oznacza to, że każda placówka medyczna może tworzyć własne wzory dokumentów, w
zależności od potrzeb, poziomu zinformatyzowania, profilu działalności, struktury
organizacyjnej, stosowanych dotychczas dokumentów oraz od preferencji zespołu
wdrażającego system zarządzania jakością.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Wprowadzenie do jakości w ochronie zdrowia
1.1. Specyfika rynku ochrony zdrowia
1.2. Pojęcie jakości w ochronie zdrowia
1.3. Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia
Rozdział 2. Zależność między przepisami prawnymi a systemami zarządzania
jakością
2.1. Wprowadzenie do prawodawstwa w zakresie jakości usług zdrowotnych
2.2. Prawodawstwo krajowe
2.3. Prawodawstwo Unii Europejskiej
2.4. Wymagania prawne a certyfikaty jakości
Rozdział 3. Rola zarządzania jakością w zwiększaniu konkurencyjności w
ochronie zdrowia
3.1. Konkurencja na rynku ochrony zdrowia
3.2. Wpływ systemów zarządzania na konkurencyjność placówek medycznych
Rozdział 4. Wskaźniki i mierniki jakości w podmiotach leczniczych i ich
zastosowanie
4.1. Wskaźniki jakości w ochronie zdrowia
4.2. Mierniki jakości w ochronie zdrowia
Rozdział 5. Planowanie systemów jakości w podmiocie leczniczym
5.1. Projektowanie systemu zarządzania jakością w podmiocie leczniczym
5.1.1. Kiedy wdrażać system jakości w placówce medycznej
5.1.2. Rodzaje systemów jakości
5.2. Sposób wdrożenia systemu zarządzania
5.3. Bariery oraz błędy wdrożenia systemów zarządzania
5.4. Harmonogram i proces wdrożenia systemu zarządzania jakością
5.5. Certyfikacja systemów zarządzania
5.6. Koszty wdrożenia, utrzymania i certyfikacji systemów zarządzania
5.6.1. Koszty wdrożenia systemów zarządzania wg ISO
5.6.2. Koszty utrzymania systemów zarządzania wg ISO
5.6.3. Koszty certyfikacji systemów zarządzania wg ISO
5.6.4. Koszty procesu uzyskania akredytacji ministra zdrowia
5.7. Korzyści i zagrożenia z wdrożonych systemów zarządzania
Rozdział 6. Wspólne wymagania systemów zarządzania wg struktury High Level
Structure
6.1. Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna
6.2. Struktura ramowa systemów zarządzania
6.3. Kontekst organizacji
6.4. Myślenie i planowanie oparte na ryzyku
6.5. Nowa rola przywództwa
6.6. Wsparcie - wewnętrzny potencjał organizacji
6.7. Udokumentowane informacje
6.8. Podejście procesowe
Rozdział 7. Charakterystyka najważniejszych standardów zarządzania w ochronie
zdrowia
7.1. System zarządzania jakością wg ISO 9001
7.1.1. Rozwój systemu zarządzania jakością wg ISO 9001
7.1.2. Wdrażanie systemu zarządzania jakością wg ISO 9001:2015
7.2. System zarządzania jakością w ochronie zdrowia wg EN 15224:2012
7.2.1. Budowa normy i zasady zarządzania wg EN 15224:2012
7.2.2. Wymagania normy EN 15224:2012
7.2.3. Porównanie norm ISO 9001:2008, ISO 9001:2015 oraz EN 15224:2012
7.2.4. Miejsce normy EN 15224 na tle innych standardów
7.2.5. Norma ISO 9001:2015 vs. EN 15224:2012
7.3. System zarządzania środowiskowego wg ISO 14001
7.3.1. Zasady i idea systemu zarządzania środowiskowego
7.3.2. Obszary zarządzania środowiskowego
7.3.3. Wymagania normy ISO 14001:2015
7.4. System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy wg PN-N/OHSAS 18001
7.4.1. Wdrażanie i dokumentowanie SZBiHP
7.4.2. Ocena ryzyka zawodowego
7.4.3. Korzyści z wdrożenia systemu zarządzania bhp
7.4.4. Różnice między PN-N 18001 a OHSAS 18001
7.4.5. System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy wg ISO 45001
7.5. System zarządzania bezpieczeństwem informacji wg ISO 27001
7.5.1. Wdrażanie systemu bezpieczeństwa informacji
7.5.2. Problemy wdrożeniowe i modele bezpieczeństwa informacji
7.5.3. Korzyści i zagrożenia związane z ISO 27001
7.6. System zarządzania bezpieczeństwem żywności wg ISO 22000
7.6.1. Dobre Praktyki i HACCP
7.6.2. Wdrażanie normy ISO 22000 w placówce medycznej
7.7. Porównanie najpopularniejszych standardów w ochronie zdrowia
Rozdział 8. Zarządzanie ryzykiem klinicznym
8.1. Wprowadzenie do zarządzania ryzykiem w ochronie zdrowia
8.2. Metodologia zarządzania ryzykiem
8.3. Zarządzanie ryzykiem klinicznym
8 4. Zarządzanie ryzykiem w systemach zarządzania jakością
Rozdział 9. Optymalizacja i doskonalenie systemów zarządzania w ochronie
zdrowia
9.1. Filozofia Lean w ochronie zdrowia
9.1.1. Metodologia Lean Healthcare
9.1.2. Wdrażanie Lean Healthcare w ochronie zdrowia
9.1.3. Koncepcja łańcucha wartości w ochronie zdrowia
9.2. Wybrane narzędzia doskonalenia jakości w ochronie zdrowia
9.2.1. Mapowanie strumienia wartości
9.2.2. Metoda 5S
9.2.3. Ciągłe doskonalenie wg Kaizen
9.2.4. Mistake proofing
9.2.5. FMEA - analiza rodzajów i skutków błędów
9.2.6. Metoda czarnych punktów
9.2.7. RCA (Root Cause Analysies) - analiza przyczyn źródłowych
9.3. Six Sigma
9.4. Optymalizacja kosztów jakości
9.4.1. Zarządzanie kosztami jakości w placówce medycznej
9.4.2. Identyfikacja kosztów jakości
9.4.3. Ewidencja kosztów jakości
9.4.4. Pomiar, analiza i sprawozdawczość kosztów jakości
Rozdział 10. Akredytacje w ochronie zdrowia
10.1. Akredytacja ministra zdrowia wg standardów Centrum Monitorowania Jakości w
Ochronie Zdrowia
10.1.1. Geneza i zasady akredytacji w ochronie zdrowia
10.1.2. Standardy akredytacyjne wg CMJ
10.1.3. Program akredytacji szpitali
10.1.4. Program Akredytacji Podstawowej Opieki Zdrowotnej
10.1.5. Program akredytacji jednostek leczenia uzależnień
10.1.6. Program akredytacji podmiotów leczniczych wykonujących inwazyjne procedury
zabiegowe i operacyjne w trybie jednego dnia
10.1.7. Wdrażanie akredytacji ministra zdrowia w placówkach medycznych
10.2. Międzynarodowe akredytacje w ochronie zdrowia
10.2.1. Joint Commission International (JCI)
10.2.2. DNV International Accreditation Standard (DIAS)
10.2.3. American Accreditation Commission International (AACI)
10.2.4. Managing Infection Risk (MIR)
10.3. Zalety i wady akredytacji
Rozdział 11. Porównanie wymagań ISO 9001 i akredytacji CMJ
Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
180 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|