Dojrzałość organizacji zarządzanej projakościowo
We współczesnej gospodarce rośnie znaczenie jakości, coraz częściej uznawanej za
jedno ze źródeł przewagi konkurencyjnej.
Autor przedstawił: czynniki wpływające na kompleksowe zarządzanie jakością;
istotę projakościowego zarządzania; organizację jako system otwarty zorientowany na
otoczenie; dojrzałość jakościową organizacji i czynniki na nią wpływające;
zależności między projakościowym zarządzaniem poziomem dojrzałości a rozwojem
organizacji; praktykę projakościowego zarządzania na podstawie badań empirycznych.
Książka jest przeznaczona dla pracowników naukowych uczelni ekonomicznych oraz
obecnych i przyszłych przedsiębiorców i menedżerów. Może być również
wykorzystywana przez słuchaczy studiów doktoranckich i podyplomowych z takich dziedzin,
jak zarządzanie, towaroznawstwo, ekonomia, ligistyka.
Wprowadzenie
1. Organizacja jako system otwarty zorientowany na otoczenie
1.1. Pojęcie systemu
1.2. Systemowe ujęcie organizacji
1.3. Otoczenie organizacji - ogólna charakterystyka
1.4. Powinności organizacji względem grup interesariuszy i ich oczekiwania
1.5. Fundamentalne elementy składowe organizacji
1.5.1. Przywództwo
1.5.2. Polityka i strategia
1.5.3. Struktura organizacyjna
1.5.4. Zarządzanie zasobami
1.5.5. Kultura organizacyjna
1.5.6. Technologia
1.5.7. Sprawność operacyjna
1.5.8. Produkt - efekt końcowy stworzonego systemu
2. Systemowe zarządzanie jakością funkcjonowania organizacji
2.1. Ewolucja systemowego zarządzania jakością
2.2. Próba zdefiniowania pojęcia jakość obiektu
2.3. Podejście jakościowe do zarządzania organizacją
2.4. Istota i zasady projakościowego zarządzania organizacją
2.4.1. Próba zdefiniowania projakościowego zarządzania organizacją
2.4.2. Zasady i zalecenia w projakościowym zarządzaniu organizacją
2.5. Wybrane znormalizowane systemy zarządzania organizacją i ich integracja
2.5.1. System zarządzania jakością
2.5.2. System zarządzania środowiskowego
2.5.3. System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy
2.5.4. System zarządzania bezpieczeństwem informacji
2.5.5. Zintegrowany system zarządzania
3. Rozwój organizacji zarządzanej projakościowo
3.1. Pojęcie rozwoju organizacji
3.2. Projakościowe zarządzanie a zdolność rozwojowa organizacji
3.3. Trwały i zrównoważony rozwój organizacji efektem projakościowego zarządzania
3.3.1. Pojęcie, istota trwałego i zrównoważonego rozwoju organizacji
3.3.2. Funkcje projakościowego zarządzania w procesie kształtowania trwałego i zrównoważonego
rozwoju organizacji
3.3.3. Cechy trwałego i zrównoważonego rozwoju organizacji projakościowo zarządzanej
3.4. Społeczna odpowiedzialność organizacji projakościowo zarządzanej
4. Dojrzałość organizacji zarządzanej projakościowo
4.1. Pojęcie i istota dojrzałości organizacji
4.2. Dojrzałość jakościowa organizacji
4.2.1. Dojrzałość zarządczo-organizacyjna
4.2.2. Dojrzałość ekonomiczna
4.2.3. Dojrzałość techniczno-technologiczna
4.2.4. Dojrzałość społeczno-kulturowa
4.2.5. Dojrzałość ekologiczna
4.3. Kluczowe kompetencje dojrzałej jakościowo organizacji
4.3.1. Dojrzałość kapitału ludzkiego - fundament dojrzałości organizacji
4.3.2. Informacja i wiedza a dojrzałość organizacji projakościowo zarządzanej
4.3.3. Kreatywność - przedsiębiorczość - innowacyjność jako wyznaczniki
dojrzałości jakościowej organizacji
4.3.4. Dojrzałość procesowa jako wyznacznik dojrzałości jakościowej organizacji
4.4. Poziom dojrzałości jakościowej organizacji
5. Charakterystyka badanej branży
5.1. Branża kruszyw w Polsce
5.2. Funkcjonowanie organizacji wydobywczej
5.3. Kierunki rozwoju obszarów poeksploatacyjnych
6. Dojrzałość jakościowa organizacji i projakościowe zarządzanie w praktyce
jej funkcjonowania
6.1. Poziom dojrzałości jakościowej organizacji funkcjonujących w branży kruszyw
(badania ankietowe)
6.1.1. Cele organizacji zarządzanej projakościowo
6.1.2. Zasady projakościowego zarządzania organizacją
6.1.3. Instrumenty wykorzystywane w projakościowym zarządzaniu organizacją
6.1.4. Obszary znormalizowanych systemów zarządzania w projakościowym zarządzaniu
organizacją
6.1.5. Cechy organizacji zarządzanej projakościowo
6.2. Proces kształtowania dojrzałości organizacji projakościowo zarządzanej
6.3. Dojrzałość jakościowa organizacji - przykład empiryczny
6.3.1. Ogólna charakterystyka badanej organizacji
6.3.2. Zakładowa kontrola produkcji na przykładzie organizacji z branży kruszyw
6.3.3. Samoocena poziomu dojrzałości rozwiązań organizacyjnych warunkujących
przestrzeganie zasad projakościowego zarządzania
6.3.4. Samoocena poziomu zorientowania na trwałość i zrównoważenie rozwoju
organizacji
6.3.5. Samoocena poziomu współpracy organizacji z otoczeniem, w którym funkcjonuje
6.4. Symptomy doskonałości projakościowego zarządzania organizacją
Podsumowanie
Literatura
196 stron, Format: 23.8x16.2, oprawa kartonowa foliowana