wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

EFEKT KAMELEONA PSYCHOLOGIA NAŚLADOWNICTWA


KULESZA W.

wydawnictwo: SCHOLAR, 2016, wydanie I

cena netto: 49.60 Twoja cena  47,12 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Efekt kameleona

Psychologia naśladownictwa


Mówimy o papugowaniu, małpowaniu, imitowaniu zachowań, o tym, że dziecko jest kalką, kopią lub lustrzanym odbiciem rodzica. Ludzie naśladują swoje zachowania. Obserwujemy to zjawisko, patrząc na wiernych w trakcie ceremonii religijnych, dzieci na placu zabaw, żołnierzy podczas parady. Woody Allen nazwał tę hiperzdolność Leonarda Zeliga – głównego bohatera jego znakomitego filmu – efektem kameleona.

W tej książce Autor opisuje to jedno z kluczowych i fascynujących ludzkich zachowań. Zastanawia się, co nam to zachowanie daje. Pyta: Czy każdy jest społecznym kameleonem? Czy różnimy się skłonnościami do naśladowania? Czy da się „tego” nauczyć i do czegoś „to” wykorzystać? Czy naśladownictwo może być szkodliwe?

Książka ta przedstawia bardzo wszechstronny, wyczerpujący i analityczny przegląd psychologicznej literatury na temat naśladownictwa oraz jego wyznaczniko´w i konsekwencji. Jest to literatura bardzo współczesna, często dosłownie z ostatnich paru lat, zaś autor wykazuje się jej dogłębnym zrozumieniem i porusza się po niej z niezwykłą swobodą i erudycją. Książka pozwala czytelnikowi uzyskać pełną orientację we współczesnym stanie badań nad naśladownictwem i zbliżonymi zjawiskami.
prof. dr hab. Bogdan Wojciszke – fragment recenzji

Wojciech Kulesza (...) jest autorem ogromnej liczby badań, z których część opublikowana została w prestiżowych czasopismach. Można więc śmiało powiedzieć, że jest ekspertem w tej dziedzinie. Nikt w Polsce nie wie na ten temat tyle, co on. (...) I nie udałoby się znaleźć kogoś, kto jest lepszym niż Wojciech Kulesza znawcą tej tematyki. Książka zawiera przegląd potężnego materiału empirycznego. Liczba badań (...) jest imponująca. Staranność w wyszukiwaniu eksperymentów (...) budzi mój szacunek. Trudno wskazać w literaturze światowej podobną pozycję dotyczącą psychologicznej perspektywy mimikry.
prof. dr hab. Dariusz Doliński – fragmenty recenzji

Wojciech Kulesza jest wybitnym naukowcem i autorem kilku nowatorskich prac na temat wpływu naśladownictwa na ludzkie zachowanie i decyzje. Poczynione w ostatnich latach postępy w tej dziedzinie mają bez wątpienia związek z jego pracami. Drugą zaletą Wojciecha Kuleszy jest zainteresowanie badaniami terenowymi. Takie podejście w psychologii społecznej jest nadal zbyt rzadkie.
prof. Nicolas Gueguen

Wojciech Kulesza jest międzynarodowej klasy specjalistą w dziedzinie naśladownictwa i jednym z niewielu badaczy, którzy wnoszą do tej tematyki coś nowego. Jego badania odpowiadają na fundamentalne pytania o filary mimikry i sprytnie pokazują, jak mimikra sprawdza się w życiu. Wojciech nie „naśladuje” starszych badań nad naśladownictwem – twórczo je rozwija.
prof. Rick van Baaren

Prace Wojciecha Kuleszy na temat mimikry i naśladownictwa wzbogaciły naszą wiedzę na temat okoliczności, w których ludzie skutecznie tego rodzaju techniki stosują. Jego badania pokazują, że takie czynniki, jak świadomość tego, że jest się naśladowanym, atrakcyjność osoby naśladowanej znacząco wpływają na skutki mimikry. Bez jego prac w tym obszarze psychologii wiedzielibyśmy znacznie mniej o mimikrze i naśladownictwie.
prof. Scott Wiltermuth

Dr Kulesza, wykorzystując swą pokaźną wiedzę z zakresu mimikry, prowadzi fascynujące badania na temat relacji pomiędzy naśladownictwem, atrakcyjnością fizyczną i zachowaniami prospołecznymi.
prof. Tania Chartrand
twórczyni efektu kameleona


Wojciech Kulesza (ur. 1978) – doktor psychologii, pełni funkcję p.o. kierownika Katedry Psychologii Społecznej i Międzykulturowej na Uniwersytecie SWPS Wydział Zamiejscowy w Poznaniu. Autor wielu artykułów dotyczących efektu kameleona opublikowanych w polskich i międzynarodowych czasopismach. Stypendysta tygodnika Polityka. W latach 2012–2013 przebywał na Florida Atlantic University (USA). W latach 2010–2013 związany z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego


Wstęp
Podziękowania

Rozdział 1. Naśladownictwo w świecie zwierząt i ludzi. Zarys mimikry i podstawy efektu kameleona
1.1. Mimikra w perspektywie świata zwierząt
1.1.1. Psychologia uczenia się zwierząt
1.2. Wczesne koncepcje socjologiczne
1.3. Wczesne koncepcje psychologiczne
1.4. Psychologia społeczna
1.4.1. Naśladownictwo jako technika wpływu społecznego
1.4.2. Naśladowanie jako podstawa uczenia
1.5. Psychologia kliniczna
1.6. Psychologia rozwojowa
1.7. Synchronia interakcyjna, koordynacja interpersonalna  i dopasowanie zachowania (interactional synchrony, interpersonal coordination, behavioral matching)
1.8. Mimikra motoryczna (motor mimicry)
1.9. Naśladownictwo na poziomie emocji - zarażanie afektywne (mood contagion)
1.10. Mimikra emocjonalna
1.11. Naśladowanie mowy
1.12. Jednoczesne naśladownictwo mowy, zachowań, emocji - dynamiczna psychologia społeczna
1.13. Naśladownictwo na poziomie grup - teoria synchronizacji
Podsumowanie

Rozdział 2. Fundament efektu kameleona: badania Tani Chartrand i Johna Bargha
2.1. Eksperyment pierwszy
2.2. Eksperyment drugi
2.3. Eksperyment trzeci

Rozdział 3. Zmienne modyfikujące tendencje naśladowcze
3.1. Osobowość/cechy naśladowcy
3.1.1. Empatia
3.1.2. Obserwacyjna samokontrola
3.1.3. Narcyzm
3.1.4. Zależność od pola
3.1.5. Lęk społeczny
3.1.6. Style przywiązania
3.1.7. Orientacje społeczne
3.2. Stany naśladowcy
3.2.1. Tendencje afiliacyjne
3.2.2. Wykluczenie społeczne
3.2.3. Tendencje prospołeczne i antyspołeczne
3.2.4. Stany afektywne
3.3. Własności osoby naśladowanej
3.3.1. Atrakcyjność fizyczna
3.3.2. Atrakcyjność interpersonalna - początkowe nastawienie
3.3.3. Podobieństwo do naśladowcy
3.3.4. Podobieństwo na poziomie przynależności grupowej
Podsumowanie

Rozdział 4. Skutki naśladownictwa
4.1. Wzrost podatności na wpływ społeczny
4.1.1. Perswazja
4.1.2. Autorytet
4.2. Zmiany w postrzeganiu siebie
4.2.1. Spostrzeganie podobieństwa do innych ludzi
4.2.2. Aktywizacja ja współzależnego (i jego wpływ na stopień naśladowania)
4.2.3. Samoświadomość
4.3. Zmiany w postrzeganiu świata społecznego
4.3.1. Zmiany spostrzegania naśladowcy
4.3.2. Zmiana postrzegania grupy obcej
4.3.3. Wiara w sprawiedliwość świata
4.3.4. Spadek tendencji do obwiniania ofiar
4.3.5. Pozytywna ocena produktów
4.3.6. Wzrost sprzedaży
4.4. Wzrost prospołeczności
4.4.1. Pomaganie innym
4.4.2. Dzielenie się (intymnymi) informacjami z innymi
4.4.3. Zaufanie
4.4.4. Prospołeczne tendencje wyborcze
4.5. Wpływ mimikry na wzrost kreatywności naśladowanego
4.6. Obserwacja mimikry
4.7. Straty wynikające z naśladownictwa
4.7.1. Straty osoby nienaśladowanej
4.7.2. Straty osoby naśladowanej
4.7.3. Straty osoby naśladującej
Podsumowanie

Rozdział 5. Metodologia badań nad tendencjami do naśladowania
5.1. Co jest zachowaniem naśladowczym i kiedy ono występuje?
5.2. Co jest kopiowane - czyli jakie zachowania mają być prezentowane i mogą być naśladowane przez osobę badaną? Jak często należy prezentować dane zachowanie?
5.3. Jak długa ma być ekspozycja na zachowania, które może naśladować osoba badana?
5.4. Zmienne niezależne
5.4.1. Wyniki w testach: punkt wyjścia do porównania skłonności do naśladowania między osobami badanymi w zależności od wyników w teście
5.4.2. Warunek kontrolny
5.5. Zmienne zależne
5.5.1. Sposób kodowania i przeliczania tendencji naśladowczych
5.6. Jak czułą skalę projektować dla zmiennej zależnej oraz co może mierzyć kwestionariusz?

Rozdział 6. Metodologia badań, w których manipuluje się naśladownictwem
6.1. Warunek naśladownictwa
6.1.1. Naśladowanie zachowań
6.1.2. Naśladowanie ekspresji mimicznych
6.1.3. Naśladowanie mowy
6.1.4. Jak często i kiedy naśladować?
6.2. Warunek nienaśladowania
6.3. Kwestie temporalne - jak długo (nie) naśladować?
6.4. Warunek kontrolny naśladownictwa
6.4.1. Antynaśladowanie = warunek kontrolny?
6.5. Zmienna zależna
6.5.1. Co mierzyć?
6.5.2. Jak "dokładnie" mierzyć - jak czuła powinna być skala?

Rozdział 7. Refleksja nad niektórymi fundamentalnymi twierdzeniami
7.1. Spoiwo społeczne
7.2. Nieświadomość
7.3. Automatyzm

Rozdział 8. Pomysły badawcze
8.1. Badania nad fundamentami mimikry i efektu kameleona
8.1.1. Czy mimikra to spoiwo społeczne?
8.1.2. Badania nad świadomością efektu kameleona
8.1.3. Mimikra = podobieństwo?
8.2. Temporalne aspekty mimikry
8.2.1. Temporalne aspekty tendencji naśladowczych
8.2.2. Krótko- i długofalowe skutki mimikry
8.2.3. Zagadnienia temporalne a synchronizacja
8.3. Transfer na inne osoby: "rozlewanie się"/ekstrapolacja
8.3.1. Ekstrapolacja a tendencje naśladowcze
8.3.2. Ekstrapolacja a naśladowanie osoby badanej
8.3.3. Kiedy nie dochodzi do ekstrapolacji?
8.3.4. Ekstrapolacja w badaniach nad synchronizacją
8.4. Im więcej, tym więcej?
8.4.1. Im więcej torowania różnych cech/perspektyw postrzegania świata społecznego, tym więcej naśladowania?
8.4.2. Im więcej naśladowania, tym więcej uległości?
8.5. Badania udoskonalające metodologię
8.5.1. Jak sposób przeliczania tendencji naśladowczych zmienia rozkład wyników?
8.5.2. Tworzenie rozbudowanych pętli badawczych: naśladowanie zmienia cechę za nie odpowiedzialną; cecha zwiększa tendencje naśladowcze
8.5.3. Zmiana w zakresie zmiennych zależnych
8.5.4. Jakie zachowanie jest naśladowaniem, a jakie nie?
8.5.5. Nowe metody badawcze
8.5.5.1. Awatary i problemy związane
z ich wykorzystaniem
8.5.5.2. Naśladowanie bez wykorzystania awatara - naśladowanie zachowań
8.5.5.3. Naśladowanie bez wykorzystania awatara - naśladowanie emocji
8.6. Wpływ mimikry na obserwatora
8.7. Nowy trend badawczy: naśladowanie wyobrażenia

Literatura cytowana
Wykaz rycin i tabel
Indeks osób


310 stron, Format: 14.5x21.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022