|
EFEKT KAMELEONA PSYCHOLOGIA NAŚLADOWNICTWA
KULESZA W. wydawnictwo: SCHOLAR, 2016, wydanie Icena netto: 49.60 Twoja cena 47,12 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Efekt kameleona
Psychologia naśladownictwa
Mówimy o papugowaniu, małpowaniu, imitowaniu zachowań, o tym, że dziecko jest
kalką, kopią lub lustrzanym odbiciem rodzica. Ludzie naśladują swoje zachowania.
Obserwujemy to zjawisko, patrząc na wiernych w trakcie ceremonii religijnych, dzieci na
placu zabaw, żołnierzy podczas parady. Woody Allen nazwał tę hiperzdolność Leonarda
Zeliga – głównego bohatera jego znakomitego filmu – efektem kameleona.
W tej książce Autor opisuje to jedno z kluczowych i fascynujących ludzkich
zachowań. Zastanawia się, co nam to zachowanie daje. Pyta: Czy każdy jest społecznym
kameleonem? Czy różnimy się skłonnościami do naśladowania? Czy da się „tego”
nauczyć i do czegoś „to” wykorzystać? Czy naśladownictwo może być szkodliwe?
Książka ta przedstawia bardzo wszechstronny,
wyczerpujący i analityczny przegląd psychologicznej literatury na temat naśladownictwa
oraz jego wyznaczniko´w i konsekwencji. Jest to literatura bardzo współczesna, często
dosłownie z ostatnich paru lat, zaś autor wykazuje się jej dogłębnym zrozumieniem i
porusza się po niej z niezwykłą swobodą i erudycją. Książka pozwala czytelnikowi
uzyskać pełną orientację we współczesnym stanie badań nad naśladownictwem i
zbliżonymi zjawiskami.
prof. dr hab. Bogdan Wojciszke – fragment recenzji
Wojciech Kulesza (...) jest autorem ogromnej liczby badań,
z których część opublikowana została w prestiżowych czasopismach. Można więc
śmiało powiedzieć, że jest ekspertem w tej dziedzinie. Nikt w Polsce nie wie na ten
temat tyle, co on. (...) I nie udałoby się znaleźć kogoś, kto jest lepszym niż
Wojciech Kulesza znawcą tej tematyki. Książka zawiera przegląd potężnego materiału
empirycznego. Liczba badań (...) jest imponująca. Staranność w wyszukiwaniu
eksperymentów (...) budzi mój szacunek. Trudno wskazać w literaturze światowej
podobną pozycję dotyczącą psychologicznej perspektywy mimikry.
prof. dr hab. Dariusz Doliński – fragmenty recenzji
Wojciech Kulesza jest wybitnym naukowcem i autorem kilku nowatorskich prac na
temat wpływu naśladownictwa na ludzkie zachowanie i decyzje. Poczynione w ostatnich
latach postępy w tej dziedzinie mają bez wątpienia związek z jego pracami. Drugą
zaletą Wojciecha Kuleszy jest zainteresowanie badaniami terenowymi. Takie podejście w
psychologii społecznej jest nadal zbyt rzadkie.
prof. Nicolas Gueguen
Wojciech Kulesza jest międzynarodowej klasy specjalistą w dziedzinie
naśladownictwa i jednym z niewielu badaczy, którzy wnoszą do tej tematyki coś nowego.
Jego badania odpowiadają na fundamentalne pytania o filary mimikry i sprytnie pokazują,
jak mimikra sprawdza się w życiu. Wojciech nie „naśladuje” starszych badań nad
naśladownictwem – twórczo je rozwija.
prof. Rick van Baaren
Prace Wojciecha Kuleszy na temat mimikry i naśladownictwa wzbogaciły naszą
wiedzę na temat okoliczności, w których ludzie skutecznie tego rodzaju techniki stosują.
Jego badania pokazują, że takie czynniki, jak świadomość tego, że jest się
naśladowanym, atrakcyjność osoby naśladowanej znacząco wpływają na skutki mimikry.
Bez jego prac w tym obszarze psychologii wiedzielibyśmy znacznie mniej o mimikrze i
naśladownictwie.
prof. Scott Wiltermuth
Dr Kulesza, wykorzystując swą pokaźną wiedzę z zakresu mimikry, prowadzi
fascynujące badania na temat relacji pomiędzy naśladownictwem, atrakcyjnością
fizyczną i zachowaniami prospołecznymi.
prof. Tania Chartrand
twórczyni efektu kameleona
Wojciech Kulesza (ur. 1978) – doktor psychologii, pełni funkcję
p.o. kierownika Katedry Psychologii Społecznej i Międzykulturowej na Uniwersytecie SWPS
Wydział Zamiejscowy w Poznaniu. Autor wielu artykułów dotyczących efektu kameleona
opublikowanych w polskich i międzynarodowych czasopismach. Stypendysta tygodnika
Polityka. W latach 2012–2013 przebywał na Florida Atlantic University (USA). W latach
2010–2013 związany z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Wstęp
Podziękowania
Rozdział 1. Naśladownictwo w świecie zwierząt i ludzi. Zarys mimikry i
podstawy efektu kameleona
1.1. Mimikra w perspektywie świata zwierząt
1.1.1. Psychologia uczenia się zwierząt
1.2. Wczesne koncepcje socjologiczne
1.3. Wczesne koncepcje psychologiczne
1.4. Psychologia społeczna
1.4.1. Naśladownictwo jako technika wpływu społecznego
1.4.2. Naśladowanie jako podstawa uczenia
1.5. Psychologia kliniczna
1.6. Psychologia rozwojowa
1.7. Synchronia interakcyjna, koordynacja interpersonalna i dopasowanie zachowania
(interactional synchrony, interpersonal coordination, behavioral matching)
1.8. Mimikra motoryczna (motor mimicry)
1.9. Naśladownictwo na poziomie emocji - zarażanie afektywne (mood contagion)
1.10. Mimikra emocjonalna
1.11. Naśladowanie mowy
1.12. Jednoczesne naśladownictwo mowy, zachowań, emocji - dynamiczna psychologia
społeczna
1.13. Naśladownictwo na poziomie grup - teoria synchronizacji
Podsumowanie
Rozdział 2. Fundament efektu kameleona: badania Tani Chartrand i Johna Bargha
2.1. Eksperyment pierwszy
2.2. Eksperyment drugi
2.3. Eksperyment trzeci
Rozdział 3. Zmienne modyfikujące tendencje naśladowcze
3.1. Osobowość/cechy naśladowcy
3.1.1. Empatia
3.1.2. Obserwacyjna samokontrola
3.1.3. Narcyzm
3.1.4. Zależność od pola
3.1.5. Lęk społeczny
3.1.6. Style przywiązania
3.1.7. Orientacje społeczne
3.2. Stany naśladowcy
3.2.1. Tendencje afiliacyjne
3.2.2. Wykluczenie społeczne
3.2.3. Tendencje prospołeczne i antyspołeczne
3.2.4. Stany afektywne
3.3. Własności osoby naśladowanej
3.3.1. Atrakcyjność fizyczna
3.3.2. Atrakcyjność interpersonalna - początkowe nastawienie
3.3.3. Podobieństwo do naśladowcy
3.3.4. Podobieństwo na poziomie przynależności grupowej
Podsumowanie
Rozdział 4. Skutki naśladownictwa
4.1. Wzrost podatności na wpływ społeczny
4.1.1. Perswazja
4.1.2. Autorytet
4.2. Zmiany w postrzeganiu siebie
4.2.1. Spostrzeganie podobieństwa do innych ludzi
4.2.2. Aktywizacja ja współzależnego (i jego wpływ na stopień naśladowania)
4.2.3. Samoświadomość
4.3. Zmiany w postrzeganiu świata społecznego
4.3.1. Zmiany spostrzegania naśladowcy
4.3.2. Zmiana postrzegania grupy obcej
4.3.3. Wiara w sprawiedliwość świata
4.3.4. Spadek tendencji do obwiniania ofiar
4.3.5. Pozytywna ocena produktów
4.3.6. Wzrost sprzedaży
4.4. Wzrost prospołeczności
4.4.1. Pomaganie innym
4.4.2. Dzielenie się (intymnymi) informacjami z innymi
4.4.3. Zaufanie
4.4.4. Prospołeczne tendencje wyborcze
4.5. Wpływ mimikry na wzrost kreatywności naśladowanego
4.6. Obserwacja mimikry
4.7. Straty wynikające z naśladownictwa
4.7.1. Straty osoby nienaśladowanej
4.7.2. Straty osoby naśladowanej
4.7.3. Straty osoby naśladującej
Podsumowanie
Rozdział 5. Metodologia badań nad tendencjami do naśladowania
5.1. Co jest zachowaniem naśladowczym i kiedy ono występuje?
5.2. Co jest kopiowane - czyli jakie zachowania mają być prezentowane i mogą być
naśladowane przez osobę badaną? Jak często należy prezentować dane zachowanie?
5.3. Jak długa ma być ekspozycja na zachowania, które może naśladować osoba badana?
5.4. Zmienne niezależne
5.4.1. Wyniki w testach: punkt wyjścia do porównania skłonności do naśladowania
między osobami badanymi w zależności od wyników w teście
5.4.2. Warunek kontrolny
5.5. Zmienne zależne
5.5.1. Sposób kodowania i przeliczania tendencji naśladowczych
5.6. Jak czułą skalę projektować dla zmiennej zależnej oraz co może mierzyć
kwestionariusz?
Rozdział 6. Metodologia badań, w których manipuluje się naśladownictwem
6.1. Warunek naśladownictwa
6.1.1. Naśladowanie zachowań
6.1.2. Naśladowanie ekspresji mimicznych
6.1.3. Naśladowanie mowy
6.1.4. Jak często i kiedy naśladować?
6.2. Warunek nienaśladowania
6.3. Kwestie temporalne - jak długo (nie) naśladować?
6.4. Warunek kontrolny naśladownictwa
6.4.1. Antynaśladowanie = warunek kontrolny?
6.5. Zmienna zależna
6.5.1. Co mierzyć?
6.5.2. Jak "dokładnie" mierzyć - jak czuła powinna być skala?
Rozdział 7. Refleksja nad niektórymi fundamentalnymi twierdzeniami
7.1. Spoiwo społeczne
7.2. Nieświadomość
7.3. Automatyzm
Rozdział 8. Pomysły badawcze
8.1. Badania nad fundamentami mimikry i efektu kameleona
8.1.1. Czy mimikra to spoiwo społeczne?
8.1.2. Badania nad świadomością efektu kameleona
8.1.3. Mimikra = podobieństwo?
8.2. Temporalne aspekty mimikry
8.2.1. Temporalne aspekty tendencji naśladowczych
8.2.2. Krótko- i długofalowe skutki mimikry
8.2.3. Zagadnienia temporalne a synchronizacja
8.3. Transfer na inne osoby: "rozlewanie się"/ekstrapolacja
8.3.1. Ekstrapolacja a tendencje naśladowcze
8.3.2. Ekstrapolacja a naśladowanie osoby badanej
8.3.3. Kiedy nie dochodzi do ekstrapolacji?
8.3.4. Ekstrapolacja w badaniach nad synchronizacją
8.4. Im więcej, tym więcej?
8.4.1. Im więcej torowania różnych cech/perspektyw postrzegania świata społecznego,
tym więcej naśladowania?
8.4.2. Im więcej naśladowania, tym więcej uległości?
8.5. Badania udoskonalające metodologię
8.5.1. Jak sposób przeliczania tendencji naśladowczych zmienia rozkład wyników?
8.5.2. Tworzenie rozbudowanych pętli badawczych: naśladowanie zmienia cechę za nie
odpowiedzialną; cecha zwiększa tendencje naśladowcze
8.5.3. Zmiana w zakresie zmiennych zależnych
8.5.4. Jakie zachowanie jest naśladowaniem, a jakie nie?
8.5.5. Nowe metody badawcze
8.5.5.1. Awatary i problemy związane
z ich wykorzystaniem
8.5.5.2. Naśladowanie bez wykorzystania awatara - naśladowanie zachowań
8.5.5.3. Naśladowanie bez wykorzystania awatara - naśladowanie emocji
8.6. Wpływ mimikry na obserwatora
8.7. Nowy trend badawczy: naśladowanie wyobrażenia
Literatura cytowana
Wykaz rycin i tabel
Indeks osób
310 stron, Format: 14.5x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|