wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

ARCHIWISTYKA CYFROWA I NAUKI POMOCNICZE HISTORII W EDUKACJI ARCHIWALNEJ PROBLEMY DYDAKTYKI ARCHIWISTYKI


KULECKA A. RED.

wydawnictwo: WYD UW, 2016, wydanie I

cena netto: 39.39 Twoja cena  37,42 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej

Problemy dydaktyki archiwistyki


Publikacja stanowi zbiór studiów poświęconych m.in. kształceniu kompetencji archiwistów w kontekście potrzeb i funkcji społecznych archiwów, nowym trendom w edukacji i ich zastosowaniom w dydaktyce archiwistyki, kształceniu „archiwistów cyfrowych”, a także roli i programom nauk pomocniczych historii w kształceniu archiwistów.

Powstanie nowego nośnika i nowych technologii umożliwiających zapis i gromadzenie informacji w formie cyfrowej pozwala postawić pytanie: czy możliwe jest wyodrębnienie nowego nurtu refleksji określonego mianem archiwistyki cyfrowej?

Wiążą się z nim dalsze problemy:

• Czy nowy nośnik wymaga rewizji dotychczasowych teorii archiwalnych, np.. Pojęć podstawowych, takich jak zespół, czy też powinny one pozostać niezmienione?
• Czy tego typu zapisy wymagają wypracowania nowej sieci pojęć?
• Czy w dobie nieograniczonej multiplikacji zapisu można wiązać go z miejscem powstania i stosować zasadę pertynencji archiwalnej?
• Jak nowy nośnik i technologie wpływają na granice zespołu i jego strukturę?
• Jakie metody mogą służyć badaniom autentyczności i wiarygodności zapisu, co wpływa na jego integralność?
• Czy nadal niezbędne jest wartościowanie i selekcja dokumentacji?
• Po jakim czasie należy ją prowadzić?
• Jak powinny zostać zorganizowane systemy zarządzania dokumentacją?
• Czy możliwe jest stosowanie w tym zakresie standardów międzynarodowych, takich jak Moreq?

Pojawiają się też kluczowe pytania z zakresu dydaktyki:

• Czy kształcenie w tym zakresie powinno zostać wyodrębnione, czy – przeciwnie – połączone z archiwistyką klasyczną?
• Jaki kształt powinny przybrać programy, treści, metody, jakie pomoce dydaktyczne należy tworzyć i jaką rolę powinny pełnić w procesie kształcenia?

Pytań będzie zapewne przybywać w miarę nowych doświadczeń, rozwoju technologii i nowych funkcji społecznych. Będą one otwierać nowe kierunki badawcze.

W rozważaniach zawartych w niniejszym zbiorze studiów podjęto próbę odpowiedzi na wiele z powyższych kwestii. Nie wyznaczają one jednak kresu refleksji w tej dziedzinie wiedzy, wręcz przeciwnie – nowe doświadczenia wymagać będą budowania nowych modeli teoretycznych i poszukiwania coraz bardziej efektywnych systemów zarządzania dokumentacją i gromadzoną informacją.


Alicja Kulecka
Kształcenie kompetencji archiwistów w kontekście potrzeb i funkcji społecznych archiwów

Archiwistyka cyfrowa

Anna Sobczak
Nowe trendy w edukacji i możliwość ich zastosowania w nauczaniu archiwistyki

Dorota Drzewiecka
O potrzebie kształcenia "archiwistów cyfrowych"

Marek Konstankiewicz
Kompetencje w zakresie prawnych aspektów ochrony własności intelektualnej i dóbr osobistych w cyfrowym warsztacie archiwisty

Goran Samuelsson
Teaching digital archive science at Mid Sweden University

Magdalena Biniaś-Szkopek
Pierwszy polski internetowy program do nauki paleografii łacińskiej. IND - In nomine Domini... (garść refleksji)

Alicja Kulecka
Cyfrowe Archiwum Dydaktyczne: ZoSIA w Instytucie Historycznym UW

Nauki pomocnicze historii

Tomasz Matuszak
Rola i znaczenie podręczników do nauk pomocniczych historii w procesie kształcenia archiwistów

Magdalena Biniaś-Szkopek
Dyplomatyka jako NPH w nauczaniu archiwalnym - wczoraj i dziś

Marcin Hlebionek
Nauki pomocnicze historii w programie kierunku studiów archiwistyka i zarządzanie dokumentacją na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu

Magdalena Heruday-Kiełczewska
Wykorzystanie geografii historycznej i historii kartografii w nauczaniu archiwalnym

Alicja Kulecka
Teoria wartościowania dokumentacji a nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku

Summaries


158 stron, Format: 16.4x23.4, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022