|
ARCHIWISTYKA CYFROWA I NAUKI POMOCNICZE HISTORII W EDUKACJI ARCHIWALNEJ PROBLEMY DYDAKTYKI ARCHIWISTYKI
KULECKA A. RED. wydawnictwo: WYD UW, 2016, wydanie Icena netto: 39.39 Twoja cena 37,42 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej
Problemy dydaktyki archiwistyki
Publikacja stanowi zbiór studiów poświęconych m.in. kształceniu kompetencji
archiwistów w kontekście potrzeb i funkcji społecznych archiwów, nowym trendom w
edukacji i ich zastosowaniom w dydaktyce archiwistyki, kształceniu „archiwistów
cyfrowych”, a także roli i programom nauk pomocniczych historii w kształceniu
archiwistów.
Powstanie nowego nośnika i nowych technologii umożliwiających zapis i gromadzenie
informacji w formie cyfrowej pozwala postawić pytanie: czy możliwe jest wyodrębnienie
nowego nurtu refleksji określonego mianem archiwistyki cyfrowej?
Wiążą się z nim dalsze problemy:
• Czy nowy nośnik wymaga rewizji dotychczasowych teorii archiwalnych, np.. Pojęć
podstawowych, takich jak zespół, czy też powinny one pozostać niezmienione?
• Czy tego typu zapisy wymagają wypracowania nowej sieci pojęć?
• Czy w dobie nieograniczonej multiplikacji zapisu można wiązać go z miejscem
powstania i stosować zasadę pertynencji archiwalnej?
• Jak nowy nośnik i technologie wpływają na granice zespołu i jego strukturę?
• Jakie metody mogą służyć badaniom autentyczności i wiarygodności zapisu, co
wpływa na jego integralność?
• Czy nadal niezbędne jest wartościowanie i selekcja dokumentacji?
• Po jakim czasie należy ją prowadzić?
• Jak powinny zostać zorganizowane systemy zarządzania dokumentacją?
• Czy możliwe jest stosowanie w tym zakresie standardów międzynarodowych, takich jak
Moreq?
Pojawiają się też kluczowe pytania z zakresu dydaktyki:
• Czy kształcenie w tym zakresie powinno zostać wyodrębnione, czy – przeciwnie
– połączone z archiwistyką klasyczną?
• Jaki kształt powinny przybrać programy, treści, metody, jakie pomoce dydaktyczne
należy tworzyć i jaką rolę powinny pełnić w procesie kształcenia?
Pytań będzie zapewne przybywać w miarę nowych doświadczeń, rozwoju technologii i
nowych funkcji społecznych. Będą one otwierać nowe kierunki badawcze.
W rozważaniach zawartych w niniejszym zbiorze studiów podjęto próbę odpowiedzi na
wiele z powyższych kwestii. Nie wyznaczają one jednak kresu refleksji w tej dziedzinie
wiedzy, wręcz przeciwnie – nowe doświadczenia wymagać będą budowania nowych modeli
teoretycznych i poszukiwania coraz bardziej efektywnych systemów zarządzania
dokumentacją i gromadzoną informacją.
Alicja Kulecka
Kształcenie kompetencji archiwistów w kontekście potrzeb i funkcji społecznych archiwów
Archiwistyka cyfrowa
Anna Sobczak
Nowe trendy w edukacji i możliwość ich zastosowania w nauczaniu archiwistyki
Dorota Drzewiecka
O potrzebie kształcenia "archiwistów cyfrowych"
Marek Konstankiewicz
Kompetencje w zakresie prawnych aspektów ochrony własności intelektualnej i dóbr
osobistych w cyfrowym warsztacie archiwisty
Goran Samuelsson
Teaching digital archive science at Mid Sweden University
Magdalena Biniaś-Szkopek
Pierwszy polski internetowy program do nauki paleografii łacińskiej. IND - In nomine
Domini... (garść refleksji)
Alicja Kulecka
Cyfrowe Archiwum Dydaktyczne: ZoSIA w Instytucie Historycznym UW
Nauki pomocnicze historii
Tomasz Matuszak
Rola i znaczenie podręczników do nauk pomocniczych historii w procesie kształcenia
archiwistów
Magdalena Biniaś-Szkopek
Dyplomatyka jako NPH w nauczaniu archiwalnym - wczoraj i dziś
Marcin Hlebionek
Nauki pomocnicze historii w programie kierunku studiów archiwistyka i zarządzanie
dokumentacją na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
Magdalena Heruday-Kiełczewska
Wykorzystanie geografii historycznej i historii kartografii w nauczaniu archiwalnym
Alicja Kulecka
Teoria wartościowania dokumentacji a nauki pomocnicze historii XIX i XX wieku
Summaries
158 stron, Format: 16.4x23.4, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|