Marketing przyszłości
Od ujęcia tradycyjnego do nowoczesnego
W warunkach współczesnych przemian zachodzących w gospodarce światowej i
gospodarkach narodowych, należy bardzo wnikliwie analizować mechanizmy kształtujące
zachowania konsumentów i prowadzić profesjonalne, nowoczesne działania marketingowe.
Celem naukowo-badawczym niniejszej monografii jest przybliżenie odbiorcom
problematyki marketingu, wskazanie kierunków jego rozwoju i specyfiki marketingu przyszłości.
Założeniem rozważań jest zbadanie, jak przeobraża się marketing w kontekście współczesnych
uwarunkowań, jakie są klasyczne i nowoczesne działania i instrumenty marketingowe, jak
zachowują się współcześni konsumenci oraz jakie są kierunki rozwoju marketingu.
Autorzy przedstawiają:
istotę i przeobrażenia zachodzące w marketingu w kontekście krajowym i
międzynarodowym,
podstawowe problemy badawcze, odnoszące się do tradycyjnych i nowoczesnych
działań marketingowych,
kierunki rozwoju marketingu.
Monografia jest kierowana do studentów i nauczycieli akademickich kierunków
ekonomicznych jako pomoc do przedmiotów: podstawy marketingu, zarządzanie marketingowe,
a także jako lektura uzupełniająca z przedmiotów: marketing usług, zachowania nabywców.
Może być przydatna również słuchaczom studiów podyplomowych i doktoranckich,
związanych z marketingiem i zarządzaniem, jak również praktykom, śledzącym nowe
trendy w marketingu.
Zespół autorski tworzą pracownicy Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług
Uniwersytetu Szczecińskiego, głównie Katedry Marketingu Usług.
Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA. Koncepcja marketingu
Rozdział 1. Marketing w XXI wieku (Grażyna Rosa)
1.1. Definicje marketingu i objaśnienie pojęć
1.1.1. Marketing jako koncepcja (sposób myślenia, filozofia)
1.1.2. Marketing jako proces
1.1.3. Marketing jako system
1.2. Ujęcie tradycyjne problematyki marketingu
1.3. Nowoczesne ujęcie problematyki marketingu
Zagadnienia problemowe
Rozdział 2. Zarządzanie marketingowe (Izabela Ostrowska)
2.1. Definicja zarządzania marketingowego i objaśnienie pojęć
2.2. Ujęcie tradycyjne
2.3. Ujęcie nowoczesne
2.3.1. Zarządzanie wizerunkiem firmy
2.3.2. Zarządzanie marką
2.3.3. Zarządzanie wieloma różnymi markami
2.3.4. Zarządzanie marką rodzinną
2.3.5. Zarządzanie marką własną pośrednika
Zagadnienia problemowe
Rozdział 3. Strategie marketingowe przedsiębiorstw (Józef Perenc)
3.1. Definicje strategii marketingowych i objaśnienie pojęć
3.2. Zasady wyboru oraz rodzaje strategii marketingowych
3.3. Projektowanie strategii marketingowych
3.4. Odmiany strategii marketingowych oraz ryzyko ich wdrażania
Zagadnienia problemowe
CZĘŚĆ DRUGA. Marketing - ujęcie tradycyjne i nowoczesne
Rozdział 4. Analiza trendów w otoczeniu marketingowym (Monika
Wojtkiewicz)
4.1. Definicja otoczenia marketingowego w ujęciu mikro- i makroekonomicznym i
objaśnienie pojęć
4.2. Ujęcie tradycyjne metod analizy otoczenia marketingowego
4.3. Ujęcie nowoczesne analizy trendów w strategii marketingowej
Zagadnienia problemowe
Rozdział 5. Badania marketingowe - źródło informacji o rynku (Leszek
Gracz)
5.1. Definicje badań marketingowych i objaśnienie pojęć
5.2. Ujęcie tradycyjne
5.2.1. Obszary badań marketingowych
5.2.2. Proces badania marketingowego
5.2.3. Kwestionariusz
5.2.4. Ankieta
5.2.5. Wywiad
5.2.6. Obserwacja
5.2.7. Eksperyment
5.3. Ujęcie nowoczesne
5.3.1. Współcześnie stosowane metody badań ilościowych
5.3.2. Ankiety natychmiastowe
5.3.3. Tajemniczy klient
5.3.4. Neuromarketing i badania mózgu
Zagadnienia problemowe
Rozdział 6. Segmentacja rynku i pozycjonowanie (Urszula
Chrąchol-Barczyk)
6.1. Definicja segmentacji rynku i objaśnienie pojęć
6.2. Ujęcie tradycyjne
6.3. Ujęcie nowoczesne
Zagadnienia problemowe
Rozdział 7. Zachowania konsumentów na rynku (Grażyna Rosa)
7.1. Definicja zachowań konsumentów i objaśnienie pojęć
7.2. Zachowania konsumentów indywidualnych w ujęciu tradycyjnym
7.3. Zachowania nabywców instytucjonalnych w ujęciu tradycyjnym
7.4. Zachowania nabywcze współczesnych konsumentów - ujęcie nowoczesne
7.4.1. Konsumenci indywidualni
7.4.2. Konsumenci instytucjonalni
Zagadnienia problemowe
Rozdział 8. Projektowanie i zarządzanie produktem (Leszek Gracz)
8.1. Definicje produktu i objaśnienie pojęć
8.2. Ujęcie tradycyjne
8.2.1. Funkcje produktu
8.2.2. Struktura warstwowa produktu
8.2.3. Klasyfikacja produktów
8.2.4. Opakowanie produktu
8.2.5. Marka produktu
8.2.6. Asortyment
8.2.7. Teoria cyklu życia produktu
8.2.8. Nowy produkt
8.3. Ujęcie nowoczesne
8.3.1. Zróżnicowanie podejścia marketingowego do różnych typów produktów
8.3.2. Design (wzornictwo)
8.3.3. Rozwój marki kombinowanej
8.3.4. Tendencja do poszerzania i spłycania asortymentu
8.3.5. Usługi i dobra materialne w ofercie przedsiębiorstw
Zagadnienia problemowe
Rozdział 9. Projektowanie i zarządzanie cenami (Kamila Peszko)
9.1. Definicje ceny i objaśnienie pojęć
9.2. Cena w ujęciu tradycyjnym
9.2.1. Ustalenie wielkości popytu
9.2.2. Cel przedsiębiorstwa a strategia działania
9.2.3. Szacowanie kosztów
9.2.4. Porównywanie ofert konkurentów
9.2.5. Metody ustalenia cen
9.2.6. Wybór ceny końcowej
9.2.7. Różnicowanie i dostosowywanie cen
9.3. Ujęcie nowoczesne
Zagadnienia problemowe
Rozdział 10. Projektowanie i zarządzanie kanałami dystrybucji (Urszula
Chrąchol-Barczyk)
10.1. Definicja projektowania i zarządzania kanałami dystrybucji i objaśnienie pojęć
10.2. Ujęcie tradycyjne projektowania i zarządzania kanałami dystrybucji
10.3. Ujęcie nowoczesne projektowania i zarządzania kanałami dystrybucji
Zagadnienia problemowe
Rozdział 11. Projektowanie i zarządzanie zintegrowaną komunikacją
marketingową (Kamila Peszko)
11.1. Definicje komunikacji marketingowej i objaśnienie pojęć
11.1.1. Definicja komunikacji marketingowej
11.1.2. Cele i funkcje działań komunikacji marketingowej
11.1.3. Proces komunikacji
11.1.4. Metody ustalania budżetu komunikacji marketingowej
11.2. Komunikacja marketingowa w ujęciu tradycyjnym
11.2.1. Promocja mix
11.2.2. Komunikacja nieformalna
11.3. Narzędzia promocji w ujęciu nowoczesnym
Zagadnienia problemowe
Rozdział 12. Całościowy program marketingowy (Anna Szwajlik)
12.1. Definicje programu marketingowego i objaśnienie pojęć
12.2. Struktura i charakterystyka planu marketingowego
12.3. Organizacja i wdrożenie planu marketingowego w przedsiębiorstwie
Zagadnienia problemowe
CZĘŚĆ TRZECIA. Kierunki rozwoju marketingu
Rozdział 13. Zarządzanie relacjami z klientem (Izabela Ostrowska)
13.1. Definicja zarządzania relacjami z klientem i objaśnienie pojęć
13.2. Ujęcie tradycyjne
13.3. Ujęcie nowoczesne
Zagadnienia problemowe
Rozdział 14. Marketing internetowy (Leszek Gracz)
14.1. Definicje marketingu internetowego i objaśnienie pojęć
14.2. Ujęcie tradycyjne
14.2.1. Specyfika i zastosowanie marketingu internetowego
14.2.2. Elementy klasycznego marketingu mix w marketingu internetowym
14.2.3. Produkt jako instrument marketingu internetowego
14.2.4. Cena jako instrument marketingu internetowego
14.2.5. Dystrybucja jako instrument marketingu internetowego
14.2.6. Promocja w Internecie
14.3. Ujęcie nowoczesne
14.3.1. Obszary działania marketingowego w Internecie
14.3.2. Własna strona WWW
14.3.3. Sprzedaż w Internecie
14.3.4. Badania marketingowe w Internecie
14.3.5. Internetowa reklama typu display na stronach WWW i internetowa reklama wideo
14.3.6. Reklama w wyszukiwarkach
14.3.7. Ogłoszenia online (anonse, yellow pages i lokalizatory)
14.3.8. E-mail marketing
14.3.9. Sieci społecznościowe
14.3.10. Marketing mobilny
Zagadnienia problemowe
Rozdział 15. Koncepcja marketingu zrównoważonego (Izabela Ostrowska)
15.1. Definicja marketingu zrównoważonego i objaśnienie pojęć
15.2. Ujęcie tradycyjne marketingu zrównoważonego
15.2.1. Zrównoważona produkcja i produkt
15.2.2. Zrównoważona promocja
15.2.3. Zrównoważony sposób dystrybucji
15.2.4. Zrównoważone kształtowanie ceny
15.3. Ujęcie nowoczesne - nowe trendy w marketingu zrównoważonym
Zagadnienia problemowe
Bibliografia
Indeks
334 strony, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka