|
KRYTYKA ETYKA SACRUM W KIERUNKU AKSJOLOGICZNEJ KRYTYKI ARTYSTYCZNEJ
WINNICKA-GBUREK J. wydawnictwo: KATEDRA, 2015, wydanie Icena netto: 44.99 Twoja cena 42,74 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Krytyka - etyka - sacrum
W kierunku aksjologicznej krytyki artystycznej
„Książkę tę czyta się z przyjemnością. Autorka – co
nie jest częste – stara się łączyć refleksje filozoficzne z doświadczeniem. Nie
unika własnego zdania. W tym sensie jest to praca odważna. Odważna jest również
dlatego, że porusza temat, który nie jest chętnie poruszany przez współczesnych
filozofów w Polsce, a mianowicie temat doświadczenia sacrum w sztuce. Temat ten stał
się tematem historii sztuki, a nie współczesnej krytyki sztuki. Jakby był nieaktualny,
jakby nas już nie dotyczył. Jakby się przeżył. Tymczasem, jak wskazuje autorka, jest
to ciągle obecne doświadczenie ludzkie, które domaga się filozoficznej uwagi, a także
uwagi krytyki sztuki, ponieważ krytyka sztuki to w przekonaniu Joanny Winnickiej-Gburek
filozofia kultury”.
prof. Zofia Rosińska
Joanna Winnicka-Gburek – pracuje jako adiunkt w Zakładzie Edukacji
Kulturalnej na Uniwersytecie Śląskim. Autorka licznych publikacji z zakresu estetyki,
krytyki artystycznej i filozofii kultury. Zainteresowania badawcze autorki koncentrują
się głównie na związkach współczesnej estetyki i etyki. Stale współpracuje z
pismem „Estetyka i Krytyka”. Należy do Polskiego Towarzystwa Estetycznego.
WSTĘP
SACRUM
Święte obrazy i dzieła sztuki
Religia sztuki. Gdy rządy sprawowała siła wyobraźni
Istotowe i funkcjonalne rozumienie religii
Elementy parareligijne w sztuce współczesnej
Nowoczesne obrazy o dwojakim obliczu
Osobliwe obrazy religii w sztuce
Polskość jako sytuacja
Miejsce sacrum w kulturze
"Kryzysy reprezentacji"
Możliwość pojawienia się sacrum w obrazie
Krzyż jako "reprezentacja" sacrum i najważniejszy symbo chrześcijaństwa
Kryzys myślenia symbolicznego
Sacrum a wartość estetyczna i numinotyczna
WOBEC SACRUM W SZTUCE - DOŚWIADCZENIA
Trzy osoby przed trzema obrazami
Doświadczenie i rozumienie
Warunki rozumienia
Rozumienie języka religijnego
Kontemplacyjny i pragmatyczny model doświadczenia estetycznego
Poświadczenie religijne i jego wrogowie
Poświadczenie etyczne: wartości i takty
Wspólnota doświadczeń versus metafizyka wspólnoty
KRYTYKA ARTYSYTCZNA
Tradycja krytyki
Krytyka bez ocen
Krytyka jako interpretacja
W poszukiwaniu kryterium oceny
Krytyka w sześciu krokach
Etyczna krytyka artystyczna
SZTUKA I KRYTYKA JAKO GRA
Geniusz jako mistrz gry
Dwie reguły gry o spełnienie
Sztuka i liturgia dla homo ludens
Killjoy- popsuj-zabawa we współczesnym świecie sztuki
Gra jako walka o prestiż w polu artystycznym
Los jak gra w kości
Gracze: Marcel Duchamp i Samuel Beckett
Sztuka i grywalizacja
Krytyka jako bunt, ucieczka lub gra
Krytyczny poker
Krytyczne strategie subwersywne
W KIERUNKU AKSJOLOGICZNEJ KRYTYKI ARTYSTYCZNEJ
Krytyka światopoglądowa
Personalistyczna krytyka artystyczna
Tymona Terleckiego a wartości osobowe
Prymat dobra
Krytyka artystyczna według etyki wartości Dietricha von Hildebranda
Bezwarunkowa ważność godności
Uwagi końcowe i perspektywa dalszych badań
BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSÓB
410 stron, Format: 12.0x19.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|