wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 44.99 42,74   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

KRYTYKA ETYKA SACRUM W KIERUNKU AKSJOLOGICZNEJ KRYTYKI ARTYSTYCZNEJ


WINNICKA-GBUREK J.

wydawnictwo: KATEDRA, 2015, wydanie I

cena netto: 44.99 Twoja cena  42,74 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Krytyka - etyka - sacrum

W kierunku aksjologicznej krytyki artystycznej


„Książkę tę czyta się z przyjemnością. Autorka – co nie jest częste – stara się łączyć refleksje filozoficzne z doświadczeniem. Nie unika własnego zdania. W tym sensie jest to praca odważna. Odważna jest również dlatego, że porusza temat, który nie jest chętnie poruszany przez współczesnych filozofów w Polsce, a mianowicie temat doświadczenia sacrum w sztuce. Temat ten stał się tematem historii sztuki, a nie współczesnej krytyki sztuki. Jakby był nieaktualny, jakby nas już nie dotyczył. Jakby się przeżył. Tymczasem, jak wskazuje autorka, jest to ciągle obecne doświadczenie ludzkie, które domaga się filozoficznej uwagi, a także uwagi krytyki sztuki, ponieważ krytyka sztuki to w przekonaniu Joanny Winnickiej-Gburek filozofia kultury”.

prof. Zofia Rosińska


Joanna Winnicka-Gburek – pracuje jako adiunkt w Zakładzie Edukacji Kulturalnej na Uniwersytecie Śląskim. Autorka licznych publikacji z zakresu estetyki, krytyki artystycznej i filozofii kultury. Zainteresowania badawcze autorki koncentrują się głównie na związkach współczesnej estetyki i etyki. Stale współpracuje z pismem „Estetyka i Krytyka”. Należy do Polskiego Towarzystwa Estetycznego.


WSTĘP

SACRUM
Święte obrazy i dzieła sztuki
Religia sztuki. Gdy rządy sprawowała siła wyobraźni
Istotowe i funkcjonalne rozumienie religii
Elementy parareligijne w sztuce współczesnej
Nowoczesne obrazy o dwojakim obliczu
Osobliwe obrazy religii w sztuce
Polskość jako sytuacja
Miejsce sacrum w kulturze
"Kryzysy reprezentacji"
Możliwość pojawienia się sacrum w obrazie 
Krzyż jako "reprezentacja" sacrum i najważniejszy symbo chrześcijaństwa
Kryzys myślenia symbolicznego
Sacrum a wartość estetyczna i numinotyczna

WOBEC SACRUM W SZTUCE - DOŚWIADCZENIA
Trzy osoby przed trzema obrazami
Doświadczenie i rozumienie
Warunki rozumienia
Rozumienie języka religijnego
Kontemplacyjny i pragmatyczny model doświadczenia estetycznego
Poświadczenie religijne i jego wrogowie
Poświadczenie etyczne: wartości i takty
Wspólnota doświadczeń versus metafizyka wspólnoty

KRYTYKA ARTYSYTCZNA
Tradycja krytyki
Krytyka bez ocen
Krytyka jako interpretacja
W poszukiwaniu kryterium oceny
Krytyka w sześciu krokach
Etyczna krytyka artystyczna

SZTUKA I KRYTYKA JAKO GRA
Geniusz jako mistrz gry
Dwie reguły gry o spełnienie
Sztuka i liturgia dla homo ludens
Killjoy- popsuj-zabawa we współczesnym świecie sztuki
Gra jako walka o prestiż w polu artystycznym
Los jak gra w kości
Gracze: Marcel Duchamp i Samuel Beckett
Sztuka i grywalizacja
Krytyka jako bunt, ucieczka lub gra
Krytyczny poker
Krytyczne strategie subwersywne

W KIERUNKU AKSJOLOGICZNEJ KRYTYKI ARTYSTYCZNEJ
Krytyka światopoglądowa
Personalistyczna krytyka artystyczna
Tymona Terleckiego a wartości osobowe
Prymat dobra
Krytyka artystyczna według etyki wartości Dietricha von Hildebranda
Bezwarunkowa ważność godności
Uwagi końcowe i perspektywa dalszych badań

BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSÓB


410 stron, Format: 12.0x19.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022