|
ZMIANA PRZEKONAŃ UTRUDNIAJĄCYCH ADAPTACJĘ SPOŁECZNĄ U WYCHOWANKÓW MŁODZIEŻOWEGO OŚRODKA WYCHOWAWCZEG
SIEMIONOW J. wydawnictwo: DIFIN, 2016, wydanie Icena netto: 54.00 Twoja cena 51,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zmiana przekonań utrudniających adaptację społeczną u wychowanków Młodzieżowego
Ośrodka Wychowawczego
Głównym celem pracy było poznanie przekonań utrudniających adaptację społeczną
nieletnich przebywających w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym.
Liczne badania opisane w literaturze po roku 1990 wskazują, że koncentrowanie się
jedynie na zmianach behawioralnych, dostępnych obserwacji nie prowadzi do trwałych zmian
w funkcjonowaniu nieletnich, a sprzyja jedynie dostosowaniu do warunków i wymogów
instytucji. Istotą zmiany w funkcjonowaniu młodego człowieka o zaburzonym procesie
socjalizacji jest modyfikacja jego dominujących przekonań w oparciu o które
interpretuje on różne informacje dotyczące siebie, innych oraz otaczającej
rzeczywistości. Każda trwała zmiana zachowania wymaga także zmiany poznawczej.
Na potrzeby prezentowanego projektu zbadano wychowanków Młodzieżowego Ośrodka
Wychowawczego. Analizą objęto również autorski program pracy z młodzieżą
niedostosowaną społecznie prowadzony w MOW, zasadniczym celem było wskazanie czy
stosowane formy i sposoby pracy indywidualnej oraz grupowej wpływają na zmianę
dysfunkcyjnych przekonań w grupie nieletnich.
Wyniki uzyskane w tym projekcie wskazują na wysoki stopień skuteczności stosowanych
oddziaływań opartych na założeniach terapii poznawczo-behawioralnej, jak również
licznych zadań w procesie resocjalizacji opierających się na mocnych stronach
nieletnich - ich właściwej identyfikacji i wspieraniu ich rozwoju.
Publikacja stanowi przydatny materiał dla kadry pedagogicznej pracującej z
młodzieżą niedostosowaną społecznie, pedagogów szkolnych działających w obszarze
zagrożenia niedostosowaniem społecznym, studentów pedagogiki, psychologii czy pracy
socjalnej.
Chwile, dla których warto żyć, chwile, które nas zmieniają
Rozdział 1. System przekonań a proces adaptacji społecznej w świetle koncepcji
społeczno-poznawczej
1.1. Społeczno-poznawcza koncepcja funkcjonowania człowieka
1.2. Teoria społecznego uczenia się A. Bandury oraz W. Mischela
1.3. Styl poznawczy a funkcjonowanie człowieka
1.4. Proces kształtowania się obrazu własnej osoby i jego znaczenie w procesie
adaptacji społecznej
1.5. Model przetwarzania informacji społecznych N.C. Cricka i K.A. Dodge‘a oraz teoria
przestępczego stylu myślenia i stylu życia Glena D. Waltersa
Rozdział 2. Oddziaływania resocjalizacyjne w praktyce młodzieżowych ośrodków
wychowawczych
2.1. Specy?ka wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych i projektowanych wobec
nich oddziaływań
2.2. Zasady i fazy oddziaływań resocjalizujących w MOW
2.3. Wykorzystanie założeń terapii poznawczo-behawioralnej w resocjalizacji nieletnich
2.4. Przykłady programów resocjalizacyjnych dla nieletnich
2.5. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny
Rozdział 3. Założenia metodologiczne badań własnych
3.1. Założenia wstępne, cel i przedmiot badań
3.2. Problemy i hipotezy badawcze
3.3. Zmienne i ich operacjonalizacja
3.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3.5. Organizacja i przebieg badań oraz charakterystyka osób badanych
3.5.1. Prezentacja miejsca badań
3.5.2. Przebieg badań
Rozdział 4. Konstrukcja i zastosowanie Skali Przekonań Utrudniających
Adaptację Społeczną (SPUAS)
4.1. Kwestionariusze i testy psychologiczne w pedagogice
4.2. Podstawy teoretyczne SPUAS
4.3. Etapy konstruowania Skali Przekonań Utrudniających Adaptację Społeczną (SPUAS)
4.4. Struktura czynnikowa i rzetelność podskal SPUAS. Właściwości psychometryczne
narzędzia
4.5. Uzyskane wyniki w procesie standaryzacji narzędzia wraz z komentarzem
Rozdział 4. Model pracy terapeutycznej i wychowawczej w Młodzieżowym Ośrodku
Wychowawczym nr 1 w Malborku
5.1. Program Stopni Uspołecznienia: cele, wartości, zasady
5.2. Opis poszczególnych stopni uspołecznienia
5.3. Terapeutyczne aspekty Programu Stopni Uspołecznienia
5.4. Rola i znaczenie Zespołu Wychowawczego w procesie organizacji, planowania oraz
analizy działań resocjalizacyjnych
Rozdział 6. Przekonania utrudniające adaptację społeczną wychowanków oraz
ich zmiana w świetle wyników badań własnych
6.1. Poziom badanych przekonań wychowanków - pomiar pierwszy i drugi
6.2. Zmiana badanych przekonań, porównanie wyników w zakresie zmiennych niezależnych
6.2.1. Zmiana badanych przekonań a zachowanie nieletnich w instytucji
6.2.2. Doświadczenia zdobyte w dzieciństwie a poziom badanych przekonań
6.3. Zmiana badanych przekonań a aktywność nieletnich w zajęciach realizowanych w
ramach Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego
6.4. Zmiany w zachowaniu nieletnich a wiek i czas spędzony w instytucji
6.5. Zmiana badanych przekonań jako cel działań podejmowanych w procesie resocjalizacji
nieletnich
Rozdział 7. Analiza zmian funkcjonowania wychowanków w okresie realizacji badań
- na wybranych przykładach
7.1. Badany X, Janek, pobyt w MOW sierpień 2012-czerwiec 2015
7.2. Badany Y, Marek, pobyt w MOW sierpień 2011-czerwiec 2015
7.3. Badany Z, Kamil, pobyt w MOW kwiecień 2012-czerwiec 2015
Rozdział 8. Synteza wyników badań własnych oraz sugestie dla praktyki
resocjalizacyjnej
8.1. Indywidualne i grupowe programy pracy z wychowankami a zmiany w ich zachowaniu
8.2. Diagnoza stopnia nasilenia przekonań utrudniających adaptację społeczną jako
punkt wyjścia do projektowania działań w procesie resocjalizacji wychowanków
8.3. Kierunki dalszych badań
Zakończenie
Bibliografia
Załączniki
Spis tabel, rysunków i wykresów
Abstract
221 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|