|
HOPPER WIRTUALNY OBRAZY W PAMIĘTAJĄCYM SPOJRZENIU
LIPIŃSKI F. wydawnictwo: WYD UMK, 2013, wydanie Icena netto: 50.40 Twoja cena 47,88 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Hopper wirtualny
Obrazy w pamiętającym spojrzeniu
Książka Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu to wnikliwa analiza współczesnego
odbioru i funkcjonowania malarstwa Edwarda Hoppera w sztuce i kulturze wizualnej zarówno
na polu oglądowego doświadczenia, jak i dyskursu krytycznego.
Określenie „wirtualny” odnosi się do poszerzonego pola oddziaływania dzieł, w
którym kluczową rolę odgrywają praca pamięci, generowane przez percypowane obrazy
wizualne skojarzenia i wyobrażeniowe projekcje widza (interpretatora). Niezbędne dla
określenia specyfiki twórczości amerykańskiego artysty problemy, wiążące się z
rozproszoną obecnością i odbiorem tego malarstwa w kontekście innych obrazów, dotyczą
ontologicznego statusu obrazu, pamięci, medium, fotografii, filmu, tzw. nowych mediów i
kultury popularnej. Przyjęta w książce perspektywa współczesnego doświadczenia
widzącego i piszącego podmiotu pozwala stworzyć krytyczną alternatywę dla
tradycyjnego modelu monografii artystycznej „życie i twórczość”. Z kolei splot
metodologicznych inspiracji intertekstualnością, hermeneutyką obrazu czy psychoanalizą
umożliwił wypracowania pojęć nowych (takich jak „percytowanie) i analityczne
zastosowanie, wydawałoby się, dobrze już znanych (takich jak „wirtualność”).
Wprowadzenie / 9
Hommage á Hopper / 9
Hopper / 15
Wirtualny / 23
Obrazy w pamiętającym spojrzeniu / 36
Część I. Tekst Hoppera
Rozdział 1. Obraz nie-do-powiedzenia / 61
Elokwentne milczenie / 61
Melancholia Hoppera / 73
Tekst autora / 81
Rozdział 2. Śladami Hoppera / 93
Hopper do około 1980 roku / 96
Renesans Hoppera / 123
Hopper-fotograf / 129
Hopper-reżyser /147
Rozdział 3. Obrazowe konstelacje / 163
Wystawy /163
Konstelacje i Mnemosyne / 179
Muzeum Wyobraźni i reprodukowalność Hoppera / 184
Rozdział 4. Widzieć Hopperem / 193
Wewnętrzne powtórzenie / 194
Hopperesque jako picturesque / 204
Zawsze już widziane / 214
Część II. Analizy – zbliżenia
Rozdział 1. Zbliżenie – malarstwo / 223
Korespondencja: Poranek w mieście i Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie
Vermeera / 223
Mówić powoli: Pokój na Brooklynie i kopenhaskie wnętrza Hammershoia / 241
Obraz w oknie, okno w obrazie: Apartamentowce i Prasowaczki Degasa / 254
Portret Orleanu: pop-art i znaki / 264
Współczesne cytaty: Morris i Aptekar / 273
Rozdział 2. Zbliżenie – fotografia / 283
Sfotografować (miejsca) Hoppera / 287
Kon-frontacja: Wczesny niedzielny poranek i Główna ulica Evansa / 299
Światło obrazu: Biuro w Nowym Jorku, Tryptyk Groover i Obraz dla kobiet Walla / 313
Scena światła: Pokoje nad morzem / 324
W stronę filmu: śladem Hoppera w fotografiach Crewdsona i Sherman / 331
Rozdział 3. Zbliżenie – film / 351
Obraz-kadr: między metaforą a metonimią / 351
Alegoria kina: Nowojorskie kino i Grosz z nieba Rossa / 368
Obraz Psychozy: Dom przy torach i film Hitchcocka / 379
Miejsca nieistotności: Antonioni i Ozu / 394
Wieczna miłość: Kobieta w słońcu i Tatarak Wajdy / 404
Figuracje wirtualnego: Struny czasu Gustowskiej / 415
Rozdział 4.Zbliżenie – jastrzębie nocy i kultura popularna. Między
rozproszeniem a pragnieniem / 429
Obraz rozproszony / 431
Czego chcą Jastrzębie nocy? / 440
Fantazja i pragnienie / 453
Obraz o krążeniu obrazów / 458
Zakończenie / 481
Bibliografia / 487
Spis ilustracji / 513
Summary / 527
Indeks osobowy / 535
Aneks. Mnemosyne Hoppera / 565
635 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa twarda z obwolutą
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|