|
KULTURA OCENY W BIBLIOTEKACH
GŁOWACKA E. wydawnictwo: WYD UMK, 2015, wydanie Icena netto: 55.20 Twoja cena 52,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kultura oceny w bibliotekach
Obszary, modele i metody badań jakości zasobów oraz usług
biblioteczno-informatycznych
Ocenianie nie jest zajęciem szczególnie przyjemnym, zwłaszcza jeżeli oceniać
trzeba własne zachowania czy wyniki podejmowanych działań. Niemniej bywa zajęciem
wdzięcznym, jeśli okazuje się, że konsekwentnie przeprowadzana, przynosi pozytywne
rezultaty. Ewaluację postrzega się jako niezbędny element zarządzania, konieczny etap
każdego przedsięwzięcia, służący wyciąganiu wniosków na przyszłość. Jest to
szczególnie wyraźnie widoczne w przypadku organizacji uczący się, rozwijających
wiedzę na podstawie oceny efektów swoich działań i relacji z otoczeniem. Do tej grupy
należą bez wątpienia biblioteki.
„Kultura oceny” jako perspektywa badawcza i podejście praktyczne nie ma bogatego
dorobku w piśmiennictwie polskim. W takiej sytuacji książka prof. Ewy Głowackiej jest
opracowaniem pionierskim, o ogromnej wartości poznawczej. Pozwala uporządkować zarówno
aparat pojęciowy, jak i wiedzę na ten temat w obszarze modeli, metodologii,
normalizacji, realizowanych bądź proponowanych procedur postępowania. Wydaje się
publikacją niezbędną dla osób odpowiedzialnych za badanie efektów działania zarówno
poszczególnych placówek bibliotecznych, jak i większych ich grup.
Fragment recenzji dr hab. Małgorzaty Kisilowskiej
WSTĘP / 7
Rozdział 1
KULTURA OCENY W BIBLIOTEKACH / 16
1.1. Rozwój oceny jakości w bibliotekach / 20
1.2. Wybrane modele oraz metody oceny jakości / 28
1.2.1. Obszary badania jakości bibliotek / 28
1.2.2. Wybrane modele oceny / 32
1.2.3. Wybrane metody jakościowe i metodologia mieszana / 45
Podsumowanie / 56
Rozdział 2
BADANIE FUNKCJONALNOŚCI ZASOBÓW I USŁUG BIBLIOTECZNOINFORMACYJNYCH /
58
2.1. Standardy statystyki bibliotecznej / 61
2.2. Standardy wskaźników funkcjonalności bibliotek / 65
2.3. Rozwój międzynarodowych norm związanych z oceną bibliotek / 76
2.4. Projekty i inicjatywy badania funkcjonalności bibliotek / 81
2.5. Ocena funkcjonalności zasobów cyfrowych tworzonych bądź prenumerowanych przez
biblioteki / 92
2.5.1. Ocena prenumerowanych przez biblioteki bibliograficznych baz danych / 93
2.5.2. Ocena funkcjonalności bibliotek i repozytoriów cyfrowych / 100
Podsumowanie / 110
Rozdział 3
BADANIA JAKOŚCI USŁUG BIBLIOTECZNOINFORMACYJNYCH / 112
3.1. Metoda ServQUAL / 113
3.2. LibQUAL+ / 122
3.3. Analiza połączona (ang. conjoint analysis) / 128
3.4. StatsQUAL / 131
3.5. WebQUAL / 137
3.6. TechQUAL+ / 145
Podsumowanie / 147
Rozdział 4
BADANIA WPŁYWU ZASOBÓW I USŁUG BIBLIOTECZNOINFORMACYJNYCH NA OTOCZENIE SPOŁECZNOEKONOMICZNE
/ 149
4.1. Badania wpływu edukacyjnoinformacyjnego bibliotek / 156
4.2. Badania wpływu kulturalnośrodowiskowego bibliotek / 160
4.3. Wpływ ekonomiczny oraz wartość ekonomiczna usług bibliotecznoinformacyjnych / 182
Podsumowanie / 195
ZAKOŃCZENIE / 197
ANEKSY / 201
BIBLIOGRAFIA / 249
Źródła / 249
Opracowania / 254
WYKAZ SKRÓTÓW / 274
STRESZCZENIE / 278
SUMMARY / 280
282 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|