|
POSZUKIWANIE TOŻSAMOŚCI KULTUROWEJ W EUROPIE ŚRODKOWO-WSCHODNIEJ 1919-2014
KOSSOWSKA I. RED. wydawnictwo: WYD UMK, 2015, wydanie Icena netto: 103.19 Twoja cena 98,03 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Poszukiwanie tożsamości kulturowej w Europie Środkowo-Wschodniej 1919-2014
The Search for Cultural Identity in East-Central Europe 1919-2014
Monografii Poszukiwanie tożsamości kulturowej w Europie Środkowo-Wschodniej
patronuje Milan Kundera, autor opublikowanego w 1983 r. artykułu Zachód porwany albo
tragedia Europy Środkowej, tekstu, który ożywił dyskusję dotyczącą geopolitycznej i
geokulturowej specyfiki tej części Starego Kontynentu.
Prezentowany tom stanowi „polifoniczny” głos w tej debacie, dotyczącej istoty i
roli modeli tożsamościowych wytwarzanych w sferze kultury w zmieniających się społeczno-politycznych
konfiguracjach współczesnego świata.
Okres transformacji polityczno-ekonomicznej w Europie po upadku muru berlińskiego
cechowały z jednej strony dążenia integracyjne w ramach Wspólnoty Europejskiej, z
drugiej zaś odnowa zainteresowania paradygmatem regionalnej, narodowej i lokalnej tożsamości.
W środowiskach rozsianych po wschodnich terytoriach Starego Kontynentu można było
zaobserwować nawrót do tradycji porzuconych/utraconych w czasach dziewiętnastowiecznego
imperializmu, w okresie zimnej wojny i w dobie globalizacji. Poszukiwanie tożsamości
kulturowej stanowi próbę diagnozy procesów reinterpretacji starych oraz kreowania
nowych narodowych i lokalnych narracji, zarówno w odniesieniu do okresu międzywojennego,
jak i do czasów żelaznej kurtyny oraz dwudziestu pięciu lat, które upłynęły od
czasu zniesienia zimnowojennego podziału Europy. Nie mniej istotne dla dyskursu książki
są indywidualne doświadczenia twórców, postrzegane w kontekście coraz silniej
sygnalizowanego oporu wobec globalnej homogenizacji i neokolonializmu w sferze kultury.
Zjawiska glokalizacji, łagodzące skutki dominacji zachodnich wzorców kulturowych, stają
się tu ważnym punktem odniesienia, umożliwiającym dowartościowanie lokalnej odrębności
i kulturowej tradycji. Nie aspirując do rozwiązania dylematów związanych ze
zdefiniowaniem granic Europy Środkowo-Wschodniej, składające się na tom artykuły mają
skłonić odbiorcę do zastanowienia się nad skomplikowaną mapą artystycznych zjawisk
powstałych w Europie Środka, w regionie naznaczonym traumą dwóch wojen światowych,
politycznym zniewoleniem poszczególnych nacji, konfliktami etniczno-religijnymi, długotrwałą
destabilizacją i migracjami ludności. Kluczowe zagadnienie, wyłaniające się z
dyskursu książki, to pytanie o specyfikę tego makroregionu, o jego kulturowe i
artystyczne (nie tylko geopolityczne) wyróżniki.
Irena Kossowska
Wprowadzenie. Na wschód od Zachodu, na zachód od Wschodu / 9
Irena Kossowska
Introduction: East of the West, West of the East / 27
EUROPA ŚRODOWO-WSCHODNIA: POLITYCZNY PROJEKT CZY GEOKULTUROWY REGION?
Tomasz Gryglewicz
Nieistnienie – cecha konstytutywna Europy Środkowej – w polskiej sztuce (1919-2012) /
47
Andrzej Szczerski
Inna perspektywa. Europa Środkowo-Wschodnia jako artystyczne centrum / 61
TOŻSAMOŚĆ NARODOWA A SAMOIDENTYFIKACJA SPOŁECZNA
Agnieszka Chmielewska
Tożsamość narodowa i sztuka: koncepcje „kulturalistyczne” a realia II
Rzeczypospolitej / 81
Magdalena Radomska
Kapitalizm i inwestycje pope?du w postkomunistycznej Europie. Wolność iluzoryczna i
nieiluzoryczna, wolność od komunizmu i wolność od kapitalizmu / 99
ZMIENNE PERSPEKTYWY HISTORIOGRAFII: SAMOŚWIADOMOŚĆ NARODOWA A WIELOKULTUROWOŚĆ
Laima Laučkaite
Crossing “Alien” National Boundaries: on the Research of the Identity of Vilnius Art /
119
Irena Kossowska
„Estonia jest krajem maleńkim”: sztuka estońska w II i III Rzeczypospolitej / 133
NOSTALGIA ZA PRZESZŁOŚCIĄ A TOŻSAMOŚĆ LOKALNA I RODZIME WIĘZY
Giedre Jankevičiute
Oratorium Vilnense. Role of the Image in the Construction of Place Identity / 163
Maciej Gugała
Balthus – Polak? Identyfikacja narodowa „ponadnarodowego” artysty / 181
PAMIĘĆ W SZTUCE PO PRZEŁOMACH HISTORYCZNYCH
Magdalena Howorus-Czajka
Pomiędzy indywidualnym doświadczeniem traumy a pamięcią zbiorową – reinterpretacje
przeszłości w pomnikach martyrologicznych Wiktora Tołkina / 193
Natasza Korczarowska
Nowa historia/stare paradygmaty. Historia a tożsamość narodowa w polskim filmie
fabularnym 1989-2009 / 205
IDIOMY TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ, ARTYSTYCZNEJ I SEKSUALNEJ: MARIAŻE I WYKLUCZENIA
Lidia Głuchowska
Between Isms, Internationalism and Patriotism: The Case of Stanisław Kubicki / 233
Hubert Bilewicz, Jacek Friedrich
Między nacjonalizmem a modernizmem: wobec tradycji ludowych i wernakularnych w dziejach
polskiego designu w latach 1919-2009 / 257
Maria Niemyjska
Przestrzenne przewartościowania w sztuce polskiej lat 60. XX wieku na przykładzie I
Biennale Form Przestrzennych w Elblągu / 291
Agata Jakubowska
Ciało podzielone. Ewy Partum Hommage a Solidarność (Łodź 1982, Berlin Zachodni 1983)
/ 307
AUTOREFLEKSJA NARODOWA I LOKALNA SPECYFIKA W ARCHITEKTURZE
Elżbieta Błotnicka-Mazur
„Dwór” w mieście. Realizacja tęsknoty za „swojskością” w architekturze międzywojennego
Lublina / 323
Helena Postawka-Lech
Strategie artystyczne na granicach II RP – działalność Korpusu Ochrony Pogranicza i
Związku Obrony Kresów Zachodnich / 339
Julia Sowińska-Heim
Architektura Łodzi – próby reinterpretacji i tworzenia nowego wizerunku miasta po 1989
roku / 355
POLITYCZNE DETERMINANTY: WOKÓŁ SOCREALIZMU
Aleksandra Sumorok
Narodowa forma? Socrealistyczne rekonfiguracje w architekturze Polski i Węgier. Kilka
spostrzeżeń / 375
Inese Zelmane
Changes of Visual Narratives in the Magazine “Zvaigzne” during the 1950s and 1960s /
393
SAMOIDENTYFIKACJA NARODOWA I REGIONALNA: POLITYCZNE I ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA
SZTUKI
Anna Maria Zadora
Przejawy środowiskowych uwarunkowań w malarstwie artystów środowiska śląskiego / 409
Anna Pravdová
From Anti-Nazi Resistance to Official Propaganda of the Communist Regime. The Case of
Antonín Pelc (1896-1967) / 433
Milan Pech
Czechoslovakia as a Bridge between the West and the East: Looking for a New Cultural
Identity 1945–1948 / 445
PARADYGMATY ŻYDOWSKIEJ TOŻSAMOŚCI
Lidia Wociór
Żydowska tożsamość narodowa zawarta w treściach symbolicznych aron ha-kodesz w
synagodze głównej we Włodawie / 463
Inese Kundzina
Accounts of Travelling Jewish Painters Written in the 1930s and 1940s in the Context of
Latvian Folk Art / 475
Małgorzata Stolarska-Fronia
W kierunku hiperbaroku. Poszukiwanie tożsamości religijnej ekspresjonistów żydowskich
na przykładzie sztuki Ludwiga Meidnera / 491
RODZIMOŚĆ I SWOJSKOŚĆ, A INNOŚĆ I OBCOŚĆ
Erwin Kessler
Erratic Dogma: Romanian Art after 1965 / 517
Marta Smolińska
Jadąc do Babadag. Konstrukcje tożsamości współczesnej Rumunii w anachronicznych
fotografiach i filmach Nicu Ilfoveanu / 535
554 strony, Format: 15.5x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|