|
EKONOMETRIA PRZESTRZENNA III MODELE WIELOPOZIOMOWE - TEORIA I ZASTOSOWANIA
ŁASZKIEWICZ E. wydawnictwo: C.H. BECK, 2016, wydanie Icena netto: 72.79 Twoja cena 69,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ekonometria przestrzenna III
Modele wielopoziomowe - teoria i zastosowania
Publikacja poświęcona jest omówieniu zasad modelowania wielopoziomowego z
perspektywy analizy danych zlokalizowanych przestrzennie.
Wykład dotyczący podstaw budowy i estymacji tradycyjnych modeli wielopoziomowych
został uzupełniony prezentacją przestrzennych uogólnień tej klasy modeli.
Możliwości wykorzystania modeli wielopoziomowych i ich przestrzennych rozwinięć
zaprezentowano, wprowadzając liczne przykłady aplikacyjne, które mogą zostać
odtworzone przez czytelnika w środowisku R.
W książce przedstawiono m.in.:
historię modelowania wielopoziomowego,
stosowane nazewnictwo, pojęcia i definicje,
teoretyczne podstawy budowy modeli wielopoziomowych i ich estymacji,
wybrane sposoby uogólniania modeli wielopoziomowych w kierunku analizy efektów
przestrzennych,
zasady estymacji bayesowskiej modeli wielopoziomowych i ich przestrzennych uogólnień,
kilkanaście przykładów wykorzystania modeli wielopoziomowych w analizie danych
zlokalizowanych przestrzennie,
dwa badania ukierunkowane na aplikację przestrzennych modeli wielopoziomowych w
analizie efektów przestrzennych i interakcji społecznych,
zbiór skryptów i funkcji w środowisku R, baz danych oraz plików shapefile.
Wykaz symboli
Wprowadzenie
Rozdział 1. Wprowadzenie do modelowania wielopoziomowego
1.1. Geneza i rozwój metod analizy wariancji
1.1.1. Okres do 1949 roku
1.1.2. Lata 50. i 60. XX wieku
1.1.3. Lata 70. i 80. XX wieku
1.1.4. Okres od lat 90. do chwili obecnej
1.1.5. Rozwój oprogramowania
1.1.6. Wiodące ośrodki badawcze
1.2. Nazewnictwo i wybrane pojęcia związane z modelami wielopoziomowymi
1.2.1. Podstawowe zagadnienia związane z terminologią
1.2.2. Wybrane pojęcia
1.3. Przestanki zastosowania podejścia wielopoziomowego
1.3.1. Losowanie wielostopniowe
1.3.2. Agregacja danych
1.3.3. Heterogeniczność przestrzenna
1.4. Hierarchiczność danych przestrzennych
Rozdział 2. Modele wielopoziomowe w analizach przestrzennych
2.1. Podstawy modelowania wielopoziomowego
2.1.1. Jednoczynnikowa ANOVA z efektami stałymi i losowymi
2.1.2. Regresja międzygrupowa, wewnątrzgrupowa i łączna
2.1.3. Predykcja efektów losowych
2.2. Modele z losowym wyrazem wolnym
2.2.1. Heteroskedastyczność składnika losowego w modelach wielopoziomowych
2.2.2. Klasyfikacja krzyżowa efektów losowych
2.3. Modele z losowymi współczynnikami nachylenia
2.4. Wybór między efektami stałymi a losowymi
2.5. Centrowanie zmiennych
2.6. Wybrane metody estymacji
2.6.1. Iteracyjna uogólniona metoda najmniejszych kwadratów (IGLS)
2.6.2. Metoda największej wiarygodności
2.6.3. Estymacja bayesowska modeli wielopoziomowych
Rozdział 3. Przestrzenne uogólnienia modelu wielopoziomowego
3.1. Interakcje przestrzenne w modelach wielopoziomowych
3.2. Identyfikacja zależności przestrzennych
3.3. Wprowadzenie do przestrzennych modeli wielopoziomowych
3.3.1. Jednoczesne interakcje przestrzenne na poziomie indywidualnym i grupowym
3.3.2. Interakcje przestrzenne na poziomie indywidualnym
3.3.3. Interakcje przestrzenne na poziomie grupowym
3.3.4. Interakcje przestrzenne na poziomie grupowym w klasyfikacji krzyżowej
3.4. Modele wielopoziomowe z funkcją autokorelacji składnika losowego
3.5. Modele wielopoziomowe z opóźnieniem przestrzennym zmiennej wynikowej
3.6. Modele wielopoziomowe z interakcjami na poziomie grupowym
3.7. Hierarchiczne modele autoregresji przestrzennej (HSAR)
3.8. Modele wielopoziomowe ze skorelowanymi przestrzennie współczynnikami nachylenia
3.9. Wybrane aplikacje modeli wielopoziomowych w analizie efektów przestrzennych
Rozdział 4. Modele wielopoziomowe w badaniach subiektywnej jakości życia
4.1. Wprowadzenie do badania
4.2. Baza danych i wstępna analiza
4.2.1. Europejski Sondaż Społeczny
4.2.2. Specyfikacja zmiennej objaśnianej
4.3. Charakterystyka struktury wielopoziomowej
4.4. Wybór zmiennych objaśniających na poziomie indywidualnym i grupowym
4.5. Specyfikacja modelu wielopoziomowego
4.6. Wyniki empiryczne dla modeli wielopoziomowych
4.6.1. Wyniki estymacji modeli "pustych"
4.6.2. Wyniki estymacji modeli wielopoziomowych bez zmiennych kontekstowych
4.6.3. Wyniki estymacji modeli wielopoziomowych ze zmiennymi kontekstowymi
4.7. Możliwości włączenia do analizy interakcji przestrzennych
4.7.1. Analiza niezależności efektów losowych
4.7.2. Wyniki empiryczne dla modeli wielopoziomowych z komponentem przestrzennym
4.8. Podsumowanie
Rozdział 5. Zastosowanie modeli klasy HSAR w analizie satysfakcji lokalnej
5.1. Wprowadzenie do badania
5.2. Wybrane determinanty satysfakcji lokalnej - przegląd dotychczasowych badań
5.2.1. Cechy osoby oceniającej przestrzeń
5.2.2. Cechy przestrzeni i ich percepcja
5.2.3. Heterogeniczność i zależności przestrzenne
5.2.4. Rola interakcji społecznych
5 3. Informacje dotyczące baz danych
5.3.1. Diagnoza Społeczna
5.3.2. Krajowy Raport o Rozwoju Społecznym Polska 2012. Rozwój regionalny i lokalny
5.4. Charakterystyka zmiennych oraz struktury wielopoziomowej
5.4.1. Struktura przestrzenna wraz z zależnościami
5.4.2. Specyfikacja zmiennej objaśnianej
5.4.3. Zmienne objaśniające na poziomie indywidualnym
5.4.4. Zmienne kontekstowe dla poziomu gospodarstw domowych
i poziomu powiatowego
5.5. Trzypoziomowy model autoregresji przestrzennej ze zmiennymi kontekstowymi
5.6. Wyniki empiryczne
5.6.1. Wyniki estymacji KMNK
5.6.2. Wyniki estymacji modelu "pustego"
5.6.3. Wyniki estymacji modelu wielopoziomowego bez zmiennych kontekstowych
5.6.4. Wyniki estymacji modeli wielopoziomowych ze zmiennymi kontekstowymi
5.6.5. Wyniki estymacji trzypoziomowego modelu HSAR z SLX i restrykcją A = 0
5.6.6. Porównanie mocy wyjaśniającej modeli
5.6.7. Analiza wrażliwości ocen parametrów strukturalnych na zmiany elementów macierzy
W
5.7. Podsumowanie badania
Zakończenie
Bibliografia
Indeks rzeczowy
228 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|