Etyka adwokatów i radców prawnych
Etyka adwokatów i radców prawnych to publikacja, która w sposób nowatorski omawia
wszystkie kwestie etyczne związane z wykonywaniem zawodów adwokata i radcy prawnego.
Rozdział pierwszy poświęcony jest ogólnej charakterystyce zawodów adwokata i radcy
prawnego. W szczególności zostały w niej omówione zagadnienia miejsca tych zawodów w
systemie zawodów prawniczych w Polsce, zarówno w perspektywie historycznej obejmującej
dzieje adwokatury i powstanie zawodu radcy prawnego oraz ich współczesną konwergencję,
jak i w perspektywie ich statusu jako niezależnych zawodów zaufania publicznego. W tej
części omówione zostały także funkcje zawodów adwokata i radcy prawnego w związku z
analizą występującego w polskim ustawodawstwie pojęcia pomocy prawnej. Rozdział drugi
poświęcony jest problemom kodeksów etyki zawodowej, co obejmuje zarówno metaetyczne
rozważania o celach i zasadach ich tworzenia, jak i o ich statusie na gruncie prawniczej
koncepcji źródeł prawa.
W rozdziale trzecim scharakteryzowane zostały czynności zawodowe adwokatów i radców
prawnych oraz odpowiadające im podstawowe zasady etyki zawodowej. Otwierają go
rozważania dotyczące rozróżnienia i relacji między aksjologią i deontologią
zawodową. Następnie wyróżniono podstawowe formy pomocy prawnej, takie jak
reprezentacja klientów przed sądami i urzędami oraz doradztwo prawne, a także
uzupełniono o role coraz częściej pełnione przez prawników, tj. negocjacje, arbitraż
i mediacje. Zaprezentowano również podstawowe zasady etyki adwokatów i radców prawnych
w ujęciu, według którego każda z nich odnosi się do wyodrębnionego rodzaju
czynności zawodowych. Są to zasada lojalności w przypadku reprezentacji, zasada
rzetelności w odniesieniu do porad prawnych, zasada prawdomówności dla negocjacji oraz
zasada dobrowolności i bezstronności dla arbitrażu oraz mediacji. W części tej
omówione zostały elementy relacji między adwokatem i radcą prawnym a klientem.
Rozdział czwarty rozpoczyna systematyczne omówienie obowiązków zawodowych
adwokatów i radców prawnych. W pierwszej kolejności obejmuje ono zagadnienia marketingu
usług prawniczych i rozpoczęcia współpracy z klientem. Są to problemy takie jak zakaz
reklamy, zakres dopuszczalnego informowania o wykonywaniu zawodu, pozyskiwanie klientów
czy treść umowy z klientem. W rozdziale piątym omówiona została problematyka
konfliktu interesów, w szczególności standardy stosowane w tym zakresie, badanie jego
występowania oraz zarządzenie nim, gdy zostanie on stwierdzony. W rozdziale szóstym
tematem jest tajemnica zawodowa, której omówienie obejmuje zarówno kwestie jej zakresu
podmiotowego, przedmiotowego i temporalnego, jak i problematykę zwolnień z tajemnicy. W
rozdziale siódmym zaprezentowane zostały problemy związane z immunitetem adwokatów i
radców prawnych oraz etyczne granice ich wolności słowa, w szczególności wynikające
z takich standardów jak rzeczowość, prawdomówność, takt, umiar itp. W rozdziale
ósmym omówiona została problematyka zakończenia współpracy z klientem i rzetelności
finansowej, a więc przede wszystkim przesłanek wypowiedzenia pełnomocnictwa przez
prawnika, kwestie wzajemnych rozliczeń itp. W rozdziale dziewiątym poruszone zostały
zagadnienia zasad wynikających z idei koleżeństwa zawodowego oraz obowiązki wobec
samorządu zawodowego związane z koncepcją solidarności zawodowej.
Wprowadzenie
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Rozdział 1. Ogólna charakterystyka zawodów adwokata i radcy prawnego
§ 1. Dzieje adwokatury i powstanie zawodu radcy prawnego
§ 2. Konwergencja zawodów adwokata i radcy prawnego
§ 3. Adwokat i radca prawny jako zawody zaufania publicznego
§ 4. Niezależność adwokata i radcy prawnego
§ 5. Pojęcie pomocy prawnej i rynek usług prawniczych
Rozdział 2. Kodyfikacja etyki zawodowej
§ 6. Cele i zasady kodyfikowania etyki zawodowej
§ 7. Kodeksy etyki zawodowej jako akty normatywne
Rozdział 3. Podstawowe zasady etyki adwokatów i radców prawnych
§ 8. Podstawowe zasady etyki a czynności zawodowe adwokatów i radców prawnych
§ 9. Zasada lojalności obrońcy i pełnomocnika
§ 10. Zasada rzetelności doradztwa prawnego
§ 11. Zasada prawdomówności negocjatora
§ 12. Zasada bezstronności arbitra i dobrowolności mediacji
Rozdział 4. Marketing usług prawniczych i rozpoczęcie współpracy z klientem
§ 13. Informowanie o wykonywaniu zawodu i pozyskiwanie klientów
§ 14. Rozpoczęcie świadczenia pomocy prawnej i jej warunki
Rozdział 5. Konflikt interesów
§ 15. Pojęcie i standardy konfliktu interesów
§ 16. Zarządzanie konfliktem interesów
Rozdział 6. Tajemnica zawodowa
§ 17. Pojęcie i ochrona tajemnicy zawodowej
§ 18. Ograniczenia tajemnicy zawodowej
Rozdział 7. Etyczne granice wolności słowa
§ 19. Immunitet adwokatów i radców prawnych a granice wolności słowa
§ 20. Standardy wypowiedzi adwokatów i radców prawnych
Rozdział 8. Zakończenie współpracy z klientem i rzetelność finansowa
§ 21. Wynagrodzenie i rzetelność finansowa
§ 22. Zakończenie współpracy z klientem
Rozdział 9. Koleżeństwo zawodowe i solidarność zawodowa
§ 23. Obowiązki wobec kolegów
§ 24. Obowiązki wobec samorządu zawodowego
Zakończenie
362 strony, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka