|
WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI W DOBIE OCZEKIWAŃ SPOŁECZNYCH CZĘŚĆ II. ZARZĄDZANIE I EKONOMIA
BANASIK P. SOBIECKI R. RED. wydawnictwo: C.H. BECK, 2016, wydanie Icena netto: 118.80 Twoja cena 112,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wymiar sprawiedliwości w dobie oczekiwań społecznych
Część II. Zarządzanie i Ekonomia
Interesariusze wymiaru sprawiedliwości, a w szczególności społeczeństwo,
pojedynczy obywatele czy przedsiębiorcy mają prawo oczekiwać sprawnego, w tym
efektywnego wymierzania sprawiedliwości. Efektywność ekonomiczna czy też organizacyjna
to podstawowe pojęcia w ekonomii i zarządzaniu. Stąd też w drugiej części publikacji
„Wymiar sprawiedliwości w dobie oczekiwań społecznych” dokonano analizy
sądownictwa z perspektywy ekonomicznej i zarządczej.
Sprawnie działający wymiar sprawiedliwości w skali mikro, mezo czy makro odgrywa
szczególną rolę w obrocie gospodarczym. Pewność obrotu gospodarczego wprost zależy
od jego sprawności. Nie bez znaczenia jest również zależność pomiędzy sprawnie
działającym sądownictwem a ograniczaniem niepewności w obrocie gospodarczym. Sposób
prowadzenia dyskursu oraz formułowane wnioski są wyrazem przekonań autorów, co do
prawidłowego kierunku zaproponowanych rozwiązań. Są zarazem zaproszeniem do szerszej
dyskusji nad pojmowaniem wymiaru sprawiedliwości, rolą sądów i orzekających w nich
sędziów.
Fragment z recenzji:
Opracowane przez autorów dzieło nosi walor interdyscyplinarny.
Wskazują na to zarówno poruszane kwestie, jak skład autorów poszczególnych rozdziałów,
kładących w swych opracowaniach nacisk na różne aspekty głównego tematu, ale zawsze
w nawiązaniu do dyscypliny, jaką uprawiają. Dzięki temu, udało się w opracowaniu
osiągnąć efekt, jaki sobie wstępnie postawiono, a mianowicie: w szerokim zakresie
przedstawiono aktualny stan wiedzy o funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości pod względem
zarządczym, finansowym oraz społecznym.
prof. dr hab. Ewa Grzegorzewska-Mischka
Wprowadzenie
Wykaz skrótów
Wykaz wybranej literatury
Część I. Zarządzanie - sprawność organizacyjna
Rozdział I. Przesłanki i uwarunkowania nowoczesnego zarządzania - implikacje
dla wymiaru sprawiedliwości (Barbara Bojewska)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Znaczenie i uwarunkowania organizacji nowoczesnej
§ 3. Uwarunkowania nowoczesnego zarządzania
§ 4. Nowoczesne zarządzanie na przykładzie organizacji sieciowej
§ 5. Podsumowanie
Rozdział II. Zaangażowanie społeczne a oczekiwania interesariuszy wymiaru
sprawiedliwości (Przemysław Banasik)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Sąd zaangażowany społecznie a zaangażowany społecznie wymiar sprawiedliwości
§ 3. Interesariusze sądu społecznie zaangażowanego
§ 4. Koncepcje i instrumenty służące budowie zaangażowania społecznego sądów
§ 5. Podsumowanie
Rozdział III. Transformacja wymiaru sprawiedliwości w kierunku organizacji
otwartej (Barbara Dobiegała-Korona)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Istota organizacji otwartej
§ 3. Identyfikacja interesariuszy i oczekiwanych przez nich wartości
§ 4. Wartości i cele odbiorców (konsumentów) usług obszaru sprawiedliwości
§ 5. Wartości i cele inwestorów z obszaru sprawiedliwości
§ 6. Wartości i cele pracowników obszaru sprawiedliwości
§ 7. Wartości i cele społeczności lokalnej
§ 8. Podsumowanie
Rozdział IV. Sąd jako organizacja ucząca się w dobie oczekiwań społecznych
(Łukasz Sienkiewicz)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Koncepcja organizacji uczącej się
I. Cechy organizacji uczącej się
II. Organizacja ucząca się w sektorze publicznym
III. Organizacja ucząca się a zarządzanie pracownikami
1. Generowanie wiedzy przez pracowników
2. Przemiana wiedzy ukrytej w jawną
3. Dzielenie się wiedzą
§ 3. Narzędzia zarządcze wspierające proces uczenia się organizacji
I. Koncepcja benchlearningu
II. Balanced Scorecard i zarządzanie jakością
III. Profile kompetencyjne w organizacji uczącej się
IV. Narzędzia diagnostyczne
§ 4. Podsumowanie
Rozdział V. Propozycja benchmarkingu sieci współpracy organizacji wymiaru
sprawiedliwości (Sylwia Morawska, Joanna Kuczewska)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Benchmarking - metoda poprawy efektywności organizacji
§ 3. Sieć współpracy organizacji wymiaru sprawiedliwości
§ 4. EFQM Business Excellence Model - narzędzie samooceny w dążeniu do doskonałości
§ 5. Podsumowanie
Rozdział VI. Benchmarking w badaniach nad kulturą organizacyjną w sądownictwie
(Jakub Brdulak)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Kultura organizacyjna w organizacji
§ 3. Benchmarking
§ 4. Badania kultury organizacyjnej w sądownictwie - założenia
§ 5. Wyniki badań dla sekcji A - poziom satysfakcji pracowników
§ 6. Podsumowanie
Rozdział VII. Innowacje zarządcze w wymiarze sprawiedliwości w dostosowaniu do
potrzeb społeczeństwa (Agnieszka A. Szpitter)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Potrzeby społeczeństwa jako wytyczne do budowania strategii działania wymiaru
sprawiedliwości
§ 3. Zastosowanie fraktalnego modelu tercji organizacji do strategii modernizacji
przestrzeni sprawiedliwości
§ 4. Biuro obsługi interesanta jako innowacja zarządcza w wymiarze sprawiedliwości -
case study
§ 5. Podsumowanie
Rozdział VIII. Pomiar dokonań w systemie sądownictwa w Polsce (Bartłomiej
Nita)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Geneza i istota zrównoważonej karty wyników
§ 3. Zrównoważona karta wyników w sądownictwie
§ 4. Pomiar wartości usług publicznych w systemie sądownictwa
§ 5. Podsumowanie
Rozdział IX. Wizerunek przestrzeni wymiaru sprawiedliwości - perspektywa
wewnętrzna - wyniki badań (Katarzyna Majchrzak)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Wizerunek organizacji - istota koncepcji
§ 3. Cel badania
§ 4. Grupa badawcza
§ 5. Postrzeganie przestrzeni wymiaru sprawiedliwości - wyniki badań (ogółem)
§ 6. Postrzeganie przestrzeni wymiaru sprawiedliwości - wyniki badań w podziale na
stanowiska pracy, staż pracy, miejsce pracy, płeć
I. Stanowisko pracy
II. Miejsce pracy
III. Płeć
IV. Staż pracy
§ 7. Interesariusze wymiaru sprawiedliwości
§ 8. Tożsamość wymiaru sprawiedliwości
§ 9. Podsumowanie
Część II. Ekonomia - efektywność
Rozdział X. Ryzyko zmian prawa w kontekście oczekiwań społecznych
(Agata Adamska)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Oczekiwania społeczne - efemeryczna podstawa kształtowania prawa
§ 3. Kwestia dopasowania prawa do oczekiwań społecznych
§ 4. Ryzyko zmian prawa jako zagrożenie dla jego implementacji
§ 5. Podsumowanie
Rozdział XI. Oczekiwania przedsiębiorców odnośnie minimalizowania ryzyka
prawnego (niepewności prawnej) (Piotr Dominiak)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Problemy definicyjne
§ 3. Oczekiwania minimalizacji ryzyka prawnego przez przedsiębiorców w świetle badań
i doświadczeń
I. Oczekiwania dotyczące procesu stanowienia prawa
II. Oczekiwania dotyczące procesu stosowania prawa
III. Oczekiwania dotyczące procesu egzekwowania prawa
§ 4. Podsumowanie
Rozdział XII. Organizacja wymiaru sprawiedliwości a poziom kapitału
społecznego - wzajemne oddziaływanie instytucji formalnych i nieformalnych
(Bartosz Pilitowski, Stanisław Burdziej)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Kapitał społeczny i zaufanie - kwestie terminologiczne
§ 3. Dynamiczne ujęcie legitymizacji
§ 4. Związek działań instytucji z poziomem jej legitymizacji w społeczeństwie
§ 5. Instytucje formalne i nieformalne - wyniki badań własnych
§ 6. Kontakt z sądem jako forma edukacji prawnej
§ 7. Budowanie kapitału społecznego w praktyce
§ 8. Podsumowanie
Rozdział XIII. Zmiana instytucjonalnych oczekiwań wobec wymiaru sprawiedliwości
(Przemysław Hensel)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Reprodukcja instytucji i logiki instytucjonalne
§ 3. Zmiana oczekiwań wobec wymiaru sprawiedliwości
§ 4. Podsumowanie
Rozdział XIV. Koncepcja badania i analizy efektywności sądów powszechnych
(Zbigniew Krysiak, Tomasz Strąk)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Przesłanki i uwarunkowania efektywności działania sądów
§ 3. Charakterystyka usług realizowanych przez sądy powszechne
§ 4. Model oceny efektywności sądów
§ 5. Mierniki efektywności sądów ich analiza i symulacja metodą Monte Carlo
§ 6. Podsumowanie
Rozdział XV. Uwagi wprowadzające dotyczące wybranych uwarunkowań
racjonalności wydatkowania środków publicznych w kontekście funkcjonowania wymiaru
sprawiedliwości z perspektywy nauk ekonomicznych (Marcin Wojtysiak-Kotlarski)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Dyskusja wokół terminu "racjonalność"
§ 3. Rola państwa w gospodarce jako kontekst dla funkcjonowania sądownictwa
§ 4. Wstępne uwagi odnośnie do wyzwań dla funkcjonowania systemu sądowniczego w
Polsce
§ 5. Podsumowanie
Rozdział XVI. Niezależność sądownictwa - czy tego oczekuje gospodarka?
Przykład krajów postsocjalistycznych (Katarzyna Metelska-Szaniawska)
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Niezależność sądownictwa a gospodarka - teoretyczne podstawy zależności
§ 3. Pomiar niezależności sądownictwa
§ 4. Badanie empiryczne znaczenia niezależności sądownictwa konstytucyjnego w krajach
postsocjalistycznych
§ 5. Podsumowanie
264 strony, Format: 17.0x24.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|